انسان‌شناسی از مسائل مهم در دعوت به نماز و مسائل دینی است
کد خبر: 4058752
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

انسان‌شناسی از مسائل مهم در دعوت به نماز و مسائل دینی است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان گفت: تربیت دینی با خودشناسی و ارتباط با خدا عجین شده است.

انسان‌شناسی

حجت‌الاسلام علی قره‌داغی، مسئول دفتر نهاد نمایندکی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان در گفت‌گو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: تربیت دینی عبارت است از مجموعه اعمال عمدی و هدفدار، به منظور آموزش گزاره های معتبر یک دین به افراد دیگر به نحوی که آن افراد در عمل و نظر به آن آموزه‌ها متعهد و پایبند شوند؛ بنابراین، تربیت دینی منحصر به مسجد، کلیسا یا مدرسه علمیه نمی‌شود، بلکه در هر جای ممکن است تلاش هدف‌دار به منظور آموزش معارف و تعالیم دینی صورت بگیرد‌.

وی اصل توحید را یکی از اصول مهم تربیتی دینی برشمرد و افزود: تربیت دینی با خودشناسی و ارتباط با خدا عجین بوده و به عبارتی در این مقوله نگاه توحیدی داشتن مطرح است که با نگاهی به زندگی بزرگان و اهل بیت علیهم‌السلام در می‌یابیم که تربیت‌کننده و مربی اصلی خداوند است.

وی با اشاره به مراحل سه گانه تربیت دینی فرزند، افزود: طبق روایات فرزند از بدو تولد تا ۲۱سالگی، یعنی هنگامی که به لحاظ تربیتی از محیط خانواده دور می‌‌شود و از نظر رشد جسمی و اخلاقی ـ تربیتی به بلوغ نسبی می‌رسد، مراحل به هم پیوسته رشد و تربیت را پشت سر می‌گذارد.

قره‌داغی ادامه داد: بر اساس تغییرات عقلی، جسمی و روحی که در انسان رخ می‌دهد، سه دوره تربیتی برای او نیاز است که پرورش وی نیز باید با شناخت ویژگی‌های هر دوره صورت پذیرد. از دیدگاه دین، کودک تا هفت سال اول زندگی سید و سرور است، هفت سال دوم، سن تعلیم‌پذیری، اطاعت و فرمان‌برداری و هفت سال سوم، سن نظرخواهی و مشورت است.

وی با بیان اینکه انسان‌شناسی یکی از مقوله‌های مهم در امر دعوت به نماز و مسائل دینی است، تصریح کرد: بر اساس عناصر چهارگانه، چهار نوع بدن نیز داریم که بر اساس ویژگی‌های هر گروه روش دعوت به نماز و مسائل دینی نیز متفاوت خواهد بود؛ بنابراین تا زمانی که انسان را نشناسیم نمی‌توانیم بر او تأثیر بگذاریم و همراهی‌اش کنیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: شرح صدر، خوش اخلاقی، تواضع، صبر، ایمان به کار، استمرار، تقویت جرات، از برکات مهم نماز است

انتهای پیام
captcha