حاج قاسم در کنار عمران روستاها برای مردم شغل‌آفرینی می‌کرد
کد خبر: 3943696
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
نویسنده «آورتین» در گفت‌وگو با ایکنا:

حاج قاسم در کنار عمران روستاها برای مردم شغل‌آفرینی می‌کرد

یک نویسنده گفت: حاج قاسم فقط به کار نظامی اکتفا نکرد و به عمران و آبادانی روستا‌های مرزی و محروم هم پرداخت و به کسانی که از سر ناچاری و نداشتن شغل، اسلحه به دست گرفته یا دنبال قاچاق بودند، شغل ایجاد کرد.

«آورتین» روایتگر جنگ نابرابر حاج قاسم با اشراربهزاد دانشگر، نویسنده و رمان‌نویس در گفت‌وگو با ایکنا درباره رمان «آورتین» گفت: این رمان یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه حاج قاسم در برابر کسانی است که امنیت و آرامش مردم را هدف گرفته بودند؛ در واقع داستان یک جنگ نابرابر با کسانی است که از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کردند.

وی افزود: در این اثر که حاصل گفت‌وگو با تعدادی از همرزمان سردار سلیمانی است، بخش‌ها و برش‌هایی از رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی در مقابله با ناامنی‌های جنوب شرق کشور در قالب داستانی تبیین شده است. مخاطب با خواندن این اثر با بخشی از کار‌ها و برنامه‌های حاج قاسم در مقابله با اشرار در جنوب شرق کشور و میزان ناامنی مخربی که در سال‌های اوایل دهه ۷۰ وجود داشت، آشنا می‌شود.

دانشگر ادامه داد: در آن برهه، کشور در شرایط خاصی قرار داشت، به گونه‌ای وقتی به خاطرات، گفته‌ها و شنیده‌های آن دوران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چه خطر بزرگی در آن مقطع آرامش و امنیت کشور را تهدید می‌کرده است و حاج قاسم سلیمانی با رشادت‌های خود و نیروهایش این مسائل را برطرف کرد. 

وی در ادامه به منابع نگارش این اثر اشاره و بیان کرد: برای تحقیقات محلی به منابعی دسترسی داشتیم اما برای عملیات‌ها منابع در دسترس نداشتیم زیرا در مورد آن‌ها صحبت خاصی نشده است.

این نویسنده در پاسخ به اینکه آیا با دسترسی به خاطرات حاج قاسم می‌توان مکتب سلیمانی را تبیین کرد، گفت: فارغ از اینکه درباره چه کسی صحبت می‌کنیم، باید تعریف مشخصی از مکتب داشته باشیم، زیرا بخش زیادی از باور‌ها، اعتقادات، علایق، نفرت‌ها و ... در انتخاب‌ها و رفتارهایش بروز می‌کند؛ بنابراین یکی از راه‌های آشنایی با حاج قاسم این است که در جا‌هایی که مسئولیت کاری را پذیرفته، به عملکردش توجه کنیم. مانند همین مسئله جنوب شرق کشور که در آن زمان کسانی بودند و به وی هشدار می‌دادند که در مقابله با اشرار موفق نخواهی شد و آبرویت خواهد رفت، اما وی از آبرویش گذشت و پای کار ایستاد.

«آورتین» روایتگر جنگ نابرابر حاج قاسم با اشرار

دانشگر تصریح کرد: حاج قاسم فقط به کار نظامی اکتفا نکرد و به عمران و آبادانی روستا‌های مرزی و محروم هم پرداخت و به کسانی که از سر ناچاری و نداشتن شغل، اسلحه به دست گرفته یا دنبال قاچاق بودند، شغل ایجاد کرد. همین امر عامل موفقیت وی شد و او را از دیگران متمایز کرد؛ بنابراین وی فقط به دنبال جنگیدن نبود، بلکه حل ریشه‌ای مسائل را مورد توجه قرار می‌داد.

نویسنده کتاب «تولد یک انقلاب» با اشاره به قالب‌های مؤثر در خلق آثاری درباره شهید سلیمانی یادآور شد: هر قالبی ظرفیت‌های خود را دارد و مهم انتخاب درست آن است. اما به نظرم باید از همه قالب‌ها استفاده کرد. البته برخی قالب‌ها مانند درام گستردگی و تأثیر بیشتر و عمیق‌تری در درازمدت دارد. شاید شعر تأثیر درازمدتی نداشته باشد، اما در کوتاه مدت بسیار اثرگذار است و می‌تواند تأثیر احساسی خوبی را به وجود آورد.

وی در پایان با اشاره به عنوان کتاب گفت: عنوان کتاب «آورتین» منطقه‌ای در جنوب کرمان است که جنگ اصلی حاج قاسم با سرکردگان اشرار در این محل رخ داد. این کتاب در انتشارات ستارگان درخشان چاپ شده است. 

انتهای پیام
captcha