ضرورت اجرای فوری فرمان تقویت آزادی‌های قانونی در کرانه باختری
کد خبر: 3955233
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
حماس تأکید کرد:

ضرورت اجرای فوری فرمان تقویت آزادی‌های قانونی در کرانه باختری

حماس از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست بنا به دستور ریاست این تشکیلات زمینه افزایش جو آزادی‌های عمومی در کرانه باختری از جمله آزادی عمل سیاسی و ملی مطابق با مفاد قانون اساسی را به منظور برگزاری انتخابات آزاد و شفاف فراهم کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، اجرای فرمان ریاستی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان درباره تقویت آزادی‌های عمومی در سرزمین‌های فلسطین را به شکل واقعی در کرانه باختری خواستار شد.

حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت: این فرمان در کرانه باختری طی روزهای آینده لازم‌الاجرا است؛ زیرا تقویت آزادی‌های عمومی یکی از ملزومات گفت‌وگوهای قاهره و یکی از بندهای مهم در بیانیه پایانی این نشست‌ها بود.

او تأکید کرد: گروه‌های فلسطینی خواستار باز شدن فضای آزادی‌ها در کرانه باختری هستند تا انتخابات آزادانه و شفاف برگزار شود.

یکی از مسائل مربوط به شکاف سیاسی مداوم میان فتح و حماس از سال 2007 بازداشت‌هایی بوده که به دلیل گرایش‌های سیاسی در سرزمین‌های فلسطینی رخ داده است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه فرمان ریاستی ارتقای آزادی‌های عمومی در آستانه برگزاری انتخابات سراسری ماه مه آینده را صادر کرد.

در این فرمان، افزایش جو آزادی‌های عمومی در تمام مناطق فلسطین از جمله آزادی عمل سیاسی و ملی مطابق با مفاد قانون اساسی و قوانین مربوطه پیش‌بینی شده است.

در این مصوبه بر ممنوعیت تعقیب، بازداشت، دستگیری و انواع بازجویی‌های خارج از احکام قانونی در مسائل مربوط به آزادی عقیده و گرایش سیاسی تأکید شده است.

همچنین دستور داده شده که بازداشت‌شدگان و زندانیان عقیده و آزادی بیان یا زندانیانی که به دلایل وابستگی حزبی یا جناحی در سرزمین‌های فلسطینی در حبس به سر می‌برند، آزاد شوند.

در این فرمان همچنین بر لزوم تأمین کامل آزادی کامل برای تبلیغات انتخاباتی در تمام اشکال سنتی و الکترونیک و  تشکیل جلسات سیاسی و انتخاباتی و جلسات و تأمین مالی آنها مطابق مقررات قانون تأکید شده است.

محمود عباس در نیمه‌های ژانویه با صدور حکمی از برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین در ماه مه آتی و انتخابات ریاستی در ژوئیه آینده خبر داد. این انتخابات نخستین انتخابات از سال ۲۰۰۶ تاکنون است.

انتهای پیام
captcha