تاریخ و سیره بزرگان حوزه را تحریف نکنید/ واتیکانی شدن روحانیت درست نیست
کد خبر: 4031809
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
رضایی اصفهانی به قاضی‌زاده و محقق‌داماد پاسخ داد:

تاریخ و سیره بزرگان حوزه را تحریف نکنید/ واتیکانی شدن روحانیت درست نیست

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد جامعه المصطفی(ص) در واکنش به سخنان دو نفر از اساتید حوزه و دانشگاه درباره جدایی روحانیت از سیاست و انتساب آن به حضرات آیات بروجردی، حائری و امام(ره) تاکید کرد: سخنان این افراد خلاف قرآن، سیره و روش امام خمینی(ره) است.

محمدعلی رضایی اصفهانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد جامعه المصطفی(ص)، با ارسال یک فایل صوتی به ایکنا در واکنش به سخنان آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد و حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده که در دو برنامه جداگانه درباره سیره آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حائری و دخالت نکردن روحانیون در امور اجرایی و نیز سکونت امام راحل در قم پس از بازگشت به ایران در روزهای پیروزی انقلاب سخن گفته بودند، به مواردی اشاره کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مفسر قرآن و استاد حوزه، در پایان درس تفسیر در بیت علامه طباطبایی(ره) به سخنانی که اخیرا از سوی دو تن از استادان حوزه درباره جدایی دین، حوزه و روحانیت از سیاست بیان شد، واکنش نشان داد و گفت: اخیرا چند نفر از آقایان این بحث را در آستانه دهه فجر مطرح کرده‌اند که به نظر ما عجیب است و بنده فکر می‌کنم این تعبیرات هم مخالف قرآن و سنت پیامبر اعظم(ص) و امام علی(ع) و هم سیره حضرت امام خمینی(ره) است. 

وی با بیان اینکه عجیب است که در آستانه‌ چهل  و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، واقعیات تاریخ حوزه و سخنان و سیره امام خمینی تحریف می‌شود، اضافه کرد: پرسش این است که رابطه روحانیت و حوزه با سیاست و حاکمیت چگونه باید باشد و آیا جدایی حوزه از سیاست امری پذیرفتنی است؟ آیا نسبت دادن این مطالب به آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حائری درست است؟ آیا حوزه باید صرفا ناظر باشد؟ آیا این مطالب با قران کریم و سنت  پیامبر اکرم(ص) و امام علی (ع) سازگار است؟

این مفسر قرآن با بیان اینکه بنده برداشت خودم را از آیات و روایات بیان می‌کنم، اظهار کرد: قرآن کریم ما را به مباحث سیاسی دعوت کرده است؛ در آیه 59 سوره نساء فرموده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا. یعنی ای کسانی که ایمان دارید دنبال پیامبر و اطاعت از ایشان و اولی الامر بروید و لازمه این اطاعت و تبعیت هم، صدور اوامری از ناحیه آنان و دخالت در حکومت و سیاست است.

صراحت قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) برای دخالت در سیاست


استاد جامعة المصطقی(ص) اظهار کرد: شیوه پیامبر(ص) دخالت در سیاست بود و خود ایشان در جنگ تبوک برای مبارزه با روم، لشکرکشی کردند، لشکرکشی آیا به معنای عدم دخالت در سیاست ونظارت صرف است؟ در آیه 146 آل عمران هم فرموده است: وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ؛ بسیاری از یاران ربانی در کنار پیامبران می‌جنگیدند، آیا ربانی و روحانی شدن به معنای این است که انسان به حجره برود و فقط نظارت و نصیحت اخلاقی بکند، اگر هدف نصیحت بود که جنگ لازم نبود.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه قرآن ما را به دخالت در سیاست و مبارزه با ظلم و دشمنان امر فرموده است، گفت: این همه آیات درباره جنگ و مسائل سیاسی و جهاد  و امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم همه برای این است که دین و سیاست جدا نیستند، قرآن ما را به صحنه می‌کشاند همانطور که قرآن و اهل بیت(ع) را به صحنه آورده است آری این دیدگاه جدایی دین و روحانیت و حوزه از سیاست مخالف سنت و سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) هم هست؛ در حکومت 5 ساله امیرالمؤمنین(ع) وقتی مردم اقبال کردند و از او خواستند حاکم شوند، ایشان چه کردند؟ آیا دست روی دست گذاشتند و به مسجد رفتند و گفتند من کاری با معاویه و قاسطین و مارقین و ناکثین و با سیاست و حکومت ندارم؟ البته در زمان بعد از وفات پیامبر(ص) چون مردم اقبال نکردند ایشان مجبور شدند کنار باشند.

وی افزود: امام  علی(ع) در طول حکومت 5 ساله‌اش وقتی مبسوط الید شدند سه جنگ در دفاع از اسلام ناب محمدی داشتند، ایشان به عنوان رهبر الهی زمان خود در صدر روحانیت و مبلغان دین هستند و این گونه رفتار می‌کنند. خود مرحوم امام خمینی(ره) هم این روش را داشتند، نسلی که امام خمینی(ره) را دیدند هنوز زنده هستند و از دنیا نرفته‌اند که کسی بخواهد سیره ایشان را تحریف کند. امام شاه را ساقط کرد و خودش حکومت تشکیل داد. روحانیت را دعوت کرد و در صدر امور قرار داد و در زمان خود ایشان، مقام معظم رهبری با مشورت امام، رئیس جمهور شدند؛ البته ممکن است در دوره‌ای مردم به رئیس جمهور غیر روحانی هم رای بدهند و در دوره‌ای دیگر به یک روحانی رای دهند، البته مردم سالاری دینی است و مردم آزادند و مانعی نبوده و نیست و امام هم منع نکردند، اما سیره و فرمایشات امام خمینی  تاکید برحضور روحانیت در صحنه دارد تا جلوی استعمار گران گرفته شود.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: وقتی در ابتدای انقلاب در کردستان بلوا ایجاد شد امام خمینی به عنوان فرمانده کل قوا دستور دادند و بعد در قانون اساسی هم تصویب شد، ایشان به قم هم که آمدند در مسائل سیاسی دخالت داشتند. در وصیتنامه هم بحث‌های زیادی در این زمینه مطرح کرده است پس چگونه برخی به امام نسبت می‌دهند که روحانیت نباید وارد سیاست و حکومت شود. البته نظارت و نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر، حداقل وظیفه روحانیت است؛ الان حکومت اسلامی در دست فقیه جامع الشرائط است و وظیفه فقط توصیه نیست.

رضایی اصفهانی ادامه داد: دفاع از نظام بر روحانیت بلکه همه مومنان واجب است زیرا مقدمه اجرای احکام اسلامی است و نیز دخالت در آن لازم است، وگرنه مثل پاپ می‌شود که واتیکان دارد و کاری ندارد که در کشورهای مسیحی قانون همجنس‌بازی تصویب می‌شود! یکشنبه در کلیسا به دعا بپردازد و روزهای دیگر کاری به امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نداشته باشد و سکولاریسم را عمل کند آیا اسلام و قران و سنت به ما اجازه می‌دهد سکولاریستی عمل کنیم و جدایی دین و دنیا را به‌ رسمیت بشناسیم، بلکه برعکس قرآن و سنت از ما می‌خواهد که اگر انحرافی ایجاد شد در برابر آن بایستیم و تذکر دهیم و اگر در جایی حضور بسیجی‌وار لازم است باید وارد شد.

استاد جامعه المصطفی العالمیه، نسبت عدم دخالت روحانیت در سیاست و ناظر صرف بودن؛ به امام خمینی(ره)، را عجیب و تحریف واقعیت‌ها دانست و تصریح کرد: واقعا عجیب است که این موضوع به امام نسبت داده شود آن هم به‌صورت نظارتی که استصوابی نباشد. این کار تنزل دادن روحانیت شیعه و حوزه در حد کلیسا و پاپ و نوع دیدگاه سکولاریستی است که روحانیت در مسائل نظامی  و در قوانین و ... دخالتی نداشته باشد و فقط نظارت کند. 

900 آیه مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی در قرآن 


این مترجم و مفسر قرآن اضافه کرد: عجیب‌تر آن که برخی می‌گویند قرآن نظام اقتصادی و اجتماعی  ندارد، در صورتی که در مبانی و اهداف و اصول اقتصاد دخالت دارد و حتی روش‌های اقتصادی در قرآن وجود دارد و اگر کسی این نظام را استخراج یا مطالعه نکرد و درس نخواند، ایراد از خودش است البته برخی دانشمندان مثل شهید صدر و فضلای جوان حوزه قم کارهای خوبی در این عرصه انجام دادند؛ قرآن نظام سیاسی و اجتماعی و تربیت و.. دارد ایراد از کسی است که سری به مراکز تخصصی قرآن و حدیث و معارف جدید نزده تا ببیند رشته‌های دکتری و سطح چهار در این موارد تشکیل شده و تعدادی پایان‌نامه گذرانده شده است.

وی تاکید کرد: این حرف‌ها که قرآن، نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ندارد برای 50 سال قبل بود و امروز، حوزویان و دانشگاهیان متعهد و تخصصی در مباحث میان رشته‌ای مانند؛ رشته‌های قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد و قرآن و جامعه شناسی، قرآن و روان‌شناسی و ... تدریس می‌کنند.

رضایی اصفهانی اظهار کرد: آیا می‌توان آیات روشن اقتصادی قرآن و آیات سیاسی و ... را نفی کرد؟ آیا آیه حرمت ربا را می‌توان نادیده گرفت که جهت‌گیری اقتصاد را تغییر می‌دهد؟ بله دانش اقتصاد مثل محاسبه تورم و ... به  علم و عقل بشری برمی‌گردد ولی قرآن مبانی و اصول حاکم را بیان می‌کند و جهت می‌دهد؛ گاهی برخی با بهانه به ظاهر دلسوزانه‌ای این مطالب را اظهار می‌کنند مثل اینکه با عدم دخالت روحانیت و حوزه در سیاست و حکومت؛ محبت مردم به روحانیت جلب می‌شود یعنی اگر جایی لازم شد امر به معروف کنیم باید رضایت خالق را رها کرده و رضایت مخلوق را به دست آوریم؟ آیا این سخن درست است؟ و مخالف آیات و احادیث نیست؟

گاهی وضعی شبیه عراق فعلی را تصویر می‌کنند


این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مثال می‌زنند که ما هم باید مثل آیت‌الله سیستانی رفتار کنیم چون ایشان حکومت تشکیل نداد و محبوبیت روحانیت هم سر جای خود باقی ماند، اولا وضع عراق با ایران فرق دارد، عراق تحت اشغال است و ما هم شاید جای ایشان بودیم برای نجات کشور عراق همین کار را می‌کردیم، ایشان باید با سیاست رفتار می‌کردند تا دست آمریکا از عراق کوتاه شود. وضع امروز ایران با عراق تفاوت زیادی دارد. چون در ایران فقها مبسوط الید هستند و سخن آنها نافذ است و حکومت اسلامی تشکیل شده است بنابراین حجت تمام است. 

وی افزود: میان دوره امام صادق(ع) با دوره امیرالمؤمنین(ع) تفاوت دارد، امام صادق(ع) حاکمیت نداشتند لذا در آن دوره شاگرد تربیت کرده و پایه‌های علمی مکتب را تقویت کردند ولی امیرالمؤمنین(ع) که حاکم شدند در امور سیاسی و...دخالت کردند و با فساد معاویه مبارزه کردند و تا سه جنگ هم پیش رفتند. در ایران امروز، با اینکه چند نفر نامزد ریاست جمهوری بودند مردم به یک سید روحانی رای دادند و همین وظیفه روحانیت را دوچندان می‌کند.

رضایی اصفهانی گفت: این سخنان عجیب و یا از روی ساده‌اندیشی است و یا اغراض دیگری در کار است نمی‌دانیم، به هر حال باید مراقب تحریف واقعیت‌ها باشیم به خصوص اینکه در آستانه دهه فجر این سخنان گفته می‌شود. درباره آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی حائری هم باید گفت آنها در دوره خود درست عمل کردند زیرا شرایط صادقین(ع) را داشتند و در دامن آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) تربیت شد و نسلی را پرورش داد که در برابر حکومت ایستادند.

این مفسر و مترجم قرآن در پایان درس خارج تفسیر در بیت علامه طباطبایی تاکید کرد: این گونه سخنان تحریف تاریخ روحانیت و حوزه و مخالف قرآن و سنت و سیره امام خمینی است و انشاء‌الله از روی غفلت به زبان آمده است.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمد حسن عبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۰۷:۵۴
0
0
با سلام تشکر از آقای دکتر رضایی
captcha