صبار و شکور؛ دو ویژگی ملت ایران در طی مسیر چهل و سه ساله انقلاب
کد خبر: 4035609
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

صبار و شکور؛ دو ویژگی ملت ایران در طی مسیر چهل و سه ساله انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با بیان اینکه به تصریح و تصدیق رهبر معظم انقلاب ملت ما در چهل سال اول انقلاب «صبار» و «شکور» بوده است، گفت: ملت ما در مسیر طی شده صبار و شکور بودند؛ هم در قدرشناسی نعمت الهی شکورانه عمل کردند و هم در برابر دشواری‌ها صبورانه مقاومت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، امروز 22 بهمن، در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، ایام پرنور و برکت ماه مکرم رجب و مناسبت‌های فرخنده این ماه از جمله میلاد امام علی(ع) و امام محمدتقی(ع) را تبریک گفت.

وی افزود: ماه بهمن و دهه مبارک فجر امسال با ایام ماه رجب تقارن بسیار دلنشین و زیبا و الهام‌بخشی پیدا کرد. چون بنیان حرکت اسلامی و انقلابی در ایران کلمه توحید بود و ماه رجب پیام‌آور تربیت توحیدی برای آحاد مؤمنان است و انشالله این ماه که یادآور نصرت الهی است بر همه مبارک باشد.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: همچنین تقارن 22 بهمن با روز جمعه نور علی نور است؛ تقارن عید هفتگی مؤمنان و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران. ملت عزیز و بزرگ ایران امروز در همایش ملی و سراسری خود در جشن پیروزی انقلاب پیاده و خودرویی شرکت کردند و به نماز جمعه آمدند و لذا نماز جمعه امروز نماز شکر است و در پیشگاه خداوند به خاطر نعمت عظمای انقلاب اسلامی و ولایت الهی سپاس می‌گوییم.

خطبب جمعه تهران بیان کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به بیان امام راحل عظیم الشأن؛ مؤسس انقلاب، همین نماز جمعه است که از برکت انقلاب اسلامی آن را داریم و در این حج هفتگی حضور پیدا می‌کنیم. حفظ آرمان‌های انقلاب، طراوت انقلاب، رهگیری جدی آرمان‌های انقلاب و پشتیبانی از انقلاب و بیعت هفتگی با آرمان‌های انقلاب در نمازهای جمعه در سراسر کشور انجام می‌شود و این از بزرگترین عنایات الهی درباره ملت ماست.

وی با بیان اینکه خداوند متعال جامعه ایمانی را با نماز، رکوع و سجود می‌پسندد، گفت: این نشانه امت و جامعه اسلامی است؛ این نعمت بزرگ و هزاران نعمت بزرگی که به برکت انقلاب نصیب ملت ما شده بر همگان مبارک باشد.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: قرآن برای این نعمت بزرگ توصیه به صبر و شکر کرده است؛ آن هم نه یک صبر و شکر عادی. چون این نعمت بسیار بزرگی است و لذا شکری عظیم و بزرگ می‌خواهد و چون آرمان‌های ملت ما بسیار بزرگ است، تحقق آن نیاز به یک صبر دارد نه یک صبر عادی.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه به تصریح و تصدیق رهبر معظم انقلاب ملت ما در چهل سال اول انقلاب «صبار» و «شکور» بوده است، گفت: ملت ما در مسیر طی شده صبار و شکور بودند؛ هم در قدرشناسی نعمت الهی شکورانه عمل کردند و هم در برابر دشواری ها صبورانه مقاومت کردند.

وی با اشاره به توصیه خداوند به حضرت موسی(ع) در سوره ابراهیم به رهنمون کردن مردم از ظلمات به نور و به یادآوری روزهای خدایی گفت: ذکر روزهای خدایی که روز بازگشت به ولایت الهی و بندگی و روز نصرت الهی است اگر در یادها بماند و حافظه امت فعال باشد و گرفتار غفلت نشود و در حالت ذکر بماند پشتوانه‌ای برای شکر است. یاد موفقیت‌ها و کامیابی‌ها و قدم‌های بلند برداشته شده حالت شکر عملی در امت ایجاد می‌کند و امید و روحیه می‌دهد؛ «ذکرهم بایام الله».

حاج علی‌اکبری ابراز کرد: هیچگاه نباید روزهای خدایی امت فراموش شود، چون غفلت مساوی است با غارت. یاد نعمت الهی و توجه به نصرت الهی دل‎ها را امیدوار می‌کند و حالت شکر را در ملت فعال می‌سازد اما این شکر زمینه‌ساز صبر برای تحمل به سختی‌های راه برای رسیدن به قله‌هاست.

وی بیان کرد: ملت ما برمبنای این آیه حالش در برابر موفقیت‌های بزرگ حالت شکر بوده و در برابر دشواری‌ها صبوری کرده و نتیجه‌اش امروز شکوه و عزتی است که برای ملت ما فراهم شده است. امیدوارم خداوند این توفیق را برای ملت ما نگه دارد و اگر پای این شکر باشید نعمت بر ما گسترش پیدا می‌کند و خود شما و امت شما هم قوی و بزرگ می‌شوید و البته اگر امتی گرفتار ناسپاسی شود ممکن است ظلمات استبداد، استکبار و استحمار دوباره به ملت برگردد.

بنابراین گزارش حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه با بیان اینکه دعوت به تقوا در یک چنین مناسبت مهمی به صورت مهمی در جامعه ما در واقع دعوت به شکر و صبر است، گفت: شکر در برابر نعمتهای الهی به خصوص اعظم نعمتها که ولایت الهی و استقرار آن است که از اعظم جلوه‌های تقواست چنانکه کفران در اینجا بزرگترین بی‌تقوایی‌ها محسوب می‌شود. صبر در برابر دشواری‌ها و ناملایمات و استقامت و پافشاری در تحقق آرمان‌های الهی و همراهی با ولی خدا و وفاداری نسبت به آرمانها و پافشاری بر آن از اعظم جلوه‌های تقواست؛ شکر و صبر دو جلوه از جلوه‌های تقوای الهی است که امروز باید همه ما نسبت به این دو مسئله اساسی توجه داشته باشیم و التزام خود را بیشتر کنیم.

وی افزود: آنچه امروز در بیانات رئیس جمهور در روز 22 بهمن ارائه شد، مطالب اساسی بود که لازم بود که در این روز مطرح شود. برای دولت انقلابی و مردمی و برای همه خدمتگزاران به انقلاب اسلامی و ملت شرف ایران در این روز عزیز در پرتو انوار درخشان میلاد فرخنده حضرت جواد الائمه(ع) توفیق می‌طلبیم و انشالله در انجام وظایف بزرگی که بر عهده دارند سربلند باشند و در انجام هدف‌هایی که ذکر شد همه قوای سه‌گانه و ارکان حاکمیت و نیروهای مسلح موفق باشند.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: در گام و چله دوم که در سومین سال بیانیه پرنور گام دوم قرار گرفته‌ایم، خطاب به ملت ایران باید گفت آنچه پیش برنده است و جامعه را موفق می‌دارد عمل به آیه کریمه «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ» (حج، آیه 78) شما برگزیده‌اید و برگزیده شدید برای انجام مسئولیتی بسیار بزرگ و تاریخی. خدای متعال شما را برگزیده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی است، گفت: این کار مردم و کس دیگری نبوده است. به نفس الهی روح الهی و به مدد فیض قدس ربوبی، ملت عزیز ما متحول شد و این تحولی حقیقتا الهی و خداداد است و عازم میدان شد و رنج‌ها را تحمل کرد تا پیروزی نصیبش شد و خداوند هم که این ظرفیت، اخلاص و صدق را در ملت ما دید و مردم هم پای آرمان‌ها ایستادگی کردند و شکنجه‌های گوشه‌های زندان را تحمل کردند و اگر این اهداف بزرگ جان و جانان می‌خواست، دادند و از خرداد 1342 حرکت خود را رونق دادند و حرکت در سال 1356 و 1357 اوج و شتاب گرفت، ماورای تصور همگان خداوند به ملت ما نصرت داد.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه این ملت برای انجام یک وظیفه بزرگ در عصر غیبت برگزیده شد، گفت: 22 بهمن ما در حقیقت پل ارتباطی بین ریشه‌ها و آرمان‌ها، بین بعثت نبوی، غدیر علوی، عاشورای حسینی و آرمان مهدوی است. ما امروز در نقطه عطف تاریخ قرار گرفتیم و از فراز 22 بهمن چهل و سوم آن میراث عظیم گذشته و مسیر طی شده را با کامیابی‌ها و دشواری‌ها مشاهده می‌کنیم و از این سو طلوع خورشید ولایت عظما پیش روی ماست که از آن انرژی، نیرو و امید می‌گیریم. 22 بهمن یک چنین ارتباطی برقرار کرده و ملت ما را در صراط مستقیم ولایت غدیری علوی الهی قرار داده است.

وی تصریح کرد: این تکرار 22 بهمن‌ها در حقیقت اتصال نسلی آرمان‌های انقلاب است و نسل به نسل و سال به سال این پرچم پرافتخار در حال دست به دست شدن است و انشالله جاده انقلاب تا ظهور منجی بشریت بین نسل‌های ملت عزیز ایران دست به دست می‌شود تا به سلامت به دست صاحب اصلی اش برسد و این پرچم دیگر بر زمین نخواهد افتاد.

حاج علی‌اکبری بیان کرد: اگر انقلاب اسلامی در چله گذشته امید مستضعفان و پشتوانه ملت‌های آزادی‌خواه شد و معنویت را در جهان رنق بخشید و باعث امید دل‌های افسرده در گوشه و کنار عالم شد، در عین حال کابوس مستکبران هم بود و انشالله در مسیر پیش رو نیز همین خواهد بود.

وی با اشاره به آیه «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا» گفت: شما ادامه دهندگان راه ابراهیم بت‌شکن(ع) و خاتم انبیا محمد مصطفی(ص) هستید. در این دین برای دنیا و آخرت شما و برای حیات طیبه شما در دنیا و سعادت آخرت شما برنامه‌ریزی شده و در این دین حرجی نیست. این مسیر تسلیم در پیشگاه خداوند متعال است که خوشبختی می‌آورد و ملت ایران تصمیم گرفته موحدانه زندگی کند و ار ساختارهای زندگی خود در فرهنگ، اقتصاد، سیاست، رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، خانواده و تعلیم و تربیتش شرک‌زدایی کند و این یک تصمیم عادی نیست و این تک ملتی است که چنین تصمیمی گرفته است.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: این رسالت ملت ایران است که تصمیم بزرگی گرفته است و خداوند در قدم به قدم مسیر طی شده نصرت خودش را به سوی شما فرستاد و دستاوردهای پرافتخاری که بحمدلله نصیب شما شده از آن بهره‌مند هستید و برای شما چشم‌نواز است و اینها حاصل عنایات و الطاف الهی است تا برای برداشتن قدم‌های بعدی محکم‌تر باشید.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه سیمرغ انقلاب اسلامی با دو بال صبر و شکر به قاف خوشبختی در عصر ظهور می‌رسد، گفت: صبر و شکر باید دائم با ما باشد و هرگز نباید از این مسیر خارج شد. همانطور که پیامبر(ص) الگوی ماست؛ «لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ» و بناست شما راهنمای ملت‌های دیگر باشید. در همین چله گذشته دیدید که چقدر ملت‌های جهان با انگشت هدایت ملت، امت و امام ما راه‌های خودشان را به خوبی پیدا کردند و این مسیر پیش روی ماست.

وی با اشاره به آیه «فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاة» گفت: در صدد اقامه نماز باشید و حقوق مالی را جدی بگیرید. « وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ» تا این عنایت الهی همچنان شامل حال شما باشد زیرا خداوند بهترین مولا و یار در این مسیر برای شماست.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب در این مقطع حساس برای برداشتن گام بعدی در تکمیل حرکت دولت اسلامی و جامعه‌پردازی به لطف خداوند ملت عزیز را در این شرایط به «جهاد تبیین» دعوت کردند و به همه اصحاب رسانه و هنرمندان و هر کسی که در این زمینه استطاعتی دارند از جهاد تبیین به فریضه قطعی فوری یاد کردند آن هم در برابر عملیات امپراتور رسانه‌ای شدن که عبارت است از «تحریف». این وظیفه فوق‌العاده جدی و فریضه قطعی فوری که باید جدی گرفته شود. این جهاد یک زمینه هم دارد. اگر برای صاحبان رسانه و هنرمندان عرصه تبیین واجب قطعی فوری است برای عموم ملت ما هم تبین واجب قطعی است. مواجهه آحاد مردم ما با آنچه که در اتاق های فکر شیطانی در رسانه‌های مجازی و غیر مجازی تولید و بازنشر می شود فعال و همراه با سوء ظن باشد و باید راستی‌آزمایی کنند و با دقت بررسی کنند. نباید عجله کرد و تحت تأثیر قرار گرفت و منفعل شد.

وی با بیان اینکه «تبین» به عنوان یک پیش نیاز جدی در فرهنگ عمومی وجود داشته باشد، گفت: چه فاسقی بالاتر از رسانه‌های شیطانی است و اگر «تبین» با تبیین دست به دست هم بدهد مسیر پیش روی ما مسیر هموارتری خواهد بود. امیدواریم خداوند نصرت خود را همچنان بر ملت صبور و شکور ما نازل کند.

انتهای پیام
captcha