عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی در جهاد تبیین تشریح شود / امید ما به خدا و مردم است نه وین و نیویورک
کد خبر: 4035551
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
رئیس‌‎جمهور:

عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی در جهاد تبیین تشریح شود / امید ما به خدا و مردم است نه وین و نیویورک

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع نمازگزاران جمعه تهرانی و شرکت‎کنندگان در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن در مصلای امام خمینی(ره)، تأکید کرد: عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی باید دقیق شناخته شود و در جهاد تبیین که رهبری معظم انقلاب به همه ما امر کردند، از اموری که ضرورت دارد ابعاد آن همچنان بیان شود، 22 بهمن؛ روز پیروزی انقلاب و عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در نماز جمعه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان امروز، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57، در سخنرانی پیش از خطبه‎های نماز جمعه این هفته تهران در مصلای امام خمینی(ره)، با تبریک یوم‌الله 22 بهمن، یاد امام(ره) و شهدای عالیقدر انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه 22 بهمن، یوم الله است، گفت: همه روزها و شب‏ها، برای خداست و همه ما برای خدا هستیم، اما چرا یک روز یوم‌الله می‎شود؛ جلوه قدرت الهی در یک روز از یک مجاری آن روز را روز خدا می‎کند و در روز 22 بهمن، جلوه قدرت الهی به دست توانای مردم بزرگ ایران به رهبری امام(ره)، همه را خیره کرد؛ چگونه ممکن است ملتی با اتکال به خدا و اعتماد به نفس به میدان بیاید و حکومتی را که مورد حمایت قدرت‎های بزرگ و سلطه‎گر است، کنار بزند و با اراده خود حکومتی به نام دین و ارزش‎های الهی بر پا کند؛ این دست قدرت لایزال الهی بود.

رئیس‎جمهور تأکید کرد: در این ایام آنچه برای همه ما و همه دوستداران انقلاب به ویژه نسل جوان ضرورت دارد، شناخت انقلاب اسلامی و به ویژه شناخت عناصر هویت‎ساز آن است؛ عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی باید دقیق شناخته شود و در جهاد تبیین که رهبری معظم انقلاب به همه ما، رسانه‏‎ها و صاحبان سخن و تریبون امر کردند، از اموری که ضرورت دارد ابعاد آن همچنان بیان شود، 22 بهمن؛ روز پیروزی انقلاب و عناصر هویت‎ساز انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام رئیسی، دین، مردم و غیرطبقاتی بودن را از عناصر هویت‎ساز انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: دین می‌خواهد همه امور براساس اصول دینی اداره شوند. همچنین مردم از عناصر هویت‌ساز این انقلاب هستند و از سوی دیگر غیرطبقاتی بودن از دیگر عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است که هیچ تفاوتی میان مردم وجود ندارد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: عدالت‌طلبی و عدالت‌خواهی مردم از دیگر عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است و هیچ انقلابی بدون عدالت‌طلب بودن ادامه پیدا نخواهد کرد. ضد فساد بودن و ضد ظلم بودن از دیگر عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است؛ طوری‌که هاضمه انقلاب اسلامی نمی‌تواند ظلم و فساد را بپذیرد و درون خودش عنصر ضد فساد و ضد ظلم بودن را جای داده است. رژیم شاه یک رژیم فاسد و ضدعدالت بود که انقلاب اسلامی آمد تا این فساد را از بین ببرد و یک رژیم مبتنی بر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برپا کند.

رئیس جمهور بیان کرد: این انقلاب مردم‌پایه است؛ اساس را مردم شکل دادند و رقم زدند، حامیان این انقلاب مردم هستند و ادامه‌دهندگان این مسیر باز مردمند. غیرطبقاتی‌بودن این انقلاب از عناصر هویت‌ساز این انقلاب است و مثل انقلاب‌ها و خیزش‌هایی که در شرق و غرب در یک قشری و در یک طبقه خاصی رخ داد و استوار بود، نیست. در انقلاب اسلامی همه مردم به معنی وسیع کلمه از همه طبقات حضور دارند. یکی دیگر از عناصر هویت‌ساز استقلال‌جویانه بودن انقلاب اسلامی است. از عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی آزادی‌خواهانه بودن این انقلاب است، عدالت‌طلبانه بودن این انقلاب است. این انقلاب در دورن خودش عدالت‌خواه است و عدالت‌طلب. هیچ زمان نمی‌توان عنصر عدالت را از انقلاب اسلامی جدا کرد؛ زیراکه در درون انقلاب اسلامی عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی و ضدظلم و ضدفسادبودن نهادینه شده است. در دورن این انقلاب ضداستکباربودن نهادینه شده است؛ یعنی هاضمه انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی فساد نمی‌پذیرد. هاضمه انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و این نظام ظلم نمی‌پذیرد. مثل کسی است که غذای مسمومی را بخورد، هاضمه انسان سم را نمی‌پذیرد. همچنان هاضمه انقلاب اسلامی نمی‌تواند ظلم و فساد را بپذیرد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: رژیم ستم‌شاهی رژیمی بود که مظهر تام و تمام وابستگی، استبداد، دیکتاتوری، خضوع در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر، گردن‌کشی در مقابل خواست مردم، آلودگی به انواع فسادها، ظلم به مردم و به کشور محسوب می‌شد. انقلاب اسلامی آمد که این رژیم فاسد و مورد حمایت قدرت‌های سلطه‌گر را از میان بردارد و نظامی مبتنی بر دین و آنچه که مردم بارها فریاد کرده‌اند که همان استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است، را برپا کنند. پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تمدنی را رقم زد که این تمدن به‌نام اسلام و به‌نام جمهوریت رقم خورد که این مدنیت در مقابل تمدن‌هایی که قطب‌بندی‌های جهان را شکل می‌دهد، تمدنی نوین بود. این مدنیت همراه خودش همه سعادت را برای انسان معاصر فریاد می‌زند. این تمدنی که انقلاب اسلامی در مقابل تمدن‌های مدعی در دنیا برپا کرده، دارای شاخصه‌های مهمی است که می‌طلبد در وقت دیگر درباره این شاخصه‌ها سخن گفته شود اما آنچه که مشخص است آن است که شعارهای انقلاب اسلامی، شعارهایی است که هم فطری است و آنچه که فریاد می‌زند آزادی، عقلانیت، اخلاق و عدالت است.

عناصر هویت‎ساز انقلاب اسلامی در جهاد تبیین تشریح شود / امید ما به خدا و مردم است نه وین و نیویورک

وی افزود: آنچه که انقلاب اسلامی فریاد می‌زند عبارت است ازغ استقلال، عزت ملی، برادری، نفی سلطه و ظلم. اینها شعارهایی است که در شعارهای مردم در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی جلوه‌گر است و همچنان این شعارها را بر لب دارد و هیچکدام از این شعارها کهنه نشده است. باید همواری شعاری که در 22 بهمن 57 بر زبان مردم جاری می‌شد، امروز نیز جریان داشته باشد. اگر آن روز گفته می‌شد استقلال و آزادی امروز هم همان تأکید می‌شود. اگر آن روز فریاد نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی فریاد زده می‌شد امروز هم باید همین شعار پایدار بماند. نه ما سلطه‌ای را می‌پذیریم و نه از استقلالمان دست برداریم و نه حاضریم نسبت به کسی در عالم ظلم کنیم. اینها جزء اصول است و همچنان هم پایدار است. ارزش‌ها در نظام اسلامی ارزش‌هایی ثابت است و این ارزش‌ها تغییر نمی‌کند و مردم بر آن تأکید کرده‌اند، لذا شما می‌بینید ایرانی در هرکجای عالم به این انقلاب افتخار می‌کند و می‌بینید نه فقط مردم مسلمان در عالم بلکه مردم غیرمسلمان اما آزادی‌خواه و عدالت‌خواه و مستضعفان عالم به این انقلاب عشق می‌ورزند. اینها برای این است که شعار انقلاب، شعار فطری است، شعار جهان‌شمول است و همه به این شعارها پایبند هستند و شعارهای عقلانی است که انقلاب اسلامی بر آن استوار است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز نه فقط ملت بزرگ ایران بلکه ملت‌های جهان به این انقلاب سخت امیدوارند، گفت: آنچه که امروز همگان می‌خواهند آن است که انقلابی‌بودن این نظام همچنان حفظ شود و در گذشت زمان و تطورات دچار فراز و فرود نشود. روحیه انقلابی، نگاه انقلابی و عمل انقلابی و پایبندی به این مبانی همچنان مورد تأکید مردم در سراسر عالم است که این انقلاب باید همواره برای نجات انسان و برای اینکه پرچم به دست حجت خدا برسد، بماند.

وی بیان کرد: در امت عنصر هدف‌دار بودن، قصد داشتن و مقصد داشتن قرار داده شده است. امت همواره در حال حرکت است و ایستا نیست؛ امت در حال شدن و پویایی است و صیرورت امت، صیرورت الهی است. امت در حال شکل‌گیری است آنچنانی که خداوند متعال مقرر کرده است. امت از عنصر رهبر، مقتدا و هدایت‌کننده برخوردار است تا از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف بلند استفاده کند. ما نقش رهبری و نقش مقتدا را در این نهضت نقش بسیار تعیین‌کننده می‌دانستیم و همواره می‌دانیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: امام راحل و رهبری در مقابل مکاتب سیاسی عالم یک مکتب سیاسی را ارائه کردند که دارای شاخص‌هایی است؛ نخستین شاخص این مکتب سیاسی اخلاص است؛ سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی(ره) جمله «عالم محضر خداست» است که در همه جای عالم نقش بسته است. تمام دیدگاه‌های سیاسی، حقوقی و کلامی و حکومتی و زندگی شخصی ایشان مبتنی بر این جمله است. دومین شاخص این مکتب سیاسی توجه به جمهوریت و مردم است، نه مردم از باب یک نگاه سیاسی و تشریفاتی؛ امام و رهبری به مردم علاقه‌مندند، چون علاقه به مردم، مرتبه نازله محبت‌الله است. مردم را با همه وجود دوست می‌دارند. سومین شاخصه این مکتب سیاسی عدالت است نه عدالت به‌عنوان یک شعار، بلکه عدالت به‌عنوان یک محور مهم که باید در همه سطوح جامعه جریان داشته باشد و تمام روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی و سیاست داخلی باید بر محور عدالت شکل بگیرند. ما امروز مفتخریم که در دولت مردمی جمهوریت و عدالت را به عنوان دو محور اساسی قرار داده‌ایم و خود را موظف می‌دانیم تا در اصلاح امور مردم میدان پیدا کنند و به مردم توجه شود و مردم اصل و اساس قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره انتقاد برخی رسانه‌ها به سفرهای استانی‌ گفت: بعضی‎ها هم گاهی ما را در برخی رسانه‌ها مورد سؤال قرار می‌دهند که چرا فلانی آن‌قدر در اجتماعات و استان‌ها حضور پیدا می‌کند. باید به اینها گفت عزیز دل من بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است؛ مردم پیوند اساسی با انقلاب اسلامی دارند به نحوی که اگر امروز به مردم بی‌توجهی شود و دور شدن از مردم، دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

وی اظهار کرد: عدالت به عنوان محور کار دولت شناخته می‌شود که باید همواره مورد تأکید قرار بگیرد. چهارمین شاخص در مکتب امام(ره) و رهبری ضدظلم بودن و ضداستکباری بودن است. نکته بعدی که در شاخص‌های بعدی مکتب سیاسی امام خمینی(ره) و رهبری است مسئله استقلال به معنی واقعی کلمه است. ما به لطف خداوند متعال امروز در استقلال سیاسی راه‌هایی را که پیمودیم نتیجه‌بخش بوده است. امروز همه کشورهای جهان می‌دانند که مستقل‌ترین کشور در کره زمین جمهوری اسلامی ایران است و همه اعتراف دارند کشوری که حرف اول را در منطقه می‌زند و با استقلال در مجامع سیاسی و بین‌المللی اظهارنظر می‌کند و همیشه روی پای خود می‌ایستد، جمهوری اسلامی ایران است که نه سلطه می‌پذیرد و نه به هیچ‌عنوان ظلم به دیگران را روا می‌داند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نسبت به استقلال اقتصادی کارهایی انجام شده است که برای هیچ‌کس در کشور جای انکار نیست، افزود: برای توسعه کشور کارهای بسیاری انجام شده اما راه بسیاری هنوز پیش روی ماست تا بتوانیم استقلال اقتصادی را به مثابه استقلال سیاسی به دست آوریم. از همه ظرفیت‌ها برای استقلال اقتصادی آماده است اما برخی از نگاه‌های غلط و برخی از دلهره‌ها و برخی از نسخه‌هایی که تناسبی با نسخه‌های انقلاب اسلامی نداشت موجب برخی از عقب‌ماندگی‌ها شده است. نگاه داشتن و نگاه کردن به دست بیگانگان که آنها کاری را انجام بدهند باعث بروز مشکلاتی شده است اما به لطف خداوند متعال و به همت مردم و با خدمتگزاری دولت ان‌شاءالله در جهت استقلال اقتصادی و عمل به نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه امام راحل و رهبری همواره بر وحدت و انسجام ملی تأکید می‌کنند، افزود: زیر پرچم این کشور و این نظام همه سلایق باید به دور از همه‌گونه اختلافات این وحدت و انسجام را نگذارند خدشه‌دار شود. پیشرفت کشور در گرو وحدت و انسجام ملی است. همه کسانی‌که دل به انقلاب و دل در گروی اهداف بلند انقلاب اسلامی دارند بدانند که پیشرفت کشور منوط به انسجام و وحدت است.

وی بیان کرد: ما مصمم هستیم به‌عنوان دولت برخاسته از رأی مردم برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌‎های اجتماعی از ظرفیت اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های انجام شده و گام‌هایی هم برداشته شده و ان‌شاءالله گام‌های بیشتری در پیش داریم که با همت مردم عزیز برداشته خواهد شد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه کرونا مردم را بسیار رنج می‌داد، یادآور شد: روزی که ما دولت را آغاز کردیم 700 خانواده در هرروز عزادار می‌شدند، ولی امروز با لطف خداوند متعال و به کمک مردم و مسئولان بهداشتی شرایط متقاوت شده و ان‌شاءالله در سویه جدید هم عزیزان رعایت می‌کنند تا آن را هم بتوانیم پشت سر بگذاریم.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: شرایط کالاهای اساسی سخت نگران‌کننده بود اما امروز هیچ نگرانی درباره ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد. شرایط کشور به طرف تولید وقتی خواهد رفت که اساس بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری باشد. به شما عرض می‌کنم که امروز ظرفیت‌های کشور دقیقاً شناسایی شده و به سوی تولید و مولد شدن هدایت می‌شود. خبرهایی که این روزها می‌شنوید درباره ظرفیت‌های کشور است که درباره آن بحث می‌کنیم. اگر برروی ظرفیت‌های کشور سرمایه‌گذاری شود، رشد اقتصادی قابل قبول خواهد شد. در این میان کسانی هستند که سوءاستفاده می‌کنند، افرادی هستند که می‌خواهند مردم را نگران کنند و این را به شما مردم عزیز عرض می‌کنم این دولت آمده است تا فساد نباشد، بی‌عدالتی نباشد، رشوه نباشد، روابط ناسالم نباشد و بدانند ما با همه قدرت در مقابل رانت‌خواری‌ها و مفسدان خواهیم ایستاد و ریشه آنها را خواهیم کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نظام عادلانه در تولید، نظام عادلانه در توزیع، نظام عادلانه در جذب و در پرداخت و در ارتقای کارکنان دولت مدنظر دولت است. بنده به‌عنوان یک طلبه خدمتگزار مردم مصمم هستم در این میدان به هیچ‌عنوان اجازه ندهم که کوچکترین بی‌عدالتی مردم عزیز را نگران بکند. آنچه که ما به آن امید داریم امید به مردم بعد از خدای متعال است. روابط ما در سیاست خارجی بر مبنای توازن است و نگاه به غرب سیاست خارجی کشور را نامتوازن کرده است ما باید به همه کشورها و به همه ظرفیت‌های دنیا به‌ویژه همسایگان نگاه داشته باشیم. اما امیدمان به خداست، امیدمان به خوزستان است، امیدمان به خراسان است، امیدمان به آذربایجان است، امیدمان به شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.

رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: آنان که دغدغه نظام و انقلاب را دارند بدانند که ما به آینده بسیار امیدواریم نه امیدواری در شعار. من محضر مقام معظم رهبری عرض کردم هرروز که من در این دولت حضور دارم و ظرفیت‌ها، حمایت مردم، مصمم بودن جوانان و نگرانی فرهیختگان و دلسوزان را می‌بینم امیدم به آینده بیشتر و بیشتر می‌شود. آینده بسیار روشن و امیدوارکننده است.

انتهای پیام
captcha