برنامه‌های فرهنگی زائران حج تمتع
کد خبر: 4062115
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷

برنامه‌های فرهنگی زائران حج تمتع

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اعلام اینکه برنامه‌های آموزشی زائران حج تمتع در مکه و مدینه ادامه خواهد داشت، اعلام کرد: مراسم دعای ندبه و کمیل در هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی برگزار می‌شود.

دوشنبه/ زائران حج تمتع چه برنامه‌های فرهنگی در عربستان خواهند داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برای زائران حج تمتع سال جاری پرداخت و گفت: بخشی از برنامه‌های فرهنگی در ایران و بخشی در مکه و مدینه برای زائران برگزار خواهدشد.

وی در خصوص برنامه‌‌های آموزشی زائران در ایران، گفت: در هر کاروان یک خادم فرهنگی مستقر شده است. در کنار این خادمان فرهنگی، یک معین یا معینه‌ نیز حضور خواهد داشت تا پاسخگوی نیازهای فرهنگی و معنوی زائران باشند. مهم‌ترین نیاز زائران ما برای تشرف به حج، آمادگی در خصوص احکام عمومی، مناسک عمره تمتع، مناسک حج تمتع و آمادگی روحی، روانی و معنوی است.

حجت‌الاسلام رکن‌الدینی با تأکید بر اینکه زائران باید در زمان تشرف به حج از نظر روحی و روانی کاملاً آمادگی داشته باشند، گفت: زائران همچنین برای مسائل و برنامه‌های معنوی باید از آمادگی لازم برخوردار باشند، بنابراین کاروان‌هایی که مدینه قبل هستند الزاماً باید هشت جلسه دو ساعته در ایران آموزش ببینند. زائرانی نیز که مدینه بعد هستند حداقل 10 جلسه دو ساعته برنامه خواهند داشت و مسائل آموزشی، فرهنگی و معنوی حج برای آنها تبیین می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار این برنامه‌ها، همایش‌های استانی و متمرکز نیز برگزار می‌شود که برای آمادگی معرفتی و مناسکی زائران است. پس از تشرف به مکه و مدینه نیز علاوه بر تداوم جلسات آموزشی برنامه‌های معرفت‌افزایی متنوعی مثل محافل انس با قرآن، جلسات تلاوت قرآن، قرائت قرآن، ختم قرآن، ختم صلوات، زیارت‌های دوره و روایت‌گری اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری افزود: تعدادی از روایتگران در سفر حج همراه زائران هستند و در مکان‌های مختلف تاریخ اسلام و پیشینه تاریخی مکان‌های مختلف در مکه مدینه را برای زائران توضیح می‌دهند. همچنین زندگی پیامبر گرامی اسلام، شخصیت‌های اسلام، ائمه بقیع، نقش و تأثیرگذاری شخصیت‌های دینی در تحولات تاریخ اسلام و ... نیز توسط روایتگران تشریح می‌شود.

حجت‌الاسلام رکن‌الدینی همچنین گفت: برنامه‌های متمرکزی مثل دعای کمیل و ندبه و برنامه‌های انس و معرفت با قرآن نیز توسط سخنرانان و مداحان مشهور ایرانی که با بعثه مقام معظم رهبری به عربستان اعزام می‌شوند، در هتل‌ها برای زائران اجرا می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش معاونت فرهنگی بر این بوده و هست که وقت زائران را در طول این سفر معنوی با بهترین برنامه‌ها پر کند به گونه‌ای که اگر زائری مایل باشد از لحظه لحظه‌های وقتش استفاده کند برای تمام لحظات برنامه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha