سرای حاج یوسف اردبیل ساماندهی می‌شود
کد خبر: 4040849
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

سرای حاج یوسف اردبیل ساماندهی می‌شود

فرماندار اردبیل گفت: با توجه به قدمت بالای بازار تاریخی حاج یوسف اردبیل برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی نیاز است این بازار ساماندهی و تعیین تکلیف شود.

سرای حاج یوسف اردبیل ساماندهی می‌شودبه گزارش ایکنا از اردبیل، محمد اعتماد اعجازی، فرماندار اردبیل، ۱۵ اسفندماه، در بازدید از بازار تاریخی حاج یوسف اردبیلی اظهار کرد: سرای حاج یوسف در سطح مرکزی شهر و محل تردد بوده و باید هرچه زودتر نسبت به ساماندهی مجموعه اقدامات قانونی لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مراجع قانونی ذیصلاح باید در بازسازی بازار حاج یوسف اردبیل اهتمام ویژه داشته و نسبت به ساماندهی آن اقدام کنند.

فرماندار اردبیل گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده در راستای بازسازی بافت تاریخی بازار اردبیل سند مطالعاتی بافت تاریخی این مجموعه که به ثبت ملی نیز رسیده است، در دست تهیه است.

اعجازی تهیه سند مطالعاتی بافت تاریخی بازار اردبیل را زمینه‌ساز حل مشکلات موجود در این حوزه دانست و افزود: انتظار می‌رود فعالان این بافت تاریخی در راستای بازسازی و ساماندهی این مجموعه همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه روند معمول اجرای طرح مطالعاتی تکمیل آن است، تصریح کرد: با توجه به تعهدی که به کسبه و بازاریان سرای حاج یوسف داده‌ایم امر بازسازی این سرا قبل از تکمیل سند مطالعاتی آغاز شده است.

اعجازی همچنین از قول همکاری دستگاه قضایی برای ساماندهی بافت تاریخی بازار اردبیل و اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی این مجموعه تاریخی خبرداد.

فرماندار اردبیل گفت: مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثر‌های تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثر‌های برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

وی ادامه داد: بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته، اما دوره اصلی رونق آن به عصر صفوی می‌رسد، بازار حاجی یوسف اردبیل در مجموعه بازار اردبیل قرار دارد.

انتهای پیام
captcha