احیای مکتب‌خانه‌های سنتی؛ راهی مؤثر در ریشه‌کنی بی‌سوادی
کد خبر: 3943417
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

احیای مکتب‌خانه‌های سنتی؛ راهی مؤثر در ریشه‌کنی بی‌سوادی

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با تأکید بر ضرورت حمایت قوانین بالادستی نظام از حوزه سوادآموزی، گفت: احیای مکتب‌خانه‌های سنتی، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در ریشه‌کنی بی‌سوادی مؤثر باشد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، صبح امروز، 6 دی‌ماه، در دیدار مدیرکل نهضت سوادآموزی و آموزش‌وپرورش استان به مناسبت هفته سوادآموزی، اظهار کرد: روز نهضت سوادآموزی روزی افتخارآفرین برای کشور اسلامی ماست، بر هر مسلمانی چه زن و چه مرد واجب است که علم بیاموزد و امیدوارم روزی فرا برسد که با افتخار در دنیا بگوییم که در جمهوری اسلامی هیچ بی‌سوادی نداریم.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی منشأ برکات خوبی برای کشور ما بوده است، تصریح کرد: امروز کشورمان در زمینهٔ علم و علم‌اندوزی در مقیاس جهانی جایگاه خوبی دارد. البته سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود پیامدهایی نیز دارد و فارغ‌التحصیلان برای شغل متناسب با تحصیلاتشان مطالبه گری خواهند کرد. در غرب کنترل پذیرش و خروجی دانشگاه‌ها بهتر است اما مزیت کشور ما این است که تعداد دانش اندوختگان در دوره‌های مختلف تحصیلی بالاست، باید تلاش کنیم مشکل نرخ بالای بیکاری را نیز حل کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: نیروهایی که به خدمت سربازی می‌روند اگر تحصیلات حداقلی را ندارند، فرصت مناسبی است که از ظرفیت نیروهای مسلح برای سوادآموزی استفاده کنند. استفاده از ظرفیت‌های محلی نیز می‌تواند راه گشا باشد، در گذشته مکتب‌خانه‌ها جایگاه خوبی داشتند و بخشی از مأموریت سوادآموزی را انجام می‌دادند، امروز نیز می‌توان این ظرفیت را احیا کرد.

عبادی‌زاده ادامه داد: این مجال در روستاها بیشتر فراهم است، خوشبختانه مجموعه نهضت سوادآموزی هم در بخش حداقل سواد و هم بخش‌های مهارت سبک زندگی اسلامی و مهارت‌های شغلی ورود کرده که کار بسیار خوبی بوده و در رشد جامعه تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های پنهانی که مستقیماً زیر نظر آموزش‌وپرورش نیستند با انعقاد تفاهم‌نامه، استفاده کرد، افزود: تفاهم‌نامه‌های دوجانبه می‌تواند مجموعه نهضت سوادآموزی را با مجموعه‌های دیگر در تعاملی مؤثر قرار دهد. خوشبختانه نرخ بی‌سوادی نسبت به گذشته کاهش خوبی داشته است، اگر با همین روند پیش رویم با برنامه‌ریزی دقیق، می‌توانیم در کاهش بی‌سوادی موفق‌تر عمل کنیم. اگر صنایع در زمینهٔ مسئولیت‌های اجتماعی خود به مسئله نهضت سوادآموزی ورود کنند، می‌توانند در ریشه‌کن کردن بی‌سوادی از این استان همکاری خوبی داشته باشند که نتیجه‌اش باعث افتخار هرمزگان خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: مجموعه نهضت سوادآموزی باید علاوه بر برنامه‌های تدوین شده سازمانی خود، برنامه‌های جهادی جداگانه‌ای با پشتیبانی مالی استانی انجام دهد تا روند ریشه‌کنی بی‌سوادی را تسریع بخشد.

عبادی‌زاده با تأکید بر ضرورت حمایت قوانین بالادستی نظام از حوزه سوادآموزی، تصریح کرد: برای مثال برخی مهارت یا سرمایه‌ای دارند و برای اشتغال به دنبال مجوزی هستند اما سواد ندارند، اگر در قوانین لزوم حداقل سواد برای اخذ این مجوزها وجود داشته باشد، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. مشکلات و موانع موجود بر سر راه سوادآموزی و همچنین مشکلات قانونی باید احصا شده و در قالب طرح و پیشنهاد به مجمع نمایندگان ارائه شوند تا در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک جشن پایان بی‌سوادی هرمزگان را بگیریم.

انتهای پیام
captcha