لزوم گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه
کد خبر: 3995493
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

لزوم گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به اینکه ما باید گفتمان‌سازی قرآنی داشته‌ باشیم، بیان کرد: مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را باید به گفتمان در جامعه تبدیل کنیم و آن‌قدر آن‌ها را تکرار کنیم تا به یک باور در نسل جوان امروزی بدل شود و این امر سبب ترویج سبک زندگی الهی و قرآنی بین جوانان می‌شود.

لزوم گفتمان‌سازی قرآنی در جامعهصدیقه صدیق تقی‌زاده، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم در حاشیه بازدید از روند برگزاری چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: قرآن کلام بی‌همتا و گنجینه معارف الهی است و به فرموده خداوند در قرآن کریم معجزه‌ای از سوی پیامبر(ص) و شفای بیماران قلبی و ابزار هدایت انسانی است، قرآن مسیر هدایت و تکامل معنوی انسان را هموار می‌کند و با بهره‌گیری از هدایت‌ها و آموزه‌های قرآنی می‌تواند به درجات کمال و سعادت نائل شود.

وی ادامه داد: انس با قرآن کریم و ترویج آن در متن زندگی انسان‌ها همواره از ضروریات یک جامعه اسلامی به‌شمار می‌رود و برنامه‌ها و امور مرتبط با این هدف متعالی هیچ‌وقت تعطیل شدنی نیست، لذا در شرایط کرونایی نیز نباید از تبلیغ و ترویج آموزه‌های فرهنگی و قرآنی غافل شویم بلکه باید با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود در دنیای امروز از جمله فضای مجازی برای برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها و محافل قرآنی در راستای رسیدن به این اهداف قدم‌های بزرگ‌تر برداریم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم بیان کرد: خوشبختانه چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی و در یک فضای مناسب اگرچه بدون حضور مستمعین و علاقه‌مندان قرآنی که جای آن‌ها بسیار خالی بود، برگزار شد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب مسئولان اداره اوقاف استان، شاهد حضور متسابقین به صورت انفرادی بودیم، اما در اطلاع‌رسانی در خصوص این مسابقات دچار ضعف‌ و نقصان هستیم و باید برای ثبت‌نام، برگزاری و انعکاس این رویداد مهم قرآنی برای تشویق و ترغیب و آشنایی سایر جوانان به این حوزه اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌تری انجام می‌شد.

صدیق تقی‌زاده با اشاره به ضرورت برگزاری مسابقات قرآن، افزود: فلسفه برگزاری مسابقات فقط شناسایی استعدادهای ویژه و برترین‌های هر بخش نیست، زیرا عمدتا تعداد محدودی می‌توانند به جایگاه‌های برتر برسند بلکه هدف اصلی برگزاری مسابقات ایجاد علاقه و اشتیاق در بین مردم برای حرکت در مسیر قرآنی و قرار گرفتن در دامنه مسابقات قرآن است و از این رو برگزاری مسابقات فی نفسه اصالت ندارد بلکه وسیله‌ای برای تحریک و تشویق جوانان به سمت قرآن است.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری مسابقات، انس بیشتر جوانان با قرآن کریم است، اظهار کرد: از آثار و برکات انس بیشتر با قرآن کریم جلوه‌گر شدن مفاهیم قرآنی و تأثیر آن بر سبک زندگی افراد است و براساس آیات قرآن کریم، تلاوت آیات الهی و حفظ و تدبر در آن‌ها سبب افزایش میزان ایمان مردم به خداوند می‌شود.

صدیق ‌تقی‌زاده ادامه داد: تجلی قرآن بر زندگی انسان، سبب تغییر روحیات و اخلاقیات او می‌شود و در واقع هدف نهایی از تلاوت و قرائت قرآن کریم باید به‌کارگیری آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی‌ انسان باشد که زیست مؤمنانه را پدید می‌آورد.

وی با اشاره به استقبال خانواده‌های قمی برای حرکت در مسیر قرآنی، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی استان قم می‌توانند پشتوانه‌هایی برای هدایت نسل جوان جامعه به سمت آموزش و یادگیری قرآن کریم و آموزه‌های دینی باشد و در این مسیر با برگزاری دوره‌های آموزشی، مسابقات و محافل قرآنی باید به سمت ظهور و بروز آموزه‌های دینی در متن جامعه حرکت کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به اینکه ما باید گفتمان‌سازی قرآنی داشته‌ باشیم، تصریح کرد: مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را باید به گفتمان در جامعه تبدیل کنیم و آن‌قدر آن‌ها را تکرار کنیم تا به یک باور در نسل جوان امروزی بدل شود و این امر سبب ترویج سبک زندگی الهی و قرآنی بین جوانان می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha