فعالیت‌های فرهنگی مانع از بازگشت مجدد به زندان می‌شود
کد خبر: 3951294
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶

فعالیت‌های فرهنگی مانع از بازگشت مجدد به زندان می‌شود

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه با بیان اینکه برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها باید تلاش کنیم و در این راستا از مشارکت نخبگان و دانشگاهیان بهره بگیریم، گفت: فعالیت‌های فرهنگی مانع از بازگشت مجدد زندانیان به زندان‌ها پس از آزادی خواهد شد.

حمیدرضا پوریانی، مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها، اظهار کرد: زندان‌ها خروجی جامعه است و این امر مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم به‌ویژه دستگاه‌های متولی در بحث انجام وظایف که اگر وظایفی که دارند به نحو احسن انجام نشود موجب خواهد شد تا خروجی آن را در داخل زندان‌ها ببینیم.

وی با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با نیاز‌های زندانیان لازم است محتوای مناسب در قالب‌های مختلف تهیه و ارائه شود، افزود: سازمان زندان‌ها وظیفه نگهداری و اصلاح و تربیت از زندانیان را برعهده دارد و در این راستا باید فضایی برای زندانیان ایجاد شود که بازگشت سعادتمندانه و مجدد به جامعه داشته باشند که در برخی از استان‌ها این کار انجام می‌شود و فضای فیزیکی و امکانات خوبی مهیاست و دستگاه‌ها پای کار هستند که امیدواریم در استان این امکانات فراهم شود چراکه در بحث فضای فیزکی در زندان‌های استان و اعتبار با مشکل مواجه‌ایم که این امر در بحث خدمت‌رسانی کار را سخت می‌کند.

پوریانی به موضوع اشتغال زندانیان و انجام فعالیت‌های اقتصادی آنان در راستای حفظ عزت و شخصیت آنان اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد زندانیان استان جوان و در سن کار هستند و این آمار نشانگر نبود فضای فرهنگی و اشتغال برای آنان است و امروز سازمان زندان‌های استان با بضاعت اندک ساختار مناسبی برای اصلاح و تربیت زندانیان ندارد و این خود منتج به آمار ۵۵ درصدی بازگشت مجدد به زندان‌هاست که آمار خوبی نیست.

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه به رصد مشکلات زندانیان و خانواده‌های آنان اشاره کرد و افزود: در چند ماه گذشته بیش از چند سرکشی از خانواده زندانیان داشته‌ایم که مشکلات آنان را از طریق انجمن حمایت از زندانیان استان پیگیری و در مسیر حل آن تلاش می‌کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از کار‌های مهمی که در زندان‌های استان به‌دنبال آن هستیم ایجاد فرصت شکوفایی استعداد و توانمندی‌های صحیح افراد در زمینه‌هایی است که آنان استعداد دارند به‌عنوان مثال در زندان‌ها به‌دنبال استعدادیابی زندانیان هستیم که هر فرد در چه زمینه‌ای استعداد دارد و آنان را هدایت کرده که در بحث اشتغال امر مهمی است.

پوریانی اظهار کرد: معتقدیم به هر میزان که عملکرد ما در حوزه اصلاح و تربیت بهتر باشد، نرخ بازگشت به زندان و بروز جرم در جامعه کاهش می‌یابد و ما رسالتی داریم و آن تربیت و اصلاح زندانیان است که اگر مسئولین استان در این راستا کمک کنند، به جامعه کرمانشاه کمک بزرگی شده است چرا که روزی زندانیان به جامعه باز می‌گردند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه در راستای یاد شده توسعه همکاری با نهاد‌های صاحب دانش در مسیر نگاه اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها را مقدمه‌ای برای رسیدن به نقطه مطلوب و هدفگذاری اصلی در این زمینه دانست.

وی با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها بیش از ۶۰ درصد زندانیان مشغول به‌کار هستند، اما در زندان‌های کرمانشاه این آمار بسیار کم است، گفت: نیازمند اجرای اقدامات خوبی در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی هستیم که امیدواریم با توسعه همکاری با دستگاه‌های متولی در این زمینه هم‌افزایی خوبی ایجاد شود.

پوریانی با تأکید بر اینکه اگر آمار بازگشت به زندان‌های استان کاهش یابد شاهد کاهش آمار جرم در جامعه هستیم، اظهار کرد: باید با هدایت و تشویق بزهکاران، آن‌ها را با شیوه‌های متداول زندگی در جامعه تطبیق دهیم و فرد را در مسیر درست و محیط اجتماعی قرار دهیم.

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه در پایان با اشاره به اینکه در زندان هزینه کردن سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: با اعتقاد به انجام کار فرهنگی و اجتماعی و درونی شدن آن گام برمی‌داریم و معتقد به تدوین برنامه جامع فرهنگی و تربیتی برای زندانیان هستیم.

انتهای پیام
captcha