افقی برای احاطه بیشتر
کد خبر: 3997373
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
ذکر / 2

افقی برای احاطه بیشتر

یکی از ویژگی‌های مهم کتاب خدا، قرار دادن انسان در مسیری است که در قرآن کریم از آن به «اقوم» تعبیر شده است و «ﺍﻗﻮم» ﺍﺯ ﻗﻴﺎم ﺍﺳﺖ که ﺧﻮﺩ یکی ﺍﺯ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺁدمی ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﻳﮕﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ مسلط‌تر ﺍﺳﺖ.

افقی برایبه گزارش ایکنا از خوزستان، حضرت امیرالمومنین(ع) در خطبه 156 فرمودند: «عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ»:‌ بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه سبقت مى‌گيرد.

یکی از ویژگی‌های مهم کتاب خدا، قرار دادن انسان در مسیری است که در قرآن کریم از آن به «اقوم» تعبیر شده و در آیه نهم سوره اسراء بیان شده است. همچنین در آیه 27 و 28 سوره تکویر نیز هست:

«إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ، لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ» قرآن جز پندآموزی برای جهانیان نیست، براى هر كس از شما كه بخواهد راستى و درستى پيشه كند.

به گفته علامه طباطبایی درباره این دو آیه، ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻫﻠﻴﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﺗﻤﺎم ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺬﻛﺮﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﻓﻌﻠﻴﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺴﺎنی ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺘﺬﻛﺮ می‌ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺮ ﻋﺒﻮﺩﻳﺖ ﺣﻖ ﻭ ﻃﺎﻋﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ. ایشان در معنی آیه «ﺇِﻥَّ ﻫﺬَﺍ ﺍﻟْﻘُﺮْﺁﻥَ ﻳَﻬْﺪِﻯ ﻟِﻠَّﺘِﻰ ﻫِﻰَ ﺃَﻗْﻮَمُ» نیز می‌نویسند: ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ به سوی دینی ﻛﻪ ﺍﻗﻮم ﺍﺯ ﻫﺮ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻣﺴﻠﻄ تر ﺑﺮ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ، هدایت می‌کند.

کلمه «ﺍﻗﻮم» ﺍﺯ ﻗﻴﺎم ﺍﺳﺖ که ﺧﻮﺩ یکی ﺍﺯ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺁدمی ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﻳﮕﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ مسلط‌تر ﺍﺳﺖ. ﻭلی ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻴﻜﻮ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺘفاده شده است ﻭ ﺑﻪ ﻛسی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮبی ﻣﺘﺼﺪی ﻛﺎﺭی ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﺠﺰ ﻭ خستگی، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩ میﮔﻮﻳﻨﺪ ﻓﻠﺎنی ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﻓﻠﺎﻥ ﺍﻣﺮ ﺍﺳﺖ‎؛ یعنی ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭ آن ﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻃﻮﺭی ﻛﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ آن است ﺭﻋﺎﻳﺖ می‌کند(المیزان، تفسیر آیات پایانی سوره تکویر).

بنابراین، برای کسی که بخواهد زندگی خود را به نحوی که شایسته آن است مدیریت کند و در این مدیریت هیچ یک از موضوعات مهم سعادت خود را مغفول نگذارد، می‌تواند مخاطب ذکر للعالمین شود تا او را به مدار و افقی که از آن بر امور زندگی خود در دو جهان، احاطه بیشتری دارد، برساند.

انتهای پیام
captcha