پایان متفاوت‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآنی ایران / سخت‌گیری‌‌های غیرضروری در ورود مدعوین
کد خبر: 3959003
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
حاشیه‌نگاری ایکنا از مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن؛

پایان متفاوت‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآنی ایران / سخت‌گیری‌‌های غیرضروری در ورود مدعوین

مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در حالی شامگاه امروز 20 اسفندماه برگزار شد که در این دوره شاهد یکی از متفاوت‌ترین ادوار مسابقات در برگزاری غیرحضوری آن بودیم.

پایان متفاوت‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآنی ایران / سخت‌گیری‌های غیرضرور در ورود به سالنبه گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، شامگاه 20 اسفندماه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، ‌رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد.

مراسم افتتاحیه از ساعت 19:30 آغاز شد و بیش از دو ساعت به طول انجامید. در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت زیبای سیدامیرعلی ناصری، قاری نوجوان کشورمان، گروه هم‌خوانی اهل البیت(ع) به سرپرستی استاد هادی آرزم به اجرای برنامه پرداخت. این گروه اگرچه زمان نسبتاً طولانی‌ای را از کل مراسم را به خود اختصاص داد و چهار قطعه پشت سر هم را اجرا کرد، اما زیبایی اجرای آنها به خصوص اجرای اول که با تک‌خوانی استاد عباس سلیمی نیز همراه بود، طولانی بودن این زمان را کمتر بروز داد.

از جمله حاشیه‌های این مراسم سخت‌گیری‌های بیش از حد کنترل ورود به سالن بود، تعدادی از خبرنگاران و عکاسان خبری و حتی مدیرانی قرآنی کشورمان نیز به سختی توانستند وارد سالن مسابقات شوند. از نکات قابل توجه دیگر این بود که اجازه ورود گوشی تلفن همراه که اصلی‌ترین ابزار خبرنگار برای ارسال خبر است نیز جلوگیری می‌شد. این شیوه کنترل ورود به سالن باعث اعتراض بسیاری از حاضران در محل برگزاری مراسم اختتامیه بود. حتی نفر اول مسابقات در بخش آقایان در رشته قرائت تحقیق نیز با سختی موفق به حضور در سالن شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنرانی خود بار دیگر تأکید کرد که ایران تنها برگزار‌کننده مسابقات بین‌المللی قرآن در دوران کرونایی بوده است. در روزهای گذشته مدیران قرآنی سازمان اوقاف نیز بارها بر این موضوع تأکید کرده بودند، ‌این در حالی است که مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مصر که به مسابقات «پورت سعید» معروف است، بهمن‌ماه امسال به صورت حضوری و با حضور نمایندگانی از 21 کشور جهان برگزار شده بود.

در بخشی از این مراسم، بیانیه هیئت داوران از سوی عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: «هیئت داوران این دوره از مسابقات، به موازات اعلام مراتب برادری و همدلی با مسلمانان سراسر جهان و آرزوی مجد و عظمت و عزت امت اسلام، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهیدان سرافراز راه قرآن و آرزوی دوام سلامتی و توفیقات مقام معظم رهبری، با سپاس و تشکر فراوان از کلیه شرکت‌کنندگان در این مسابقات به عنوان قهرمانان قرآنی، مراتب قدردانی خود را از سازمان اوقاف و امور خیریه، رسانه ملی به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، وزارت امورخارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و تمامی دست‌اندرکاران اعلام داشته و بر این نکته تأکیدی می‌نمایند که برگزاری باشکوه هرگونه مسابقات قرآنی، در حقیقت باب ورود به فضای عطرآگین «تدبر در قرآن» و نهایتاً «عمل به قرآن» و حاکمیت «رفتار و فرهنگ قرآنی در جامعه» محسوب می‌شود».

محمدباقر قالیباف که مهمان ویژه این مراسم بود در سخنرانی خود پیروی از سنت‌های الهی را ضامن پیروزی دانست و نتیجه خارج شدن از مسیر را محکوم شدن به شکست عنوان کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر این موضوع نیز تأکید کرد که مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید فاصله خود با قرآن را مورد ارزیابی قرار دهند.

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات از معدود ادواری بود که نفر اول رشته قرائت تحقیق در سالن تلاوت نداشت، برنامه‌ریزان مسابقات می‌توانستند برای نفر اول یکی از بخش‌ها تلاوتی چند دقیقه‌ای در نظر بگیرند، اما این کار صورت نگرفت. با این وجود سعید پرویزی که چند سال قبل رتبه اول این مسابقات را به دست آورده است، تلاوتی معنامحور و زیبا انجام داد که مورد توجه مهمان ویژه این مراسم نیز قرار گرفت و تحسین حاضران در سالن را نیز به همراه داشت.

در بخش پایانی این مراسم که معرفی و تجلیل از برگزیدگان رشته‌های مختلف بود، یک دور اسامی تمامی برگزیدگان در رشته‌‌های مختلف بر روی نمایشگر نمایش داده شد، اما برگزیدگان بخش بانوان که تنها در یک رشته برگزار شده است،‌ معرفی نشدند.

با توجه به غیرحضوری بودن مسابقات، تنها تعداد معدودی از برگزیدگان در سالن حضور یافته بودند که نفر اول رشته قرائت تحقیق در بخش آقایان و طلاب علوم دینی، نفر اول رشته حفظ کل بانوان. نفر دوم رشته قرائت تحقیق و نفر دوم رشته حفظ کل آقایان از جمله این افراد بودند.

بعد از کشور ایران که بیشترین رتبه این دوره از مسابقات را به دست آورد، نمایندگان کشور افغانستان بودند که موفق به کسب با کیفیت‌ترین رتبه‌ها شدند. در رشته قرائت تحقیق،‌ حفظ کل قرآن و حفظ کل بانوان،‌ نمایندگان کشور افغانستان بعد از نمایندگان ایران موفق به کسب رتبه دوم شدند.

انتهای پیام
captcha