واکنش امام جمعه قم به اهانت علیه آیت‌الله صافی گلپایگانی
کد خبر: 4008801
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

واکنش امام جمعه قم به اهانت علیه آیت‌الله صافی گلپایگانی

امام جمعه قم ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت مرجعیت شیعه بیان کرد: از نظر شرعی و عقلی، حریم مراجع عظام باید رعایت شود زیرا مرجعیت شیعه جایگاه بسیار والا و خاصی در عالم تشیع دارد. شیخ فقهای مجتهدین آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید شیعیان حق بزرگی بر گردن ما و اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی دارند لذا باید حریم ایشان حفظ شود.

واکنش امام جمعه قم به اهانت علیه آیت‌الله صافی گلپایگانیبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم، امروز هفتم آبان ماه در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، بیان کرد: در آیه 34 سوره توبه آمده است:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بسيارى از دانشمندان يهود و راهبان اموال مردم را به ناروا مى ‏خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى دارند و كسانى كه زر و سيم را گنجينه مى كنند و آن را در راه خدا هزينه نمى كنند ايشان را از عذابى دردناك خبر ده» بر اساس این آیه کریمه خاستگاه اصلی فساد و راز اصلی فساد و تباهی در جامعه اهل کتاب به علت وجود دو گروه است؛ اولین گروه رهبران مذهبی بد هستند که از طریق انحراف فکری و فرهنگی عامل انحراف و بازدارنده مردم از مسیر الهی هستند و مردم را نسبت به دین بی‌اعتماد می‌کنند.

وی با بیان اینکه گروه دوم کاسبان زراندوزی هستند که اموالشان را در راه خدا انفاق نمی‌کنند و خداوند در قرآن کریم برای آنها عذابی دردناک بشارت داده است، افزود: عالمان یهود و نصارا با بهره‌برداری از ساده لوحی پیروان خود ارتزاق می‌کردند و دین فروشی را در بین مردم رواج می‌دادند و این عامل سبب تزلزل یهودیت و مسیحیت و بی‌اعتمادی مردم نسبت به دین شد.

سعیدی اظهار کرد: شکی نیست که در اسلام هیچ عشر و طایفه‌ای به اندازه علمای دینی دارای عظمت نیستند و روایات مختلفی نیز بر این امر گواهی می‌دهد همان‌گونه که پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید:« العُلَماءُ وَرَثَةُ الأنبياءِ ، يُحِبُّهُم أهلُ السَّماءِ، و يَستَغفِرُ لَهُمُ الحِيتانُ فِي البَحرِ إذا ماتوا إلى يَومِ القِيامَةِ ؛ علما وارثان پيامبرانند، اهل آسمان ايشان را دوست مى دارند و هر گاه بميرند ماهيان دريا تا روز رستاخيز برايشان آمرزش مى طلبند. ». عالمان دینی سنگ صبور مردم هستند و در جریانات مختلف راهنمای مردم هستند و پیشاپیش مردم در هنگام خطر حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند تا مرجعیت دینی را از مردم سلب کنند، تصریح کرد: عالمان دینی باید با هوشیاری و دقت فراوان راه نفوذ دشمنان را بر خود و مردم ببندند و توطئه دشمنان را ناکام بگذارند و اجازه ندهند که مردم در دام دشمنان گرفتار شوند.

صبوری مردم، هدف دشمن را ناکام گذاشت

امام جمعه قم به اخلال در سامانه سوخت‌رسانی کشور که در روزهای اخیر اتفاق افتاده بود، اشاره و بیان کرد: دشمنان با ایجاد اختلال در سامانه سوخت کشور امید داشتند که مردم واکنشی علیه نظام از خود نشان دهند اما مردم عزیز ما با هدایت رهبری حکیمانه آرزوی دشمنان را در این حادثه به گور فرستادند و با صبوری کردن در برابر این اقدام دشمن ایستادگی کردند.

سعیدی ضمن گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم در 23 ربیع‌الاول اظهار کرد: بدون شک انتخاب حضرت برای آمدن به این شهر، به علت جایگاه والا و اهالی قم است که بارها مشمول دعای خیر امامان و معصومین شده‌اند و مورد توجه خاص ایشان هستند و از آن‌جایی که مردم قم جایگاهی نزدیک‌تر به اهل بیت(ع) دارند باید آن‌ها سرآمد و الگوی دیگران باشند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمود:« إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا؛ خوبى از همگان خوب است امّا از تو خوب تر ؛ به دليل انتسابت به ما و زشتى، از همگان زشت است، امّا از تو زشت‌تر؛ به دليل انتسابت به ما »؛ امر به معروف و نهی از منکر از هرکسی و در هر شهر و منطقه‌ای که انجام، شود خوب است اما برای اهل قم خوب‌تر و لازم‌تر است و باید توسط مردم قم از پاکی و قداست این شهر مراقبت و پاسداری شود، حیا و عفاف برای همه مردم الزامی است اما برای بانوان قمی لازم‌تر و خوب‌تر است زیرا آن‌ها موردتوجه خاص ائمه معصوم(ع) به ویژه حضرت معصومه(س) هستند و باید دین‌داری آن‌ها سرآمد و الگوی دیگران باشد.

وی افزود: مسئولان استان قم وظایف متعدد و سنگین‌تری نسبت به فضای شهر قم دارند و هیچ مسئولی حق ندارد بگوید شهرهای دیگر اقدامی کرده‌اند و قم باید مثل شهرهای دیگر باشد.

هجوم بی‌امان بدرفتاری علیه شهر قم

سعیدی با بیان اینکه آنچه که امروزه در قم مشاهده می‌شود، هجوم بی‌امان فرهنگ بدرفتاری علیه این شهر مقدس  است، گفت: شهر قم خط مقدم جبهه فرهنگی و فقهی مردم است و در طول تاریخ به داشتن عرق مذهبی شهرت داشته و به ولایت‌پذیری و حیا و عفاف زبانزد خاص و عام بوده لذا طبیعی است که نوک پیکان دشمنان در هر جنگ و هجومی خصوصا در جنگ نرم فرهنگی به سمت این شهر مقدس و آشیانه آل محمد(ص) باشد بنابراین ما اهالی قم، مسئولان و حوزه‌های علمیه موظف هستیم تا از ارزش‌ها و آرمان‌های این شهر دفاع کنیم و دیگران نیز بدانند که هویت والای قم با همان شاخصه‌های ذکر شده خط قرمز مردم غیور مردم قم است و هرکس از این خط و مرز عبور کند باید پاسخگو باشد.

وی اظهار کرد:  نیروی انتظامی قم نسبت به نفوذی‌هایی که ماموریت دارند قداست و هویت قم را با ترویح فساد و ابتذال از بین ببرند، باید توجه ویژه داشته‌باشد. شهرداری قم نسبت به ساخت و سازها و معماری متناسب با ساخت و سازهای اسلامی و فرهنگ معنوی باید توجه ویژه داشته باشد، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه قم برای کودکان و نوجوانان و جوانان و طلاب قمی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی ویژه داشته باشند.

رعایت حریم مرجعیت لازم است

امام جمعه قم ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت مرجعیت شیعه بیان کرد: از نظر شرعی و عقلی، حریم مراجع عظام باید رعایت شود زیرا مرجعیت شیعه جایگاه بسیار والا و خاصی در عالم تشیع دارد؛ شیخ فقهای مجتهدین آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید شیعیان حق بزرگی بر گردن ما و اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی دارند لذا باید حریم ایشان حفظ شود، هرکسی نباید قلم بردارد و مطالبی خلاف ادب و نزاکت علیه ایشان بنویسد و به ساحت مرجعیت اهانت کند.

انتهای پیام
captcha