گمرک آمریکا کاشی‌های ایرانی مسجد «مانساس» را توقیف کرد
کد خبر: 3990044
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
به بهانه تحریم؛

گمرک آمریکا کاشی‌های ایرانی مسجد «مانساس» را توقیف کرد

مأموران گمرک آمریکا در ویرجینیای شمالی، کاشی‌هایی که قرار بود برای مسجد مانساس استفاده شود، توقیف کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از آسوشیتد پرس، این کاشی‌ها از شهر قم در ایران به آمریکا فرستاده شده و قرار بود که برای ساخت یک مسجد در شهر مانساس(Manassas) استفاده شود. با وجود اینکه اعلام شده بود که این کاهشی‌ها اهدایی است و پولی برای آنها پرداخت نشده، مأموران گمرک در فرودگاه این کاشی‌ها را به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران توقیف کردند.

به گفته ابوالفضل ناهیدیان، متولی مسجد شهر مانساس، محموله‌های دیگر کاشی در طول این سال‌ها بدون هیچ گونه مشکلی دریافت شده، از جمله یک محموله که هشت ماه پیش وارد شده بود.

ناهیدیان گفت که نامه‌ای از گمرک و حفاظت مرزی به وی ارسال شده که در آن قید شده بود  این کاشی‌ها یا باید به ایران بازگردانده شود یا از بین برود.

وی افزود: از بین بردن این کاشی‌ها که با آیات قرآنی مزین شده‌اند، بسیار ناراحت کننده است. از بین بردن کاشی‌ها همان از بین بردن آیات قرآن یا کل قرآن است.

نهاد عواد، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی آمریکایی(CAIR)  هم به این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا اعتراض کرده و به طعنه گفته است: «آنها سلاح‌های کشتار جمعی نیستند و دولت آمریکا باید منطقی رفتار کند. ما معتقدیم دولت باید عقل سلیم داشته باشد».

رفیع‌الدین احمد، رئیس انجمن مسلمانان ویرجینیا هم در نشست خبری روز سه‌شنبه که در این رابطه ترتیب داده شده بود با اعتراض به توقیف کاشی‌ها گفت که اگر به جای این کاشی‌ها مجسمه مریم مقدس بود، آیا باز ما اینجا در این مورد بحث می‌کردیم؟

سخنگوی گمرک و حفاظت از مرزها تأیید کرده که کاشی‌ها در 21 ژوئن گذشته (کمتر از 2 ماه پیش) توقیف شده و در تاریخ 30 ژوئن امسال (40 روز پیش) دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که به دلیل نقض قوانین تحریمی آمریکا ورود این کاشی‌ها به آمریکا غیرممکن است. سخنگوی گمرک گفته از آن تاریخ هیچ تصمیم جدیدی درباره کاشی‌ها وضع نشده و این کاشی‌ها در انبار اداره گمرک فرودگاه توقیف شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده است.

انتهای پیام
captcha