لزوم تدریس پیامبرشناسی در حوزه‌های شیعه و سنی
کد خبر: 4009478
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
محمدرضا صالح تاکید کرد:

لزوم تدریس پیامبرشناسی در حوزه‌های شیعه و سنی

مدیر جامعةالمصطفی العالمیه در استان خراسان گفت: حوزه‌های علمیه شیعه و سنی باید برای پرورش ابعاد تربیتی و شخصیتی طلاب، یک دوره کامل پیامبرشناسی و سیره نبوی(ص) را در ابعاد گوناگون در دروس خود بگنجانند تا طلاب هم در تخلق به سیره نبوی و هم در انتظار و ترویج آن در جوامع بشری، از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، مدیرجامعةالمصطفی العالمیه استان خراسان، ظهر امروز یکشنبه 9 آبان در دیدار جمعی از علما و اساتید اهل‌سنت از نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار کرد: رسول مکرم اسلام(ص) در زمانی به رسالت رسیدند که جاهلیت در اوج خودش بود و در همان دوران نهایت علم، اخلاق، نوع‌دوستی و برابری را برقرار کردند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه تقریب، مقدمه‌ای برای رسیدن به وحدت است، افزود: امروز می‌بینیم که بیشترین تنش‌ها و درگیری‌ها در آسیا و مشکل عمده در منطقه خاورمیانه، مربوط به اختلافات مذهبی بین مسلمانان است. به همین دلیل، باید برای حل این مشکل، تدبیری اندیشیده شود و مهم‌ترین تدبیر، برنامه‌هایی برای تقریب پیروان مذاهب اسلامی، در زمینه‌های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان در ادامه، رمز تقریب را «کلمة سواء» دانست و بیان‌کرد: برای تقویت تقریب بین شیعه و سنی باید از مشترکات آغاز کنیم، زیرا اشتراکات مذاهب اسلامی بسیار بیشتر از اختلافات است و اگر مشترکات، مبنای تعاملات و ارتباطات مذاهب اسلامی قرار گیرد، بسیاری از مشکلات و تنش‌ها حل خواهد شد.

رئیس سابق نمایندگی المصطفی در دهلی‌نو، با اشاره به نگاه تمدنی پیامبراکرم اسلام(ص) و امت سازی ایشان، تصریح کرد: نگاه امت واحده داشتن می‌تواند انسان را بزرگ و متعالی سازد و اهداف انسان را جهانی و دیدگاه او را بسط و گسترش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح در بخش دیگری از سخنان خود، به معرفی جامعةالمصطفی و نمایندگی خراسان پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های جامعةالمصطفی در حوزه تقریب مذاهب ارائه کرد و گفت: جامعه المصطفی میراث‌دار حوزه‌ای با سابقه بیش از هزار سال است. این رسالت بسیار سنگین از سویی مستوجب شکر الهی برای قرار گرفتن ما در این مسیر است و از سوی دیگر دغدغه ایفای درست آن باید خواب را از چشمان ما برباید.

وی با اشاره به اوضاع و مشکلات حاکم بر مسلمانان و جوامع بشری در عصر حاضر ادامه داد: اکنون جهان اسلام و مسلمانان با مسائل، مشکلات، چالش‌ها و تهدید‌های بزرگی مواجه است و حوزه‌های علمیه و علمای دینی بویژه طلاب و اساتید جامعه المصطفی در این زمینه مسوولیت و رسالتی سنگین دارند.

مدیر نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان با بیان اینکه سه هزار طلبه از ۵۳ ملیت در جامعة المصطفای خراسان تحصیل می‌کنند، افزود: جامعةالمصطفی العالمیة، نهادی علمی و بین المللی با هویت حوزوی است که با هدف گسترش علوم اسلامی و تربیت طلاب غیرایرانی تشکیل شده است.

انتهای پیام
captcha