تالاب هامون آماده حمایت‌های بین‌المللی
کد خبر: 4011270
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹

تالاب هامون آماده حمایت‌های بین‌المللی

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از تجارب و حمایت‌های بین‌المللی در برنامه احیای تالاب هامون یکی از شاخصه‌های اصلی مدیریت جامع تالاب است.

تالاب هامون به گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون نیازمند استفاده از تجارب سایر کشور و حمایت‌های بین‌المللی است تا در زمینه‌های مختلف برنامه احیای تالاب از جمله احیای پوشش گیاهی، کاهش و یا حذف پدیده گردوغبار، حفظ آب در بستر تالاب و ... از همکاری و تجارب آنها استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تأکید کرد: تالاب هامون برای اجرای کامل برنامه احیای آماده دریافت حمایت‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: پتانسیل‌ها، تجارب و همکاری بین بخشی کشورهای مرتبط با موضوع تالاب و چالش‌های مرتبط با آن اولین قدم در برنامه بین‌المللی احیای تالاب هامون است که در این خصوص کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان می‌توانند در خصوص موضوع پدیده گرد وغبار و ... چاره‌اندیشی و برنامه عملیاتی مشترک در حوزه‌های تحت اختیار انجام دهند.

پورمردان تصریح کرد: اقدامات جزیره‌ای و عدم اجرای کارشناسی و گسترده برنامه‌های احیای تالاب هامون موجب گسترشِ سطحِ خشکی مطلق در بستر تالاب هامون و افزایش چشمگیر مدت زمان بادهای معروف 120 روزه در سیستان می‌شود و این موضوع موجب افزایش انفجاری پدیده گرد و غبار در شمال استان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در پایان گفت: بخش عمده‌ای از پدیده گردغبار ناشی از خشکی بستر تالاب هامون در محدوده هامون صابوری و در درون خاک افغانستان است که رفع یا کاهش این پدیده نیازمند همکاری‌های کارشناسی و اقدام گروهی کشورهای همسایه همچون پاکستان با نگاه به تجارب بین‌المللی در این خصوص است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha