جهاد تبیین و افق‌گشایی‌های جدید
کد خبر: 4042441
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

جهاد تبیین و افق‌گشایی‌های جدید

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: در بحث مفهوم کلی جهاد تبیین دو موضوع مطرح است؛ ابتدا تبیین افق‌هایی است که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده‌ و دیگری ایجاد زمینه برای افق‌گشایی‌های جدید است.

حمیدرضا مقصودی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قمحمیدرضا مقصودی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، بیان کرد: جهاد تبیین مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری باید در کنار چند موضوع بررسی شود؛ بیاناتی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند مستقیماً توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود و تحلیل‌های فراوانی نیز روی آن انجام می‌شود، گاهی این تحلیل‌ها به قدری فراوان می‌شود که ممکن است به کلیشه تبدیل شوند، لذا الزاماً جهاد تبیین تنها تکرار و تحلیل نکاتی که توسط ایشان گفته می‌شود نیست.

وی گفت: ذکر جهاد تبیین در فرمایشات مقام معظم رهبری می‌تواند مشتمل بر مباحثی باشد که مصلحت ایجاب می‌کند به دلایل مختلف بعضی نکات را صراحتا اعلام نکنند، در نتیجه باید ذکر برخی نکات به‌صورت آتش به اختیار باشد؛ همچنین مسائلی که ایشان مطرح می‌کنند اما توجه‌ عملیاتی به آن‌ها نمی‌شود را نیز می‌توان به بحث جهاد تبیین اضافه کرد.

مقصودی با تأکید بر توجه به دو موضوع مطرح شده، افزود: در جنگ صفین امیرالمؤمنین‌ علی(ع) به حالت محاصره درمی‌آیند و نمی‌توانند انعطاف عمل زیادی داشته باشند اما عمار مرتباً در صف جنگ در حال دشمن‌شناسی، روشنگری و تبیین ماهیت مسئله است؛ لذا این بحث مسبوق به سابقه است و در مواردی لازم است به ولی خدا برای اظهار نظر، تغییر و ترسیم مأموریت‌های جدید کمک کرد.

وی تصریح کرد: در نتیجه در بحث مفهوم کلی جهاد تبیین دو موضوع مطرح است؛ ابتدا تبیین افق‌هایی است که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده‌ و دیگری ایجاد زمینه برای افق‌گشایی‌های جدید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در رابطه با بحث جهاد تبیین در اقتصاد، بیان کرد: در بحث مشکلات اقتصادی، کشور با دو مسئله فشار خارجی و تحریم‌ها و نیز ناکارآمدی‌های داخلی مواجه است؛ اما موضوعی  که در اینجا مطرح است این است که به مردم آدرس غلط داده می‌شود؛ یکی از این آدرس‌های غلط این است که علت فشارهای خارجی را کنش مستقل جمهوری اسلامی می‌دانند و ابراز می‌کنند علت اینکه که آمریکا ایران را تحریم می‌کند این است که ایران حرفی را که نباید بزند می‌زند و کنشی را انجام می‌دهد که نباید انجام دهد، پس اگر می‌خواهید تحریم‌ها برداشته شود دست از این کنش‌ها بردارید، در صورتی‌ که کنش‌های ایران، کنش‌های انقلابی و ارکان و اساس جمهوری اسلامی ایران و طراحی شده توسط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: در نتیجه با این آدرس غلط، فشار رسانه‌ای به نظام وارد می‌کنند و بین مردم به افکارسازی می‌پردازند که اگر می‌خواهید تحریم برداشته شود به حاکمیت فشار بیاورید که از این اصول کوتاه بیاید تا در مسیر جامعه جهانی قرار بگیرید و با قرار گرفتن در این مسیر است که تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ در حالی‌ که اولاً علت تحریم‌ها این موضوع نیست، زیرا ایران با استکبار جهانی در حال مباررزه است و ثانیاً اگر ما دست از این اصول هم برداریم هیچ تضمینی نیست که وارد وضعیت بهتری شویم کما اینکه سابقه تاریخی خیلی از کشورها این موضوع را اثبات می‌کند.

مقصودی اظهار کرد: در بعد داخلی نیز مدت‌هاست از جانب طیفی از اقتصاددان‌ها به شدت این مسئله مطرح می‌شود که علت مشکلات اقتصادی کشور رفتار اقتصادی نامناسب مردم اعم از مصرف بیش از حد، هدر دادن یارانه‌های پنهان دریافتی و وارد نشدن به فضای تولید است؛ در نتیجه سیاست‌های ارائه شده توسط آن‌ها برای محدود کردن مردم مثل حذف یارانه‌های پنهان و یا بیشتر کردن میزان ساعات کاری است.

وی تصریح کرد: با پرداختن به واقعیات مشخص می‌شود یک طبقه اقتصادی رانت‌خوار گسترده در کشور وجود دارد که تحت لوای نهادهای رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی مفصل از روزنامه‌ها گرفته تا شرکت‌های بزرگ اقتصادی و بانک‌های خصوصی بزرگ اسباب اصلی تورم و معضلات اقتصادی کشور هستند و هیچ‌گونه سیاست محدودکننده‌ای هم برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه قم گفت: معضلات اقتصادی موجود در کشور، ناشی از رانت گسترده و تمرکز ثروتی است که در بانک‌های خصوصی، کارتل‌های خاص اقتصادی و فضای اقتصاد سیاسی خاص قرار دارد که باید افشا شوند.

مقصودی در پایان گفت: ماجرای کسری بودجه یک سال کشور را می‌توان با باز تنظیم در بانک‌های خصوصی و یا ادغام بانک‌های خصوصی حل کرد، لذا اندازه معضلاتی که این ابرنهادها به‌وجود می‌آورند، بسیار گسترده‌تر از ذره‌ای مصرف مازادی است که ممکن است مردم داشته باشند.

انتهای پیام
captcha