سوادآموزی با رویکرد جامعه‌محوری در مراکز یادگیری محلی
کد خبر: 4022855
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
معاون سوادآموزی چهارمحال‌وبختیاری مطرح کرد؛

سوادآموزی با رویکرد جامعه‌محوری در مراکز یادگیری محلی

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فعالیت ۲۷ مرکز یادگیری محلی در سراسر استان، گفت: معاونت سوادآموزی با هدف تقاضامحوری و جامعه‌محوری ساختن سوادآموزی به جای عرضه‌محوری، تعدادی مراکز یادگیری محلی در نقاط مختلف استان راه‌اندازی شدند که در کنار آموزش سواد پایه، مهارت‌های اساسی و اجتماعی و حقوق شهروندی را به افراد آموزش می‌دهند.

سوادآموزی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، بهمن خدادادی، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان امروز یکم دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به‌مناسبت فرارسیدن هفته سوادآموزی برگزار شد با گرامیداشت این هفته، اظهار کرد: مقوله سوادآموزی خاستگاهی دینی و اعتقادی دارد و بر همین اساس بود که امام راحل(ره) فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را در هفتم دی‌ماه ۱۳۵۸ صادر و سوادآموزی را به‌عنوان تکلیفی دینی اعلام کردند.

وی ادامه داد: در ادامه مسیر انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری نیز همواره به انحاء مختلف تأکیدات ویژه‌ای بر سوادآموزی داشته‌اند و در برنامه پنجم توسعه کشور، تکلیف می‌کنند که موضوع بی‌سوادی در کشور تا پایان این برنامه باید به سرانجام برسد.

خدادادی با ذکر اینکه سوادآموزی از آموزش و پرورش مجزا نیست و لذا نگاه ویژه‌ای به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان سند اجرایی مادر دارد، افزود: در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین، تکالیفی نیز متوجه حوزه سوادآموزی است.

معاون سوادآموزی در تشریح دستاوردهای این معاونت از ابتدای شکل‌گیری تا کنون، بیان کرد: جامعه هدف سوادآموزی شامل ۱۰ تا ۴۹ سال است و آمار نیز ناظر به جامعه هدف است؛ سرشماری کشور در سال ۱۳۵۵ گویای آن است که در صد باسوادی مردم حدود ۴۵ درصد بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹۶ درصد ارتقا یافته است. در چهارمحال‌وبختیاری بر اساس آمار مربوط به سال ۹۵، جامعه هدف استان ۶۱۲ هزار ۹۵۶ نفر بوده و از این تعداد، ۵۷۶ هزار و ۴۷ نفر یعنی ۹۴ درصد باسواد بودند که این آمار در سال ۹۹ به ۹۶.۷ درصد رسیده است.

خدادادی در خصوص تعداد آموزش‌دهندگان حوزه سوادآموزی، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵، ۱۲۹۴ آموزش‌دهنده مشغول فعالیت بودند که در سال گذشته این رقم به ۳۵۹ نفر رسید، دلیل این کاهش در وهله نخست مربوط به جذب حدود ۲۰۰ نفر از این نیروها در بدنه آموزش و پرورش در سال ۹۹ و مابقی مربوط به تغییر مکان و مهاجرت یا انصراف از نیروها از ادامه همکاری و غیره می‌باشد. فرآیند استخدام ۴۰ نفر از این نیروها که زیرمجموعه خانواده ایثارگران هستند، در حال انجام است.

آموزش مهارت‌های اجتماعی به سوادآموزان در مراکز یادگیری محلی

وی با اشاره به فعالیت ۲۷ مرکز یادگیری محلی در سراسر استان، بیان کرد: معاونت سوادآموزی با هدف تقاضامحوری و جامعه‌محوری ساختن سوادآموزی به جای عرضه‌محوری، تعدادی مراکز یادگیری محلی در نقاط مختلف استان راه‌اندازی شدند که در کنار آموزش سواد پایه، مهارت‌های اساسی و اجتماعی و حقوق شهروندی را به افراد آموزش می‌دهند. در سال‌های اخیر کار کردن در حوزه سوادآموزی دشوارتر شده است زیرا تعداد بی‌سوادان کاهش یافته و شناسایی و جذب و تحت آموزش قرار دادن آنان دشوار است.

خدادادی اجرای بسته تحولی سواد و زندگی در ۷ مرکز یادگیری محلی در استان را یادآور شد و گفت: در این طرح امکاناتی در اختیار مراکز یادگیری محلی در راستای ارتقای مهارت‌ های سوادآموزان قرار می‌گیرد؛ طرح توانمندسازی زنان و دختران عشایر شهرستان‌ها، راه‌اندازی سامانه سوادآموزی با هدف ساماندهی کلاس‌ها، تشکیل جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی و امضای تفاهم‌نامه بین‌دستگاهی معاونت سوادآموزی با دیگر دستگاه‌ها بخشی از فعالیت‌های این معاونت است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با همکاری معاونت ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش، بیان کرد: پس از شناسایی این دانش‌آموزان، آمار به شهرستان‌ها ارسال شد تا افرادی که امکان ادامه تحصیل داشتند وارد فرآیند ثبت‌نام سوادآموزی شوند. در حوزه پالایش اسمی بی‌سوادان، حجمی که از سازمان به ما اعلام شد ۹۴۰۰ نفر بود که با همکاری دستگاه‌هایی چون ثبت‌احوال، بهزیستی، مخابرات، علوم پزشکی و غیره اطلاعات اسمی بر اساس کدملی احصا شد و در طی چندماه اخیر تا کنون، ۱۵۲۰ نفر شناسایی و ۵۷۴ نفر ثبت‌‌نام شده‌اند.

سواد یعنی توانایی به‌کارگیری علم در عمل

خدادادی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص تعریف سواد، گفت: سواد در کنار تعاریفی چون علم به خواندن و نوشتن، رایانه، زبان‌های خارجی و غیره به این معناست که فرد قادر باشد علم را در عمل به کار گیرد و در زندگی خود به مدد سواد تحولی ایجاد کند. اگر حوزه سوادآموزی در راستای عمل به تکالیف در عمل به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موفق عمل کند، توانسته است رسالت خود را انجام دهد که ایجاد مراکز یادگیری محلی از سال ۹۵ یکی از اقدامات در این راستا است.

وی بیان کرد: سوادآموزی شامل سه دوره سواد، تحکیم و انتقال است که دوره انتقال با پایه ششم ابتدایی برابری می‌کند، لذا تلاش می‌شود جاماندگان از تحصیل یا کم‌سوادان در طی این سه دوره به سواد و مهارت‌های اساسی و اجتماعی زندگی مجهز شوند. ارائه طرح‌های مکمل از جمله آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، آموزش‌های دینی، آموزش عملی نماز و غیره در همین راستا انجام می‌شود که طی تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اقامه نماز اجرا می‌شود.

کاهش آمار ثبت‌نام و افزایش اُفت سوادآموزان در دوران کرونا

خدادادی در خصوص وضعیت آموزش در ایام کرونایی، توضیح داد: برای جلوگیری از توقف سوادآموزی، آموزش‌ها به سمت فضای مجازی سوق یافت و تولید محتوا در دستور کار قرار گرفت تا به شیوه‌های مختلف به دست سوادآموان برسد که به‌ویژه سوادآموزان دوره انتقال توانایی بهره‌گیری از این محتواها را از طریق ابزار هوشمند و فضای مجازی داشتند. در دوره کرونایی شاهد کاهش آمار ثبت‌نامی برای دوره‌های سوادآموزی بودیم و آمار قبولی نیز افت شدیدی داشت و بسیاری از سوادآموزان موفق نشدند در امتحانات پایانی شرکت کنند.

معاون سوادآموزی تصریح کرد: با اینکه امسال شاهد کاهش تعداد آموزش‌دهنده‌ها هستیم اما با توجه به کاهش آمار بی‌سوادان و محدودتر شدن حوزه فعالیت معاونت سوادآموزی اگر بتوانیم نیروهای موجود را ساماندهی کنیم نیازی به جذب جدید نخواهد بود، با اینحال برای تحت پوشش قرار دادن مناطق دوردست و محروم نیازمند تعدادی نیروی جدید هستیم که اگر مجوزهای لازم صادر شود می‌توان نسبت به جذب نیروهای جدید اقدام شود.

انتهای پیام
captcha