شهادت؛ بهترین حاجت خلق در حق سردار سلیمانی
کد خبر: 4025688
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
حجت‌الاسلام حسینی‌قمی بیان کرد:

شهادت؛ بهترین حاجت خلق در حق سردار سلیمانی

یک کارشناس دینی گفت: ما نباید غصه شهدا و شهید سلیمانی را بخوریم، زیرا رحمت واسعه‌ای شامل حال این افراد شده و به تعبیری خداوند قدرت‌نمایی کرده و این افراد را به این مقام رسانده است و به عبارتی نیز بهترین حاجت خلق اول و آخر در حق آن‌ها مستجاب شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی‌قمی، کارشناس دینیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی‌قمی، کارشناس دینی، شامگاه گذشته 12 دی‌ماه، در مراسمی به مناسبت دومین سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: همه می‌دانیم که ما غصه شهدا را نمی‌خوریم، بلکه غصه خودمان را می‌خوریم و نگران خودمان هستیم. امیرمؤمنان در نامه 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک‌اشتر می‌فرمایند که از خدا می‌خواهم که رحمت واسعه خود را شامل حال همه ما بگرداند و ای مالک بدان که پایان من و تو به شهادت ختم می‌شود.

وی اظهار کرد: بنابراین افرادی که به شهادت رسیده‌اند رحمت واسعه‌ای شامل حالشان شده و به تعبیری خداوند قدرت‌نمایی کرده و این افراد را به این مقام رسانده است و در این میان نیز افرادی مانند سردار دل‌ها بهترین حاجت خلق اول و آخر در حق آن‌ها مستجاب شده است، پس چرا ما باید غصه این عزیزان که بهترین‌ها برایشان رقم خورده است را بخوریم.

این استاد حوزه‌علمیه با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که بسیاری از افراد بودند که به مقامات عالیه دست پیدا کرده‌اند، اما در حسرت مقام شهادت بودند، بیان کرد: در این میان می‌توان به آیت‌الله بروجردی اشاره کرد که ایشان تقریباً 15 سال مرجعیت شیعه را بر عهده داشتند و خدمات بسیاری را هم انجام دادند، اما در سن 90 سالگی در حسرت شهادت بودند، چرا که به گفته خود ایشان در زمانی‌که رضاخان فرمان کشف حجاب را صادر کرده بود، ایشان بنا داشتند که قیام کنند و در نهایت نیز به شهادت برسند، اما عده‌ای اجازه این کار را به ایشان ندادند و ایشان همچنان در حسرت آن روزی هستند که می‌توانستند به شهادت برسند و نرسیدند.

حسینی‌قمی بیان کرد: تعبیری از امام حسین(ع) وجود دارد که در روز عاشورا فرمودند «من امیدوارم امروز که عاشوراست مورد اکرام پروردگار قرار گیرم و پایان من به شهادت ختم شود.»

وی تصریح کرد: پس اینگونه می‌توان گفت که شهدا اولاً به مقامی رسیدند که به تعبیر امیرمؤمنان(ع) رحمت واسعه الهی و قدرت عظیم پروردگار به کار گرفته شده تا این عزیزان به مقام شهادت نائل آمدند، ثانیاً آن شخص وقتی دعا می‌کند بهترین دعای خلق عالم به گفته پیامبر(ص) اگر مستجاب شود به شهادت می‌رسد، ثالثاً سیدالشهدا(ع) می‌فرمایند که اگر من مورد اکرام پروردگار قرار گیرم، امروز پایان من شهادت است و در آخر نیز افرادی هم بوده و هستند که با وجود خدماتی که به خلق خدا ارائه کرده‌اند اما باز هم حسرت شهادت را دارند.

این کارشناس دینی بیان کرد: در حقیقت ما غصه حاج قاسم را نمی‌خوریم، بلکه ما غصه خودمان را می‌خوریم برای اینکه ما چه پایانی و ادامه راهی خواهیم داشت، آیا عاقبت به خیر خواهیم شد یا خیر؟، آیا ما راه این شهدا را ادامه می‌دهیم؟، آیا مدیون خون شهدا خواهیم بود؟ و از خون مقدس سردار سلیمانی چگونه استفاده کرده‌ایم؟

حسینی‌قمی عنوان کرد: یکی از مفسرین اهل‌سنت در تفسیر فی ضلال‌القرآن تعبیری از امام حسین(ع) دارد و در ذیل این آیه قرآن که خداوند می‌فرماید ما همه انبیاء، پیامبران و مؤمنین را در دنیا و قیامت یاری می‌کنیم، به زیبایی می‌نویسد که تفسیر شما از پیروزی چیست و آیا پیروزی تنها پیروزی ظاهری است؟ اگر امام حسین(ع) در روز عاشورا به شهادت نمی‌رسید و هزار سال عمر می‌کرد، نمی‌توانست پیام خود را بدین زیبایی که با شهادت خود این پیام را به عالم رساند، برساند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که می‌بینیم در روز عاشورا در حساس‌ترین خیابان‌های شهر لندن هزاران نفر از ملیت‌های مختلف فریاد یا حسینشان در این شهر بلند است و دسته‌های با شکوه عزاداری در این شهر جلوه‌نمایی می‌کند و در حقیقت امام حسین(ع) با شهادت خود توانست اینگونه پیام خود را به تمام جهانیان برساند و ما امروز شاهد چنین رویدادهایی در کشورهای اروپایی هستیم. در این میان نیز اگر سردار دل‌ها هم 100 سال عمر می‌کرد نمی‌توانست پیام خود را به این زیبایی به عالم برساند.

این استاد حوزه علمیه گفت: همانگونه مالک اشتر یک سردار پر افتخاری برای امیرمؤمنان بود، سردار سلیمانی عزیز ما نیز همین ویژگی‌ها را برای انقلاب و رهبر ما داشت. در حکمت 431 نهج‌البلاغه می‌خوانیم که وقتی خبر شهادت مالک را به امیرالمؤمنین(ع) دادند، ایشان فرمودند که او یک کوه تک و بلندی بود که هیچکسی به عظمت او نمی‌رسید و که می‌داند که مالک چه کسی بود، انصافاً این جمله امام علی(ع) نیز در حق حاج قاسم صادق است که در دوران ما تک بود.

حسینی‌قمی افزود: همچنین تعبیر دومی هم در نامه 13 نهج‌البلاغه نامه آمده است که امام علی(ع) به لشکریانی که مالک را به آن‌ها معرفی کرده می‌نویسد من مالک را به‌عنوان فرمانده شما قرار دادم، پس مطیع او باشید و او را سپر و زره این لشکر قرار دهید و نگران او نیستم که او در این حرکت نه افراط و نه تفریط کند. همچنین تعبیر دیگری از امیرالمؤمنین(ع) در نامه 38 نهج‌البلاغه در مورد مالک‌اشتر آمده است و ایشان می‌فرمایند که مالک از دشمن عقب‌نشینی نمی‌کرد، از شعله آتش علیه دشمنان شدیدتر بود، شمشیری است از شمشیرهای الهی که هرگز سست نمی‌شود و هر فرمانی که داد اطاعت کنید.

انتهای پیام
captcha