فیلم | تلاوت قاری کردستان عراق درباره حسن خلق پیامبر(ص) + فضیلت سوره قلم
کد خبر: 4008354
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
بدرالدجی / 4

فیلم | تلاوت قاری کردستان عراق درباره حسن خلق پیامبر(ص) + فضیلت سوره قلم

هم‌زمان با ایام هفته وحدت، قاریان ممتاز بین‌المللی با شرکت در طرح قرآنی «بَدر الدُجی» که به ابتکار ایکنا برگزار شده است، فرازهایی دلنشین از آیات کلام وحی را به مخاطبان قرآن‌دوست این رسانه تقدیم کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، در این ویدئو «کوچر عمر علی»، قاری بین‌المللی و ممتاز سلیمانیه در کردستان عراق، آیات 1 تا 7 سوره مبارکه القلم را درباره حسن خلق پیامبر اعظم(ص) تلاوت کرده است.

کوچر عمر علی، قاری بین‌المللی کردستان عراق، مدیر بخش تلاوت و اذان مرکز قرآنی «إقرأ» سلیمانیه و رئیس جشنواره بین‌المللی تلاوت موسوم به «خال» در این منطقه در سال ۱۹۸۲ در شهر سلیمانیه کردستان عراق متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته جراحی عمومی و پزشک متخصص اطفال است و در حال حاضر در کنار شغل پزشکی، به قرائت قرآن می‌پردازد.
 
متن و ترجمه آیات:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾
نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نويسند (۱)
مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾
[كه] تو به لطف پروردگارت ديوانه نيستى (۲)
وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾
و بى‏‌گمان تو را پاداشى بى‏‌منت‏ خواهد بود (۳)
وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ ﴿۴﴾
و راستى كه تو را خويى والاست (۴)
فَسَتُبْصِرُ وَيُبْصِرُونَ ﴿۵﴾
به‌زودى خواهى ديد و خواهند ديد (۵)
بِأَيْيِكُمُ الْمَفْتُونُ ﴿۶﴾
[كه] كدام يك از شما دستخوش جنونيد (۶)
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ﴿۷﴾
پروردگارت خود بهتر مى‏‌داند چه كسى از راه او منحرف شده و [هم] او به راه يافتگان داناتر است (۷)
نکاتی پیرامون این آیات:
در میان صفات و ویژگی‌های پیامبر(ص)، قرآن بر اخلاق آن حضرت تکیه کرده و آن را «خلق عظیم» خوانده است. در تفسیر مجمع‌البیان به نقل از روایات آمده است: هنگامی که قریش دیدند که پیامبر اکرم(ص)، علی(ع) را بر دیگران مقدم می‌شمرد، گفتند: محمد مفتون او شده است که این آیات نازل شد. 
محتواى آيات اين سوره كاملاً هماهنگ با سوره‏‌هاى «مكّى» است چرا كه بيش از هر چيز بر محور مسئله نبوت پيامبر اسلام(ص) و مبارزه با دشمنانى كه او را مجنون می‌خواندند، و دعوت به صبر و استقامت، و انذار و تهديد مخالفان به عذاب الهى، متمرکز است.
در این آیات نخست به ذكر قسمتى از صفات ويژه رسول خدا(ص) مخصوصاً اخلاق برجسته او مى‏‌پردازد و بر آن را با قسمت‌هاى مؤكدى تأكيد و سپس قسمتى از صفات زشت و اخلاق نكوهيده دشمنان او را بازگو مى‏‌کند.

فضیلت تلاوت سوره القلم

از پيغمبر گرامى(ص) نقل شده است كه فرمود: «كسى كه سوره القلم را تلاوت كند خداوند ثواب كسانى را كه داراى حسن اخلاقند به او مى‏‌دهد».
در حديثى از امام صادق(ع) مى‏‌خوانيم: «كسى كه سوره ن و القلم را در نماز واجب يا نافله بخواند خداوند او را براى هميشه از فقر در امان مى‏‌دارد و هنگامى كه بميرد او را از فشار قبر پناه مى‏‌دهد».
انتهای پیام
captcha