چرا حج گران شده است + فیلم
کد خبر: 4062410
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
حجت‌الاسلام نواب پاسخ داد؛

چرا حج گران شده است + فیلم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشریح دلایل گرانی حج تمتع، به افرادی که استطاعت مالی خود برای رفتن به حج را از دست داده‌اند توصیه کرد از عمره، زیارت امام حسین(ع) و کمک به محرومان که ثواب حج دارد، غافل نشوند.

چرا حج گران شده است؟ + فیلم

به گزارش ایکنا، بر اساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت، امسال آخرین حج نسبتاً ارزان قیمت را خواهیم داشت و از سال آینده هزینه حج به حدی افزایش می‌یابد که می‌توان پیش‌بینی کرد تعدادی از یک میلیون و 200 هزار پشت نوبتی حج تمتع که سال‌هاست فیش حج خریداری کرده‌اند، استطاعت مالی خود برای رفتن به حج را از دست بدهند.

اما چرا هزینه حج تمتع گران شده و زائرانی که پس از سال‌ها انتظار با گران شدن هزینه حج، استطاعت مالی خود را از دست می‌دهند، چه باید بکنند؟  

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب،‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، به پیشینه ثبت‌نام حج تمتع در ایران و تفاوت آن با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: برخی از کشورها فقط برای یک یا دو سال ثبت‌نام و سپس قرعه‌کشی می‌کنند و افراد منتخب، به حج مشرف و بقیه حذف می‌شوند تا سال بعد که دوباره ثبت‌نام صورت گیرد.

ثبت‌نام‌های بیش از حد

وی ادامه داد: در ایران به خواسته خود مردم و اینکه فکر می‌کردیم همکاری‌های دولت میزبان ادامه داشته باشد و مشکلی پیش نیاید، از افراد علاقه‌مند ثبت‌نام شد تا اینکه متوجه شدیم تعداد افراد ثبت‌نامی بسیار زیاد شده است. مثلاً در یکی از روزهای ثبت‌نام حج، به اندازه یک سال سهمیه ایران (80 تا 85 هزار نفر) برای تشرف به حج ثبت‌نام کردند. وقتی تعداد ثبت‌نامی‌ها بسیار افزایش پیدا کرد، ثبت‌نام حج را متوقف کردند اما اکنون یک میلیون و 200 هزار نفر پشت نوبت حج در ایران هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد عده‌ای امکان تشرف ندارند چراکه 10 تا 15 سال طول می‌کشد که نوبت به همه دارندگان فیش حج تمتع برسد. از سوی دیگر اتفاق‌هایی مثل کرونا موجب شد که دو سال زائران به حج اعزام نشوند و امسال نیز کمتر از 40 هزار نفر به حج مشرف خواهند شد، یعنی به جای اینکه 250 هزار نفر طی سه سال اخیر به حج مشرف شوند، فقط حدود 40 هزار نفر به حج مشرف خواهند شد و همین مسئله زمان انتظار برای اعزام به حج را طولانی‌تر می‌کند و عملاً برخی‌ها نمی‌توانند به حج مشرف شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از افزایش غیر منتظره هزینه حج از سوی عربستان نیز خبر داد و گفت: از عربستان خبر رسیده که برخی از شرکت‌ها برای فروش اجناس خود هفتگی قیمت اعلام می‌کنند در حالی که قبلاً به این صورت بود که قبل از حج برای خرید اجناس با شرکت‌های عربستانی قرارداد بسته می‌شد و تا پایان حج هم همان قیمت ثابت بود، اما اکنون اعلام می‌شود که هزینه اجناس به صورت هفتگی اعلام و محاسبه می‌شود.

وی در خصوص دلایل این افزایش قیمت‌ها در عربستان گفت: این مسئله دلایل مختلفی دارد از جمله خشکسالی که تمام منطقه را تحت تأثیر قرار داده است و افزایش ریزگردها و گرد و غبارها نیز حاصل همین خشکسالی و نبود بارش‌های منطقه‌ای است. تورم جهانی و جنگ اوکراین نیز از دیگر دلایل گرانی اجناس در عربستان است؛ همچنین برخی از کشورها مثل هند به دلیل نگرانی‌هایی که از کمبود مواد غذایی دارند، اجناس خود را نمی‌فروشند و همین مسئله موجب گرانی حج شده است.

حجت‌الاسلام نواب البته به این مسئله نیز اشاره کرد که حج طی سالیان اخیر مدام گران‌ شده است و گفت: هزینه حج طی 10 سال اخیر را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم در برخی از سال‌ها حج 104 درصد گران شده است.

وی ادامه داد: در سال 99 دلار به قیمت 9 هزار تومان برای حجاج خریداری شده بود و امسال از همان دلارها برای پرداخت هزینه حج استفاده شد و فقط زائران باید همین هزینه اضافی که پیش‌بینی نشده بود را بپردازند که مقداری شامل افزایش قیمت‌هاست و بخشی نیز مربوط به بخشنامه دولت عربستان است که ویزاها را منوط به پرداخت هزینه خدمات کرده است.  

افزایش هزار و 150 دلاری هزینه‌های حج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشریح کرد: اگر کسی اکنون بخواهد برای حج ثبت‌نام کند، هزینه ارزی حج حدود سه هزار و 400 دلار است. البته در برخی از کشورها این هزینه تا شش هزار دلار نیز رسیده است. اخیراً عربستان هزار و 150 دلار نیز به این هزینه اضافه کرده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه عربستان از قبل افزایش این هزینه را اعلام نکرده بود، تدبیری اندیشیده شد که فشار کمتری به زائران وارد شود. در همین راستا از شرکت‌های عربستانی کمی تخفیف گرفتیم، بخشی از این هزینه را نیز سازمان حج و زیارت از ذخایر راهبردی پرداخت کرد تا در این شرایط سخت به زائران فشار نیاید و فقط بخشی از این هزینه را خود زائران پرداخت می‌کنند.

حجت‌الاسلام نواب اعلام کرد: اما برای سال‌های بعد دیگر ذخیره راهبردی نداریم که بتوانیم این هزینه‌ها را پرداخت کنیم و زائران باید تمام هزینه را خودشان پرداخت کنند. با پیش آمدن این مسئله، شاید یکسری از زائران نتوانند به حج مشرف شوند چون توان پرداخت این هزینه را ندارند.

وی افزود: البته هزینه حج همیشه گران بوده است. حجت‌الاسلام قرائتی تعریف می‌کردند که وقتی پدرشان می‌خواستند به حج مشرف شوند، چند قطعه فرش کاشان فروختند که اگر آن فرش‌ها حالا وجود داشتند با فروش آنها دو نفر می‌توانست به حج  برود. در زمان‌های گذشته هم هر کسی می‌خواست به حج برود مجبور بود زمین یا طلا بفروشد.

نماینده ولی فقیه در خصوص افرادی که استطاعت مالی خود برای رفتن به حج را از دست می‌دهند، گفت: برای کسانی که حقوق بگیر هستند و سرمایه ثابتی ندارند اما فیش حج را خریده‌اند، پرداخت این افزایش هزینه حج مقداری سخت است.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که اگر کسی چنین شرایطی پیدا کرد از عمره مفرده غفلت نکند. عمره مفرده خصوصاً در برخی از ماه‌ها ثوابش از حج کمتر نیست. درست است که حج تمتع امری واجب است و عمره امری مستحب، اما افرادی که استطاعت خود برای حضور در حج را از دست داده‌اند، برای اینکه به سرزمینی بروند که پیامبر(ص) در آن حضور داشته و امام زمان(عج) صورت بر صحن مسجدالحرام آن گذاشته است، نباید از عمره مفرده غافل شوند.

فرصت‌ عمره و زیارت امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام نواب به این مسئله مهم نیز اشاره کرد که رسیدگی به افراد آسیب دیده و آسیب پذیر ثواب چند حج را دارد و گفت: کسی که از چهره یک فرد ناامید غم و غصه را دور کند ثواب چند حج را می‌برد. فردی که نزد امام حسین(ع) تشرف پیدا کند و خدمت شهید کربلا عرض سلام کند، ثواب چند حج را دارد.

وی در پایان گفت: بنابراین افرادی که نمی‌توانند به حج مشرف شوند از فرصت‌ عمره و زیارت امام حسین(ع) استفاده کنند تا عطر حج و معنویت حج در نامه اعمال آنها ثبت شود.  برای ما محروم شدن برادران و خواهرانمان از حج سخت است اما باور داریم که خدای بزرگ حتماً جبران می‌کند.

انتهای پیام
captcha