زمینه‌سازی جریان مهدویت از محورهای اصلی زندگی امام هادی(ع)
کد خبر: 3954265
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

زمینه‌سازی جریان مهدویت از محورهای اصلی زندگی امام هادی(ع)

استاد حوزه و دانشگاه گفت: زمینه‌سازی جریان مهدویت، وکیل پروری و کادرسازی برای عصر غیبت از محورهای اصلی زندگی امام هادی(ع) بود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: برای بررسی زندگی اهل بیت(ع) باید به دو محور مهم توجه ویژه داشته باشیم. محور اول شناخت شرایط زمانی زندگی امامان بزرگوار در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و محور دوم، سیره و روش امامان در زمینه‌های مختلف تربیتی، دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی است.

وی افزود: زمان زندگی امام هادی(ع) مقارن با اوج اقتدار ظاهری حکام غاصب و ظالم بنی‌عباس بود که امام و فرزندشان را در منطقه‌ای نظامی در سامرا محصور کردند. بنی‌عباس با تبلیغات منفی فراوانی در خصوص اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تبلیغات مثبت گسترده‌ای در خصوص حکومت خود، توانسته بود فضای جامعه اسلامی را به دست بگیرد. مردم مسلمان در ممالک اسلامی آن زمان از حقیقت دین و اسلام ناب دور بودند و ارتباط شیعیان با امام هادی(ع) به حداقل رسیده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: 2 سیره و روش در زندگی امام هادی(ع) متبلور بود. یکی زمینه‌سازی جریان مهدویت بود و در این زمینه روایات مختلفی در بین اهل شیعه و سنت وجود دارد که پیامبر اسلام(ص) فرموده بودند: «خلفای بعد از من 12 نفر هستند، به اندازه نقیبان بنی‌اسرائیل که 12 نفر بودند»؛ بنابراین در دوران امام هادی(ع) شرایط ویژه‌ای حاکم شد و ایشان از فرصت‌های مختلف برای تبیین مسئله مهدویت استفاده می‌کردند.

میرزایی عنوان کرد: سیره و روش دوم در زندگی امام هادی(ع) وکیل پروری بود. به دلیل موقعیت سیاسی آن زمان، ارتباط امام هادی(ع) با شیعیان بسیار محدود بود و از این رو ایشان به سمت ارتباط باواسطه و وکیل پیش رفتند و برای تبیین اسلام ناب و حقیقی و کادرسازی عصر غیبت به وسیله وکلای خود در ممالک اسلامی با شیعیان  ارتباط برقرار می‌کردند. ظلم ظالمان، مانع از این می‌شد که امام هادی(ع) فعالیت مستقیمی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی زمان خود انجام دهند.

انتهای پیام
captcha