سلامتی را به کرونا گره نزنیم
کد خبر: 3962049
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲

سلامتی را به کرونا گره نزنیم

سنت سیزده‌به‌در به طبیعت گردی و نشاط گره خورده است، امسال نیز همچون سال 99 به پاس احترام به یکدیگر و کادر زحمتکش درمان این روز را در خانه مانده و سلامتی را به کرونا گره نخواهیم زد.

حفاظت از سلامتی در همه ادیان الهی توصیه شده و در دین مبین اسلام نیز بیش از دیگر ادیان مورد تأکید است. نقل است که امام صادق(ع) فرمودند: «العافِیَةُ أَجمَلُ عَطاءٍ، سلامتی بهترین نعمت‌های خدادادی است». (بحار، ج ٧٨، ص ٣٦٥). نبی مکرم اسلام(ص) نیز فرمودند: «اَلصِّحَّةُ وَ الفراغُ نِعمتانِ مَكفورَتانِ، سلامتی و اوقات فراغت دو نعمتی هستند كه همواره محلّ ناسپاسی و كفران هستند (آن گونه كه باید و شاید از آنها بهره‌برداری نمی‌شود». (مواعظ صدوق، ص ٥5).

توجه به سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مختلف جزو لاینفک زندگی همه مردم است و برای حفاظت از آن دست به هرکاری می‌زنند. اسلام به عنوان کامل‌ترین دین به ابعاد مختلف زندگی عموم مردم توجه داشته و برای هر بخش نسخه‌ای مجزا دارد و اینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان، علم بر دو گونه است، علم دین‌ها و علم بدن‌ها» نه تنها نشان از اهمیت علم پزشکی در اعصار گوناگون دارد، بلکه اثبات می‌کند علم بدن با سلامت جسم و روح ارتباط دارد و نباید از آن غفلت کرد.

تفحص و کنکاش در حوزه آیات قرآن ما را به سمت درمانگر بودن این مصحف شریف هدایت می‌کند و باعث می‌شود بتوان بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی را با آن درمان کرد. هدف از نزول قرآن، هدایت به سمت کمال است و در این راه حفاظت از انسان در زمینه‌های روحی، جسمی، روانی را عهده‌دار است و هر آنچه در راستای هدایت و کمال‌گرایی صحیح مدنظر است در قرآن به صورت مستقیم، موردی و غیرمستقیم ذکر شده است.

در ایام کرونا سلامت همه مردم دست‌خوش خطر قرار گرفت و حتی علما ورود کرده و مردم را به حفظ سلامتی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توصیه کردند. حفاظت از سلامتی با رعایت فاصله و استفاده از ماسک علاوه براینکه حفاظت سلامت ما را تضمین می‌کند سلامت دیگران را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

اسفند سال 98 با پدیده شوم کرونا مواجه شدیم و روز طبیعت سال 99 را از دست دادیم و همه به این امید بودیم که در نوروز 1400 و روز طبیعت این سال می‌توانیم کنار هم باشیم، سال بسیار پرفراز و نشیب را پشت سرگذاردیم و در این سال نامبارک بسیاری از مردم، کارکنان ادارات همچون بانک‌ها، کادر درمان و ... مظلومانه چهره در نقاب مرگ پوشاندند و غریبانه به خاک سپرده شدند.

نوروز 1400 را با ماه شعبان آغاز کرده و به یمن وجود این ماه پر از خیر و برکت آن را به فال نیک گرفتیم. میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت مهدی(عج) در ایام نوروز حلاوت این ایام را چندین برابر می‌کرد، اما تفاوتی که امسال در سطح شهر اراک احساس شد این بود که سایه کرونا بر حس و حال مسئولان برای تزیین شهر نشسته و خبری از چراغانی‌های هرساله نبود.

از ماه‌ها قبل خطر شیوع پیک چهارکرونا داده شد، اما عادی‌انگاری و سهل‌انگاری باعث شد که آمار روز گذشته، 12 فروردین به بیش از 11هزار مبتلا برسد و تعداد شهرهای نارنجی و قرمز نیز به 117 شهر برسد. روز به روز آمار مبتلایان افزایش و رعایت شیوه‌نامه کاهش پیدا کرد. تعطیلات نوروز را یکی پس از دیگری پشت سر گذاردیم تا به سیزدهمین روز نوروز رسیدیم، مردم نوروز 99 را به امید سال پایانی کرونا در خانه ماندند، اما نوروز 1400 افزایش آمار سفرهای نوروزی نسبت به سال قبل نشان از عادی‌انگاری و خسته شدن مردم از رعایت محدودیت‌ها داشت. ای کاش این نوروز نیز مانند سال گذشته رقم می‌خورد تا در روزهای آینده شاهد ترک شهروندان از بین خودمان نباشیم.

اوج شور و نشاط نوروز در روز طبیعت و یا به اصطلاح مردم سیزده به‌در خلاصه می‌شد. کوله‌بارهای رنگارنگ ذهنمان را به سمت خوش‌نشینی یک روزه در دل طبیعت هدایت می‌کرد و همه این روز مبارک را به یکدیگر تبریک می‌گفتند. شاید تا سال 99 هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم موجودی که تنها با ابزار پیچیده پزشکی دیده می‌شود بتواند این دلخوشی باستانی را از ما بگیرد.

امسال نیز همچون سال 99 به جای گره زدن سبزه در دل طبیعت دلهایمان را با دل کادر درمان گره می‌زنیم و از رفتن به دل طبیعت خودداری می‌کنیم به امید اینکه تا ماه‌های دیگر که واکسیناسیون عمومی انجام می‌شود عزیزی به دلیل کرونا از بین ما نرفته و سیزده به‌در سال 1401 را در سلامتی جشن بگیریم.

امسال وظیفه همه ما سنگین‌تر از سال گذشته است، سال قبل از این بیماری شناخت کافی نداشتیم و واکسنی هم در کار نبود، اما امسال سکه روی دیگر دارد و چه نیک است که برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان در خانه بمانیم و کادر درمان را خسته‌تر نکنیم. ما در برابر یکدیگر و بیش از همه کادر درمان مسئولیم و جایز نیست برای خوشی چند روزه جان دیگران را به خطر بیندازیم. امسال نیز بهترین هدیه برای کادر درمان ماندن در خانه است و تقاضای آنان از ما این است که سلامتی خود را با کرونا گره نزنیم.

براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی حضور مردم در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها ممنوع شد. سنت سیزده‌به‌در به طبیعت گردی و نشاط گره خورده است، امیدواریم مردم به پاس احترام به یکدیگر و کادر زحمتکش درمان این روز را در خانه بمانند تا ماه‌های پیشرو را برای شکست دادن کرونا محکم‌تر قدم برداریم.

مریم روشن، ایکنا مرکزی

انتهای پیام
captcha