زبان عربی؛ پلی بین تمدن‌ها
کد خبر: 4021685
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

زبان عربی؛ پلی بین تمدن‌ها

زبان عربی یکی از رایج‌ترین زبان‌های جهانی است و امارات متحده عربی برای حفظ زبان عربی در تلاش است و جهانیان برای بزرگداشت «روز جهانی زبان عربی» امروز 27 آذرماه گرد هم می‌آیند.

زبان عربیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، زبان عربی یکی از رایج‌ترین زبان‌های کره زمین است که روزانه بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از طریق این زبان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

موضوع امسال روز جهانی زبان عربی، «زبان عربی، پلی بین تمدن‌ها» نام‌گذاری شده و فراخوانی برای تأکید مجدد نقش مهم زبان در پیوند مردم از طریق فرهنگ، علم، ادبیات و بسیاری موارد دیگر است.

برای بزرگداشت این روز، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، یک میزگرد را روز گذشته 26 آذرماه سازماندهی کرد که در آن کارشناسان، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران درباره نقش تاریخی زبان بحث کردند.

یونسکو همچنین نمایشگاهی با عنوان «زبان عربی، پلی بین تمدن‌ها» برپا کرده است.

اعلام برگزاری این نمایشگاه که بر روی حصارهای دفتر مرکزی آن در پاریس به نمایش گذاشته شده است، تا ۲۰ دسامبر ادامه دارد و شامل آثار ۱۸ هنرمند از ۱۳ کشور جهان است که از تکنیک‌های خوشنویسی کلاسیک گرفته تا سبک‌های گرافیتی معاصر را به ‌عنوان راهی برای انتقال پیام‌های امید، صلح، تاب‌آوری و وحدت به نمایش گذاشته است.

امارات متحده عربی برای حفظ این زبان در چند سال گذشته تلاش‌هایی کرده است؛ شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس‌جمهور و حاکم دبی «منشور زبان عربی» را ایجاد کرد تا در پی آن امارات متحده عربی را به‌عنوان مرکز جهانی تعالی زبان معرفی کند.

شیخ محمد پیش از این از ایجاد شورای مشورتی برای زبان عربی به‌همراه مجموعه‌ای از نوآوری‌ها برای تقویت جایگاه این زبان خبر داده بود.

در اوایل امسال، شیخ سلطان بن محمد القاسمی، حاکم شارجه و رئیس آکادمی زبان عربی در شارجه، ۱۷ جلد اول «فرهنگ تاریخی زبان عربی» را روانه بازار کرد.

روز جهانی زبان عربی از سال ۲۰۱۲ هر سال در ۱۸ دسامبر جشن گرفته می‌شود. این تاریخ مصادف با روزی است که در سال ۱۹۷۳ مجمع عمومی سازمان ملل زبان عربی را به‌عنوان ششمین زبان رسمی این سازمان پذیرفت.

منبع: نشنال نیوز

انتهای پیام
captcha