قرآن برای تمام بشریت و غیرقابل مصادره است + فیلم
کد خبر: 4050585
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
آیت‌الله رمضانی:

قرآن برای تمام بشریت و غیرقابل مصادره است + فیلم

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن را نباید مصادره کرد و باید توجه داشت که قرآن برای تمام بشریت است.

آیت الله رمضانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی شب گذشته در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. آیت‌الله رضا رمضانی عضو مجلس خبرگان رهبری، علی ‌باقر طاهری‌نیا معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام مصطفی درياباری دبیر كنفرانس بين‌المللی «خانواده و تربيت معنوی» به سخنرانی پرداختند.

 حجت‌الاسلام مصطفی درياباری، دبیر كنفرانس بين‌المللی «خانواده و تربيت معنوی» در این نشست گفت: بخش بین‌الملل كنفرانس بين‌المللی «خانواده و تربيت معنوی» نشان می‌دهد نگاه ما به مقوله خانواده و تربیت معنوی فقط نگاه داخلی نیست بلکه به کشورهای دیگر هم نگاهی داریم و جامعه شیعه را در هر گوشه از عالم مدنظر قرار داده‌ایم و در گام دوم نگاهمان به اهل سنت است.

قرآن برای تمام بشریت و غیرقابل مصادره است + فیلم

وی افزود: خانواده اسلامی اعم از شیعه و سنی برای ما حائز اهمیت است، زیرا معتقدیم آن وحدتی که به دنبالش هستیم تحت یک خانواده و پیرو پیامبر اسلام(ص) بودن تحقق می‌یابد.

دبیر كنفرانس بين‌المللی «خانواده و تربيت معنوی» با بیان اینکه بُعد سوم کنفرانس علاوه بر تحت پوشش قرار دادن اهل تشیع و اهل سنت، بُعد ادیان ابراهیمی است، کفت: در این کنفرانس ما به دنبال در نظر گرفتن سایر ادیان ابراهیمی هم بوده‌ایم. به هر حال یهودیت و مسیحیت دو دین مهم ابراهیمی محسوب می‌شوند و به دنبال این هستیم تا یک خانواده دینی و ایمانی را تشکیل دهیم، چون اشتراکات بسیاری در این زمینه وجود دارد. در فضای سکولار، تشکیل یک جبهه معنوی و دینی عالمانه و آکادمیک همراه با انگیزه و شور برجسته ایمان بسیار مهم است.

به گفته درياباری، مراکز دانشگاهی و علمی استقبال بسیار زیادی از این کنفرانس داشته‌اند.

قرآن نجات‌بخش است

آیت‌الله رضا رمضانی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نجات‌بخش بودن قرآن گفت: ما باید خودمان را به قرآن عرضه بکنیم. امروزه عرصه بین‌الملل و جهان تشنه قرآن و معارف قرآنی است. قرآن نجات‌بخش انسان‌هاست و به معنای دقیق کلمه آدمیان را به کرامت واقعی دعوت می‌کند.

وی افزود: ما باید نسبت به قرآن کریم یک بازنگری و بازتعریفی داشته باشیم. قرآن کریم نسخه‌ای است که می‌تواند برای بشریت آرامش را به ارمغان بیاورد و راه و مقصد را نشان دهد.

استاد حوزه با بیان اینکه قرآن در حوزه خانواده آیات بسیاری را در خود جا داده است، اظهار کرد: در غرب ذیل مکتب لیبرالیسم هم مفهوم خانواده موسع شده و هم مصداق خانواده. در حقیقت در غرب با یک تحریف جدی در عرصه خانواده هم در حوزه مفهومی و هم در حوزه مصداقی مواجه هستیم.

قرآن برای تمام بشریت و غیرقابل مصادره است + فیلم

آیت‌الله رمضانی گفت: در قرآن کریم، زوج از ارکان خانواده محسوب می‌شود و زوج به معنای زن و مرد است که یک حکم فطری، عقلی و طبیعی است. ما ارکان خانواده را باید به درستی درک کنیم و سپس اهداف عالی آن را دنبال کنیم که ازدواج اهداف عالی بسیاری را در بر گرفته، از تکثیر نسل گرفته تا تکامل و ظهور جلوات جلالی و جمالی حق.

وی با بیان اینکه قرآن موعظه‌ها و پندهایی دارد که ما می‌توانیم از این پندها و موعظه‌های قرآنی استفاده کنیم و بهره ببریم، عنوان کرد: اینکه می‌گویند در اروپا مخاطبان اروپایی زبان قرآن را نمی‌فهمند قابل دفاع نیست، چون زبان قرآن زبان عقل و فطرت است و زبان عقل و فطرت، دیروز و امروز و فردا نمی‌شناسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی قرآن به حوزه عقل و فطرت اشاره می‌کند، منظور آن اشاره به همه عرصه‌هاست و همه می‌توانند از این اصول و مبانی قرآنی بهره ببرند و لذا بخشی از آموزه‌های قرآن مربوط به تربیت گرایشات مقدس آدمیان است.

رمضانی با بیان اینکه برخی روشنفکران می‌گویند قرآن قانون نیست، عنوان کرد: در صورتی‌که قرآن قانون زندگی است و قرآن کتاب هدایت، کتاب ذکر و کتاب کریمه است.

وی با بیان اینکه در عرصه بین‌الملل باید مخاطبان قرآن را درست شناسایی کرد، گفت: یعنی آیا مخاطبان قرآن مکی هستند یا مدنی و یا در چه فضایی به سر می‌برند، لذا می‌توان از طریق قرآن به یک سری اصول و مبانی دست پیدا کنیم. قرآن را نباید مصادره کرد و باید توجه داشت که قرآن برای تمام بشریت است.

قرآن کتاب قصه و روایت است

علی ‌باقر طاهری‌نیا، معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم بیان کرد: قرآن کتاب هدایت است و هدف غایی نزول قرآن کریم، هدایت بشر است. ابزار هدایت قرآن و یا شیوه‌ آفرینش هنری برای هدایت در قرآن متفاوت است. قرآن عنصر تاریخ، عنصر فصاحت و بلاغت، عنصر قصه‌گویی و روایت را به خدمت گرفته است.

قرآن برای تمام بشریت و غیرقابل مصادره است + فیلم

وی افزود: شیوه و شگرد قصه‌پردازی برای اهل قلم و اهل هنر خیلی مهم است. در گذر زمان هنرهای مختلف ظهور و بروز پیدا کرده‌اند و در این مسیر طولانی که بشر هنرهای مختلفی را تجربه کرده، قصه از آن هنرهایی است که جای خود را به غیر خود نداده است. علت این امر این است که قصه، پیچیده است و ذهن انسان پیچیدگی را دوست دارد، زیرا هر پیچیدگی را به‌عنوان تمرین تلقی می‌کند.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ذهن انسان اساساً به دنبال حل گره است و در قصه گره‌های فراوان وجود دارد و از طرف دیگر قصه فضایی را ایجاد می‌کند و افراد هم در قصه درصدد یافتن جایگاه برای خود هستند.

طاهری‌نیا با طرح پرسشی مربوط به سبک قصه‌های قرآنی افزود: از میان تمام ویژگی‌های ساختاری قصه‌های قرآن باید به یک ویژگی اشاره کرد و آن آغاز قصه به‌گونه‌ای متفاوت است. معمولاً قصه‌ها با یک مقدمه شروع می‌شوند تا ذهن خواننده آماده ورود به قصه شود اما در قرآن قصه‌ها بدون مقدمه و به یکباره با طرح سؤال شروع می‌شوند. یکی از قصه‌های قرآنی، قصه حضرت موسی(ع) و فرعون است و در حدود 30 سوره قرآن کریم این سوره تکرار شده است و داستان موسی و فرعون پرتکرارترین داستان قرآنی به حساب می‌آید و حتی در سوره‌های مکی و مدنی به کار رفته است.

انتهای پیام
captcha