انقلاب اسلامی شرایط حضور زنان در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد
کد خبر: 3983016
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
وزیر علوم در اختتامیه چهارمین جشنواره «زن و علم»:

انقلاب اسلامی شرایط حضور زنان در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد

منصور غلامی اظهار کرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای بازی برای حضور بانوان در عرصه سیاسی و اجتماعی بوجود آمد و آمار و ارقام نیز به خوبی حضور زنان و دختران را در بخش‌های آموزشی و دانشگاهی نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره «زن و علم(جایزه مریم میرزاخانی)» امروز شنبه 19 تیرماه به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
 
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار کرد: در تاریخ کشورمان، زنان بزرگی داریم که به عنوان اسوه و الگو برای دختران ما مطرح هستند. در ادبیات اساطیری و حماسی قبل از اسلام و همچنین دوران بعد از اسلام نمونه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارند. زنان ما در طول تاریخ، هم نمونه‌ای از کشورداری بوده و هم  شجاعت و نام آوری داشته‌اند. همچنین نمونه‌هایی از دانشوری و پاکدامنی و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بوده‌اند، لذا برگزاری چنین مناسبت‌هایی به‌خصوص با عنوان تقدیر از زنان دانشمند، کاری بسیار ارزشمند و ضروری است.
 
وی ادامه داد: شاید برخی از دوران‌ها در تاریخ به دلیل کوتاهی تاریخ‌نگاران، مخصوصاً بعد از قرون سوم و چهارم تعداد این نمونه‌ها کم شده اما خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای بازی برای حضور بانوان در عرصه سیاسی و اجتماعی وجود دارد و آمار و ارقام نیز به خوبی حضور زنان و دختران در بخش‌های آموزشی و دانشگاهی را نشان می‌دهد. در واقع می‌توان با قاطعیت گفت این بخش از جمعیت کشور، صاحب نام در زمینه تولید علم و توسعه مرزهای دانش و تربیت شاگرد در دانشگاه هستند.
 
افزایش حمایت خانواده‌ها از تحصیل دختران
 
غلامی تصریح کرد: امروز و در این مراسم در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم نمونه‌های معدودی از این جمعیت بزرگ بانوانی که در حوزه علم و فناوری در فضاهای سیاسی و اجتماعی فعال هستند را نام ببریم. شاید جایزه مریم میرزاخانی جامعه هدف معدودی را مد نظر دارد، اما باید در حوزه‌های مختلف این نوع جشنواره‌ها و بزرگداشت‌ها را برگزار کنیم. امروزه در جامعه آموزش عالی، بیش از 50 درصد دانشجویان و 30 درصد اساتید از خانم‌ها هستند و اساتید بسیار شناخته ‌شده و دانشجویان نخبه‌ای داریم که در دانشگاه‌ها درخشیده‌اند. 
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بر اساس آمار، امسال پنجاه و نه و نیم درصد از ورودی‌های دانشگاه از دختران بوده‌اند و این نشان می‌دهد که در تک تک خانواده‌ها از ورود دختران به دانشگاه برای تحصیلات عالی حمایت می‌شود. قطعاً مراسم امروز که به یاد زنده یاد مریم میرزاخانی شکل گرفته، یک بخش از کاری است که در محیط‌های علمی می‌تواند انجام بگیرد و در جای خود بسیار ارزشمند است. برای تک‌تک بانوانی که امروز به عنوان نمایندگان جامعه علمی تقدیر می‌شوند آرزوی توفیق و سلامتی داریم و امیدواریم شاهد تکثیر نمونه‌های بیشتری از این دست افراد باشیم. در محیط علمی بین‌المللی نیز حضور این بانوان باعث افتخار کشور ما بوده و ان شاء الله تعداد آنها بیشتر خواهد شد. 
 
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده سخنران دیگر این نشست بود که اظهار کرد: خدا را شاکریم که ما را یاری کرد تا چهارمین جشنواره زن و علم را برگزار کنیم و در این راستا همکاران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری زحمات بسیاری کشیدند. همچنین دوره کار، نوآوری و مهارت و دوره سفیران فرهنگی در دانشگاه‌ها در حال اجراست و جشنواره پروین اعتصامی نیز به زودی برگزار خواهد شد که گامی در راستای اعتلای جایگاه زنان و دختران در کشور است.
وی ادامه داد: زنان ما توانمندی علمی و پژوهشی بسیار بالایی دارند. سپهر علمی ما ستاره‌های درخشانی از جنس زنان و مردان دارد که جست‌وجوگر حقیقت بوده‌اند و در این مسیر موفقیت‌های چشمگیری داشته و دستاوردهای خوبی برای کشورمان در زمینه علوم کاربردی و محض داشته‌اند، لذا بسیار خوشحالیم که می‌توانیم در چنین جشنواره‌هایی قدردان زحمات آنها باشیم.
 
نگاه راهبردی دولت به زنان
 
وی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم، نگاه راهبردی برای عدالت جنسیتی و مشارکت زنان در مراحل مختلف توسعه پایدار، سیاستگذاری علمی کشور و حوزه مدیریتی فراهم شد؛ به گونه‌ای که تعداد مدیران زن از حدود پنج درصد در سال 92 با یک سیاستگذاری درست به بیش از 25 درصد رسیده و امروز با قاطعیت می‌توانیم بگوییم این تعداد مدیران زن و این تغییر چهره‌ قابل توجهی که رخ داده، حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و مدیریتی را فراهم کرده است. 
 
ابتکار تأکید کرد: حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و دانشگاهی برای ما بسیار اهمیت دارد و امیدواریم ادامه داشته باشد و این نشان می‌دهد که در آینده مشکلی برای انتخاب وزیر زن و رئیس دانشگاه زن و ... نداریم چراکه مدیر زن به اندازه کافی تربیت شده است. اخیرا مصوبه‌ای نیز برای حمایت از زنانِ هیئت علمی که فرزند آوری داشته‌اند داشتیم تا بتوانند همزمان تعادل بین کار و خانه‌داری را داشته باشند و از سوی دیگر رشد علمی و فرهنگی را نیز پیش ببرند. 
 
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: ما در افزایش تعداد اعضای هیئت علمی هم خوب عمل کرده‌ایم. در بخش فناوری نیز مدیریت زنان از بیست و هفت و نیم درصد به سی و یک و نیم رسیده‌ است و حضور خانم‌ها در مدیریت شرکت‌های دانش بنیان نیز افزایش یافته‌ است که با حمایت دولت و بخش خصوصی بوده است. مریم میرزاخانی ستاره درخشانی در سپهر علمی جهان بود و گرچه عمر طولانی نداشت اما بسیار الهام بخش بود. مرحوم پروانه فرزانه نیز از اساتید و فعالین عرصه علمی کشور بودند که در عمر کوتاه خود خوب درخشیدند و کارهای بسیار ارزنده‌ای را پیش بردند، لذا لازم است از ایشان هم یاد کنیم. جایزه ایشان هم بسیار مهم است چراکه به صورت تخصصی به جوایز در حوزه فناوری و بیوتکنولوژی توجه می‌شود.
 
ابتکار در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر بتوانیم جایزه مریم میرزاخانی را بین‌المللی کرده و یونسکو نیز مشارکت داشته باشد، بسیار ارزشمند است. امیدواریم دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همین فرصت باقی مانده تا پایان دولت تلاش کنند که این جایزه به سطح بین المللی نیز کشیده شود تا شاهد اعتلای بیشتر زنان ایرانی باشیم.
 
اقبال زنان از جشنواره 
 
غلامرضا غفاری، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم اظهار کرد: بی‌گمان کسب اقتدار در گروه خدمتی است که عالمان در ساحت اندیشه و عمل دارند. جشنواره زن و علم، رخدادی ملی است که با معرفی زنانی که صاحب دستاوردهای علمی و اجتماعی هستند ظرفیت‌های زنان در حوزه‌های علمی و فرهنگی را در معرض دید قرار داده که با تلاش و سخت کوشی توانسته‌اند مراتب عالی علمی را کسب و در منظومه علمی و فناوری جایگاه ممتازی کسب کنند. در اردیبهشت 96 اولین جشنواره در کتابخانه ملی ایران توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی شد.
 
وی افزود: این جشنواره در دوره‌های بعدی با تفاهم میان وزارت علوم و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، برگزار شد لذا تا امروز که شاهد برگزار اختتامیه هستیم معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان ریاست جمهوری، در کاری منظم و به صورت مشترک جشنواره‌های دوم، سوم و چهارم را در دانشگاه‌های تهران، بهشتی و تربیت مدرس برگزار کردند.
 
غفاری بیان کرد: با توجه به تلاش وافری که صورت گرفته، خوشبختانه این جشنواره با اقبال زنان صاحب نام مواجه شد و در هر دوره شاهد رشد اقبال به این جشنواره بوده‌ایم و امروز شکلِ نهادی پیدا کرده و امتیاز علمی و پژوهشی برای جشنواره ثبت شد که نشانه اهمیت آن است. در ثبت نام اولیه برای این جشنواره 982 نفر فرم را در سامانه ثبت کردند که بعد از بررسی، تعداد 561 نفر وارد فرآیند داوری شدند که 25 نفر از آنان به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی می‌شوند.

 

انتهای پیام
captcha