رونمایی از موزه آنلاین ویژه ناشنوایان در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4001115
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

رونمایی از موزه آنلاین ویژه ناشنوایان در حرم مطهر رضوی

موزه آنلاین با عنوان «سکوت در هیاهو» ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره‌کل بهزیستی استان در نود‌و هفتمین سه‌شنبه علمی‌ ـ فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

رونمایی از موزه آنلاین ویژه ناشنوایان در حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، در آستانه روز جهانی ناشنوایان، از موزه آنلاین با عنوان «سکوت در هیاهو» ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان در حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی در معرفی این سامانه اظهار کرد: در موزه آنلاین که با زبان اشاره طراحی شده است، ناشنوایان و کم‌شنوایان قادر خواهند بود با موزه‌های آستان قدس رضوی، مکان‌های گردشگری و همچنین سایر موزه‌های سراسر کشور آشنا شوند.

وی افزود: این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که ناشنوایان از طریق RQ cod وارد فضای موزه می‌شوند و مترجمان ناشنوایان، آثار مورد نظر را به صورت بصری معرفی می‌کنند.

فیروزی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: افراد ناشنوا و کم‌شنوا دارای معلولیت حسی هستند، اما سعی دارند علی‌رغم تمامی محدودیت‌هایی که در جامعه با آن روبه‌رو می‌شوند آن را به حداقل برسانند.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی به محدودیت استفاده از مراکز عمومی برای ناشنوایان اشاره کرد و گفت: یکی از این محدودیت‌ها استفاده از موزه‌ها بود. بازدید از آثار موزه برای این قشر صرفاً جنبه زیبایی‌شناختی دارد و افراد نمی‌توانستند اطلاعاتی از اثر مورد نظر دریافت کنند، اما با طراحی موزه آنلاین توانستیم گامی در جهت رفع این مشکل برداریم.

وی با تأکید بر اینکه افراد دارای معلولیت، در جامعه باید طوری زندگی کنند که از حقوق برابر با سایرین برخوردار باشند، افزود: در حقیقت معلولیت این افراد از زمانی شروع می‌شود که با محدودیت‌هایی در جامعه روبه‌رو می‌شوند.

فیروزی ادامه داد: چنانچه معلولین از حقوق اجتماعی خود محروم باشند و تعامل آنان با جامعه مختل شود کماکان محدودیت آنان روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: امروز در استان خراسان رضوی 14هزار معلولیت شنوایی تشکیل پرونده داده‌اند که به تعداد آنان روز به روز اضافه می‌شود و لذا در کنار کانون ناشنوایان به دنبال رفع مشکلات و محدودیت‌های این افراد هستیم.

انتهای پیام
captcha