خدمت به مردم از نگاه قرآن
کد خبر: 3943335
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

خدمت به مردم از نگاه قرآن

خدمت به مردم از با ارزش‌ترین کارها نزد خداوند است و متضمن ثواب اُخروی و پاداش فراوانی است و با ثواب عبادات مستحب برابری می‌کند.

خدمت به مردم از نگاه قرآنخدمت به مردم از با ارزش‌ترین کارها نزد خداوند است و متضمن ثواب اُخروی و پاداش فراوانی است و با ثواب عبادات مستحب، پهلو می‌زند و برابری می‌کند. از نقاط قوت اخلاق اسلامی، توجه به انسان‌ها، حس همکاری، نیکوکاری و خدمت رسانی به مردم؛ به ویژه خدمت به مؤمنان و صالحان است. نگاهی اجمالی به آیات، روایات و سیره انبیا و اولیا به خوبی این امر را ثابت می‌کند که بعد از انجام واجبات، هیچ امری، مانند نیکی و خدمت به بندگان خداوند باعث تقرب انسان به درگاه الهی نمی‌شود. بدین سبب است که انبیا و اولیای الهی، همواره در خدمت مردم بوده‌اند.

دین اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی، دینی اجتماعی است و به همه ابعاد و زوایای زندگی بشری نظارت و توجه داشته است و رابطه انسان را فقط در ارتباط او با خدا و انجام یک سلسله عبادات دستوری مانند نماز و روزه خلاصه نمی‌کند بلکه انسان را در یک سطح وسیع‌تر و مقیاس بزرگ اجتماعی می‌نگرد که در هر بعدی از ابعادش باید نکات و مسائلی را مدنظر داشته باشد.

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ایکنا، از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: خدمت به مردم از با ارزش‌ترین کارها نزد خداوند است و متضمن ثواب اُخروی و پاداش فراوانی است و با ثواب عبادات مستحب، پهلو می‌زند و برابری می‌کند.

وی افزود: خدمت به مردم اگر از دو شرط خلوص و صداقت برخودار باشد از جمله عبادات تلقی شده و ثوابی معادل عبادات مستحبی و بلکه بالاتر دارد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 128 سوره توبه می‌فرماید، «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ، همانا رسولی از جنس شما برای هدایت شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر آسایش و نجات شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است».

زمانی، از جبران کاستی‌های انسان درپی خدمت‌رسانی صادقانه گفت و ادامه داد: خدمت‌رسانی صادقانه و خالصانه به مردم می‌تواند موجب غفران و بخشش پاره‌ای از گناهان و جبران کننده کاستی‌های انسان شود و موجب وصول و راهنمایی انسان به بهشت الهی شود. از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى‌توقعى و تواضع است. پیامبراکرم(ص) فرمودند: مردم عائله و جیره خواران خداوندند. محبوب ترین مخلوقات نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و خانواده ای را خوشحال کند.

وی خدمت به خلق را یک هنر دانست و تأکید کرد: کارگشایی و خدمت به خلق براساس معیارهای اسلامی، یک هنر است و هر کسی نمی‌تواند از عهده این هنر برآید؛ از همین‌رو بسیاری از خدمت‌رسانی‌ها بی‌نتیجه و بی‌تأثیر است و آنچنان باید و شاید آثار و برکات بزرگی چون بهشت ندارد.

بارزترین جنبه اجتماعی عبادت، خدمت به مردم است

حجت‌الاسلام سيدرضا رضوی، امام جمعه بستان‌آباد در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: بارزترین جنبه اجتماعی عبادت، خدمت به مردم و برآوردن نیازهای آنان است.

رضوی ادامه داد: خداوند در آیه 14 سوره رعد فرمود: «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ ۖ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ إِلَّا كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمَاءِ لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ ۚ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ، خاص اوست خواندن راستين. آنان كه جز او را مى‌خوانند هيچ پاسخشان نمى‌گويند. همانند كسى كه دو دست به سوى آب برد تا آب به دهان رساند و نتواند كه آب به دهان رساند و دعاى كافران جز به گمراهى نيست».

وی، خدمت به مردم را وظیفه هر مسلمان دانست و ادامه داد: در آموزه‌‏هاى دینى خدمت به مردم وظیفه هر فرد مسلمان و جزء برنامه‏‌هاى اصلى پیامبران و اساس اخلاق اسلامى است.

امام جمعه بستان‌آباد، افزود: برای خدمت کردن راه باز است، به این معنا که از هر راه و روشی می‌توان این عمل شایسته و خداپسندانه را انجام داد. در این راستا امام حسین(ع) فرمود: از نعمت‌های خدا این است که مردم، حوائج خود را نزد شما می‌آورند؛ پس از نعمت‌های خدا که حاجت مردم است، خسته و ملول نشوید.

رضوی، ضمن بازگو کردن پرهیز از بی تفاوتی نسبت به مشکلات مسلمانان، اظهار کرد: مسلمانان نباید نسبت به احتیاجات و مشکلات یکدیگر بى‏ تفاوت باشند. تشریک مساعى در رفع حاجات مردم موهبتى الهى است. البته براى کسانى که جویاى رضایت پروردگار و امنیت در روز قیامت ‏هستند.

انتهای پیام
captcha