به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، در این نشست که دبیری آن را حمید ضیاییپرور، استاد علوم ارتباطات بر عهده داشت محورهایی چون ضرورت و اهمیت آموزش سواد رسانهای در کشور و برنامههای گروههای غیردولتی برای ترویج این مهم در جامعه بررسی شد.
امیدعلی مسعودی، رئیس انجمن سواد رسانهای ایران در نشست سواد رسانهای و سواد فضای مجازی، بر لزوم کسب مهارت سواد رسانهای برای جلوگیری از درگیری با مشکلاتی چون کلاهبرداریهای اینترنتی، اعتیاد اینترنتی و بعضاً روابط خارج از عرف در فضای مجازی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه در دنیای حاضر، ما دچار انزوای فضای مجازی شدهایم گفت: هرچند فضای مجازی به برگزاری دورههای آموزشی، زنده ماندن کسبوکارها و حتی ارتباطات میان افراد در زمان کرونا کمک بسیار کرد اما به کمک سواد رسانهای میتوانیم از آسیبهای اجتماعی، عصبی و جسمی پدیده فضای مجازی جلوگیری کنیم.
مسعودی با اشاره به اینکه گسست فکری و عاطفی بدترین اتفاق بیسوادی در فضای مجازی است و این موضوع بنیاد خانواده را تهدید میکند، سواد رسانهای و سواد فضای مجازی را شاهراه زندگی در جهان امروز دانست.
رئیس انجمن سواد رسانهای ایران با تأکید بر فرهنگسازی مناسب درباره فناوریها گفت: این وظیفه تکتک ما است که مهارتهای سواد رسانهای را برای پیشگیری از مشکلات متعدد در جهان امروز بیاموزیم.
این استاد علوم ارتباطات دانشگاه با تأکید بر نیاز کشور به زیرساختهای ملی فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه برخی از مدیران و مسئولان عملکرد صحیح و تصمیمگیریهای مناسب در قبال فضای مجازی نداشتهاند و به نظر میرسد باید آموزش سواد مجازی و سواد رسانهای را برای مسئولان جدی بگیریم.
وی برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی سواد رسانهای را از مهمترین فعالیتهای انجمن سواد رسانهای ایران برای فراگیر کردن آموزش سواد رسانهای در جامعه عنوان کرد و افزود: انجمن همراه با دانشگاه سوره تلاش کردند تا با برگزاری این دوره آموزشی، سطح سواد رسانهای مربیان و علاقهمندان به مهارتهای سواد رسانهای در کشور را بالا ببرند.
مسعودی بابیان اینکه به نظر میرسد جامعه ما بهنوعی دچار عقبماندگی در موضوع سواد رسانهای شده است، تصریح کرد: انتظار داریم دولت بیشازپیش از فعالیت انجمنها و دیگر سازمانهای مردمنهاد و نهادهای غیردولتی در توسعه سواد رسانهای حمایت کند و از این طریق نهضت واقعی سواد رسانهای در کشور را بر پا کرده و همگان را با این مهارت ضروری آشنا کند.
رئیس انجمن سواد رسانه ایران تأکید کرد: حاکمیت ملی در سواد رسانه و فضای مجازی موضوع بسیار ضروری است.
در این نشست همچنین معصومه نصیری، معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو ایران گفت: سواد رسانهای جدای از تعاریفی که دارد یک دانش مبتنی بر مهارت است که باید به بُعدِ مهارت اندوزی آن دقت شود.
وی افزود: اینکه فرد بداند این دانش را چگونه و در چه جایی به کار بگیرد تا بتواند لایه پنهان اطلاعاتی که مخدوشکنندگان امنیت در فضای مجازی و افرادی که برای مهندسی فکری جامعه در این بستر تلاش میکنند را کشف کند، یعنی به سواد رسانهای مجهز هستیم.
نصیری با اشاره به اینکه سواد رسانهای زیست دقیقتری را در فضای رسانهای شده حال حاضر جهان برای ما ایجاد میکند، سواد رسانهای را نخستین پله در مواجهه با فضای مجازی دانست.
وی خاطرنشان کرد: نداشتن سواد رسانهای باعث ایجاد یک ولنگاری در حوزه فضای مجازی میشود بهاینترتیب که بدون سواد رسانهای، ورودیها و خوراک فکری افراد بدون چهارچوب به زندگی آنان وارد شده و در نتیجه شاهد خلق ارزشهای جدید میشویم.
نصیری بابیان اینکه فرار کردن از آموزش سواد رسانهای و ضرورت یادگیری آن دیگر قابل توجیه نیست و نهادهای متولی باید در حال حاضر هماهنگتر از پیش برای این مهم اقدام کنند افزود: قطعاً سواد رسانهای به توجه و تمرکز افراد در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی آنان، امنیت سایبری و حتی تولید دانش در کشور کمک میکند.
این فعال سواد رسانهای گفت: باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو ایران در بحث آموزش نهادی و عمومی سواد رسانهای ورود کرده و تلاشهای بسیاری دراینباره انجام داده است تا به سهم خود در نهضت سواد رسانهای کشور نقش ایفا کند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه ما به حوزه سواد رسانهای نگاه زینتالایامی باشد و مسئولین و مدیران و مردم به چشم یک نیاز و ضرورت به آن نگاه نکنند، شرایط خوبی در این حوزه نخواهیم داشت.
در ادامه حمید ضیایی پرور دبیر نشست سواد رسانهای و سواد فضای مجازی نیز در این نشست گفت: با همه آسیبهایی که فضای مجازی دارد اما باید در نظر داشت که بهخصوص در 2 سال اخیر و همزمان با شیوع کرونا، این فضا برای کسبوکارها و سیستم آموزشی بسیار یاریگر و نجاتدهنده بوده است.
وی با بیان اینکه در حوزه سرگرمی به عقیده بنده امروز فضای مجازی شاید تنها گریزگاه برخی افراد برای تفریح و فرار از تنهایی است گفت: پلتفرمهای فضای مجازی امروز تنفسگاه مردم برای سرگرمی هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر میرسد موضوع آموزش، کسبوکار، استارت آپ هایی که به وجود آمدهاند، نقد و نظارت بر دولت و کارکردهای دولت همه از فرصتهای مغتنمی است که فضای مجازی در اختیار مردم قرار داده اما سواد فضای مجازی به این معنی که مردم اطلاعات و دانش خود را آنچنان بالا ببرند که بتوانند از این فضا به صورت صحیح استفاده کنند قابلتأمل است.
ضیاییپرور با انتقاد از بیان مطالبی در خصوص فناوری هراسی طی سالهای گذشته گفت: متأسفانه تأکید بر فناوری هراسی باعث شده تا هرگز آموزش استفاده صحیح از فناوری را نداشته باشیم و به نظر میرسد در چنین شرایطی مسئولیت نهادهای غیردولتی مثل انجمن سواد رسانهای در قبال آموزش سواد رسانهای بسیار حائز اهمیت است.
وی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برگزار کننده و حامی فعالیتهای سواد رسانهای در کشور نام برد و افزود: تولید بیش از ۳۰۰ موشن گرافیک و پویانمایی در حوزه آموزش سواد رسانهای، برگزاری پویشهای متعدد و حمایت از فعالیتهای سواد رسانهای در حوزههای مختلف در کنار تدوین و اجرای الزامات پلتفرمها در حوزه سواد رسانهای از سوی این مرکز قابلتقدیر است.
وی انتشارات پشتیبان ناشر تخصصی کتابهای سواد رسانهای را به نوعی پرچمدار تألیف کتاب در نهضت سواد رسانهای دانست و گفت: انتشارات پشتیبان تاکنون بیش از 200 عنوان کتاب در حوزه سواد رسانهای منتشر کرده است.
یادآوری میشود نشست تخصصی سواد رسانهای و سواد فضای مجازی در قالب سلسله نشستهای علمی فضای مجازی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه فهم شامگاه سهشنبه 26 بهمن بر بستر اسکای روم و کلابهاوس برگزار شد.
انتهای پیام