معنای واقعی صبر +‌ فیلم
کد خبر: 4043099
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
زندگی مومنانه/ 4

معنای واقعی صبر +‌ فیلم

امیرالمؤمنین(ع) تعبیر فوق‌العاده‌ای دارد و می‌فرماید صبر همراه با بَصَر یعنی دیدن است، یعنی کسی که بدون بصیرت و روشن‌بینی صبر می‌کند در واقع اوضاع را می‌گذراند و نمی‌توان اسم صبر واقعی بر این کار گذاشت.

سیدمجتبی حسینی، مفسر قرآن و پژوهشگر دین در سلسله برنامه‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان که به همت ایکنا تولید شده به بیان نکاتی درباره زندگی مؤمنانه پرداخته است که فیلم و متن جلسه چهارم با موضوع «صبر» در ادامه می‌آید.
 
 
 
خداوند در قرآن کریم فرموده است از صبر و نماز کمک بگیرید. البته در تفاسیر روایی و از منظر اهل بیت(ع) یکی از مصادیق بالای صبر، روزه گرفتن است بنابراین کسانی‌که در ماه رمضان روزه می‌گیرند عملاً هم وظیفه دینی خود در روزه گرفتن را به جا می‌آورند و هم صبر پیشه می‌کنند. گاهی اوقات از صبر با عنوان بردباری سخن گفته می‌شود البته بردباری خوب است اما شکیبایی بهتر است.
 
بردباری نوعی از تحمل را نشان می‌دهد اما شکیبایی معنای دقیق صبر است.
امیرالمؤمنین(ع) تعبیر فوق‌العاده‌ای دارد و می‌فرماید صبر همراه با بَصَر یعنی دیدن است، یعنی کسی که بدون بصیرت و روشن‌بینی صبر می‌کند در واقع اوضاع را می‌گذراند و نمی‌توان اسم صبر واقعی بر این کار گذاشت. صبر بدین معنی است که زمان را تحمل کنیم و بپذیریم که هر فرآیندی از قطعاتی تشکیل شده و باید زمان آن طی شود.
 
تصور کنید هوای یک فضا برای شما آزاردهنده است و عده‌ای می‌گویند صبر می‌کنیم تا تمام شود. این برداشت اشتباهی است که عده زیادی از صبر دارند. حال سؤال این است که پس صبر به چه معناست؟ صبر بدین معنی است که اطراف خود را نگاه می‌کنیم تا ببینیم که این بوی بد از کجا آمده و چه وسیله‌ای برای جابه‌جایی هوا وجود دارد و با انجام این کارها هوا بهتر هم می‌شود. اسم این کار دوم صبر است اما کار اول به معنای تنبلی است.
 
معمولا سه محور برای صبر بیان شده که یکی صبر بر مصائب، بیماری‌ها و خسارت‌های مالی است که این روزها برای خیلی‌ها هم پیش آمده است و در این شرایط ناله کردن، کاری از پیش نمی‌برد. باید یاد بگیریم که ناآرامی کردن مسئله را حل نمی‌کند بنابراین بهتر است اجازه دهیم درون ما آرام‌تر باشد. آنهایی که ارتباط بیشتری با خداوند دارند زندگی بهتری هم دارند. نوع دیگر صبر بر عبادات و طاعات و خصوصاً روزه است. 
 
در روایات تعبیری وجود دارد که برای همه انسان‌ها معنای شیرینی دارد. در روایت آمده است برای روزه‌دار دو لحظه فوق‌العاده شاد وجود دارد؛ هنگام افطار و دیگری هنگام قیامت.
بالاخره نماز خواندن و برخی از عبادات ممکن است برای افراد سخت باشد که باید بر آنها صبر کرد. صبر سوم، صبر بر گناه و معصیت است. معصیت جاذبه دارد و اگر نداشت که کسی انجام نمی‌داد. بنابراین سعی کنیم این سه صبر را از کوچکترین تا بزرگترین آن رعایت کنیم.
 
انتهای پیام
captcha