ارزیابان یونسکو در ساوه
کد خبر: 4002010
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

ارزیابان یونسکو در ساوه

ارزیابان یونسکو به منظور بررسی کاروانسرای باغ شیخ ساوه وارد ساوه شدند.

ارزیابان یونسکو در ساوهبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، ارزیابان یونسکو به منظور بررسی کاروانسرای باغ شیخ ساوه برای ثبت جهانی وارد شهرستان ساوه شدند.

کاروانسرای باغ شیخ ثبت ملی شده یکی از ۵۶ کاروانسرای کشور است که با عنوان مجموعه کاروانسرا‌های ایرانی قرار است ثبت جهانی شود و در صورت انجام این کار تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای اعطا می‌شود.

مرزبان، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: پیش از ورود ارزیابان بین المللی، چند مرحله مرمت انجام شد که آخرین مرحله آن مرمت پایه‌ها، جرز‌ها و طاق‌نما‌های آجری به شیوه سنتی شامل تعویض آجر‌های فرسوده، پی‌بندی و ترمیم آجر نما و بندکشی آجر‌ها بود. همچنین پاکسازی نما از تبلیغات و شعار نویسی، پاکسازی حجره‌ها از آوار و نخاله‌های مازاد، حذف الحاقات فضا‌های داخلی کاروانسرا، پاکسازی پیرامون بنا از نخاله‌های ساختمانی، اصلاح بدنه‌های آجری و بام و همچنین اجرای مخلوط ریزی در محوطه داخلی کاروانسرا از اقداماتی بود که در چند روز گذشته انجام شد.

وی افزود: همین شاخصه‌ها بعلاوه سلامت کالبدی بنا باعث شده تا اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی با همکاری مالکین نسبت به ایجاد زمینه برای تهیه مستندات لازم شامل نقشه عرصه و حریم، نقشه‌های به روز بنا، گزارش‌های حفاظتی و مرمتی، باستان شناسی و کلیه اسناد مرتبط تاریخ و معماری بنا اقدام نماید.

کاروانسرای باغ شیخ ساوه اوایل دوره قاجار، توسط عبدالغفارخان خلج در مسیر قم، اصفهان به همدان و قزوین و تبریز ساخته شده و بعنوان یکی از کاملترین و جامع‌ترین کاروانسرا‌های ایران به لحاظ فرم پلان، تزئینات، رعایت تناسبات و الگوی چینش فضا‌های کاربردی در پلان، است. توجه به پلان چهار ایوانی و بخصوص توجه به هشتی ورودی با رسمی بندی پرکار و جانمایی دقیق فضا‌های مورد نیاز، کاروانسرای باغ شیخ را بعنوان یکی از آخرین تجارب ساخت کاروانسرا در ایران معرفی می‌کند.

در استان مرکزی تعداد ۲۰ کاروانسرا شناسایی شده که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به دوره آل‌بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره قاجار است و از این تعداد تاکنون تعداد ۱۱ کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام
captcha