کمبود ۶۰ ایستگاه هواشناسی در سیستان و بلوچستان
کد خبر: 4007719
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

کمبود ۶۰ ایستگاه هواشناسی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود اینکه اکنون ۱۲ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی در استان فعال است، اما حداقل ۶۰ ایستگاه برای رسیدن به حداقل استاندارد‌های جهانی کمبود داریم.

ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستانبه گزارش ایکنا از سیستاتن و بلوچستان، حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، با اعلام خبر کمبود ۶۰ ایستگاه هواشناسی در سیستان و بلوچستان، افزود: پتانسیل تشکیل سیل، توفان گردوخاک و خشکسالی در نواحی مختلف استان به دلیل وجود بسترهای تشکیل و وقوع آن‌ها بالاست. از یک طرف وسیع‌ترین چشمه‌های تولید گردوغبار داخلی و خارجی در شمال و غرب استان فعال است و از طرف دیگر به دلیل وجود ناهمواری‌های فراوان در جنوب و مرکز استان، سیل‌های زیادی با وجود بارندگی‌های کم تشکیل می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خشکسالی را مخاطره خاموش و مداوم سال‌های اخیر استان نام برد و گفت: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده دوره 10 ساله منتهی به مهرماه امسال 100 درصد مساحت استان درگیر با خشکسالی است که 86.6 درصد آن از نوع خشکسالی بسیار شدید است‌.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل تأثیرپذیری از سیستم‌های مختلف آب و هوایی با اکثر قریب به اتفاق پدیده‌های مخرب و بلاهای جوی نظیر، سیل، بارش‌های سنگین، صاعقه، تگرگ، طوفان گردوخاک، طوفان حاره‌ای، خشکسالی، یخبندان، برف، ریزش بهمن در حاشیه کوه تفتان، مه‌گرفتگی، سونامی، موج‌های گرمایی و گرمازدگی و... مواجه است‌.

حیدری گفت: آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌زارهای استان که عمدتاً در تالاب‌های هامون رخ می‌دهد، در اکثر موارد انسان ساخت است و شرایط جوی در وقوع آن نقشی ندارند اما می‌تواند سبب گسترش آتش‌سوزی شود.

وی ادامه داد: بارندگی نرمال سیستان و بلوچستان 100 میلیمتر در سال است که حدود یک سوم میانگین کشوری است اما سال زراعی که سه هفته پیش به پایان رسید، تنها 35 میلی متر بارش در استان بارید که حدود یک سوم میانگین سالانه و حدود یک هفتم میانگین بلندمدت کشوری است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کم بارشی ذاتی استان به قدری نیست که مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی را با چالش همراه کند چراکه در همین تابستان امسال حدود 4 میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارش دریافت شده است.

منبع:‌ایسنا

انتهای پیام
captcha