چگونه حج مقبول داشته باشیم + فیلم
کد خبر: 4062796
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
حجت‌الاسلام نواب تبیین کرد؛

چگونه حج مقبول داشته باشیم + فیلم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت آماده‌سازی روحی، تصحیح قرائت نماز، پاک کردن مال و حلالیت طلبیدن را جزو اقداماتی دانست که زائران حج تمتع باید قبل از سفر انجام دهند تا زمینه‌ساز حجی مقبول شود.

پنج‌شنبه/ زائران چگونه خود را برای حجی مقبول آماده کنند + فیلم

به گزارش ایکنا، در آستانه اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وحی قرار داریم؛ فرصتی که با توجه به محدودیت سهمیه حج و لزوم استطاعت مالی و جسمی، فقط برای تعداد محدودی از افراد به وجود می‌آید و بیشتر زائران سرزمین وحی نیز فقط یک‌بار فرصت حضور در این سرزمین و ادای مناسک حج را دارند؛ پس باید حداکثر استفاده را از این سفر معنوی ببرند، اما زائرانی که سال‌ها منتظر رسیدن نوبت و اعزام به حج بودند، باید چه کارهایی را قبل از اعزام به حج انجام دهند که مقدمه رسیدن آنها به حجی مقبول باشد؟

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب،‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که در قسمت نخست گفت‌وگو با ایکنا به موضوع چرایی افزایش قیمت حج تمتع پرداخته بود، در قسمت دوم به تشریح این مسئله پرداخت که زائران حج تمتع قبل از سفر باید چه اقداماتی را انجام دهند که زمینه‌ساز داشتن حجی مقبول برای آنها شود و گفت: حج یکی از فرایض الهی است. اگر انسان مقدمات حج را به خوبی انجام ندهد، در انجام خود حج دچار مشکل می‌شود و مقدمات باید قبل از سفر انجام شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته افراد در سال‌های قبل از ماه جمادی‌الثانی و رجب ثبت‌نام می‌کردند و کاروان‌ها شکل می‌گرفت و این فرصت وجود داشت که زائران خود را برای حج آماده کنند. برنامه‌های آموزشی زائران نیز در ماه رمضان به اوج خود می‌رسید و آنان کم‌کم برای سفر حج آماده می‌شدند. متأسفانه امسال عربستان دیرهنگام از کشورها برای حضور در حج دعوت کرد. زائرانی که امسال به حج مشرف می‌شوند، در سال 99 ثبت‌نام کرده و با روحانیون کاروان‌ها جلسات آموزشی داشته‌‌اند، اما امسال فرصت کمی برای زائران وجود دارد که خود را برای حج آماده کنند.  

اهمیت آمادگی روانی زائران 

وی مهم‌ترین مسئله در رابطه با تشرف به حج را آمادگی روانی زائران دانست و گفت: برخی افراد جسمشان به مکه رفته اما روح و روانشان هنوز مکی نشده است. یعنی هنوز در بازار کار و درگیر مسائل دنیایی خودشان هستند. وقتی کسی می‌خواهد به حج برود باید با تمام وجودش حرکت کند و برود، یعنی اگر با خانواده و اطرافیان خود خداحافظی می‌کند، باید با تمام وجودش به سمت خدا برود. اگر از محل کارش مرخصی گرفته است، باید واقعاً از کارش مرخص شده باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه برخی افراد حتی در سرزمین عرفات هم در فکر چک و سفته‌ هستند، گفت: این افراد نمی‌توانند از سفر حج بهره کافی را ببرند. زمانی می‌توانیم از حج بهره کافی ببریم که از نظر روحی و عاطفی آماده سفر باشیم.

زائران قبل از حج قرائت نماز را اصلاح کنند

وی یکی از اقدامات مهم و ضروری قبل از سفر حج را تصحیح قرائت نماز دانست و گفت: حمد و سوره، سخن گفتن با خداست. زائری که می‌گوید «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعین» باید بداند که چه چیزی می‌گوید، با چه کسی صحبت می‌کند و به چه کسی می‌گوید تنها تو را عبادت می‌کنم و تنها از تو کمک می‌خواهم. زائر باید فهم این معارف و معارف حج را داشته باشد و قبل از حج، بهترین فرصت است که انسان بیشتر با این امور آشنا شود.

حجت‌الاسلام نواب به زائران متذکر شد که گاهی اوقات اگر اعراب یک کلمه دو حرفی در عربی عوض شود، معنی کلمه تغییر خواهد کرد و افزود: مثلاً «ب» و «ر» اگر بُر تلفظ شود به معنی گندم است. اگر «بِر» تلفظ شود به معنی نیکی است و اگر «بَر» تلفظ شود به معنی خشکی است؛ دو حرف بیشتر نیست، اما با صدا و اعراب معنی کلمه عوض می‌شود. پس باید به اعراب‌ها و کلمات نماز توجه کنیم.

وی گفت: وقتی مصطفی غلوش، قاری مطرح مصری به ایران آمد و با مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی دیدار کرد، آیت‌الله العظمی گلپایگانی به وی گفت که شما قاری قرآن هستید؛ قرائت نماز مرا گوش کنید و نظرتان را بگویید. آیت‌الله العظمی گلپایگانی مرجع تقلید بود، اما وقتی در مقابل کارشناس قرائت قرآن قرار گرفتند، قرائتشان را ارائه کردند. غلوش پس از شنیدن قرائت نماز آیت‌الله العظمی گلپایگانی به ایشان گفتند که با توجه به اینکه شما فارس هستید و آن‌طور که اعراب به زبان عربی مسلط هستند، شما مسلط نیستید، ولی قرائت شما بسیار عالی است.

همه حقوق‌ها قبل از حج پرداخت شود

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: مسئله مهم دیگر پاک کردن مال است. تمامی حقوق‌ باید پرداخت شود. انسان قبل از سفر حج باید مال خود را پاک کند و بعد راهی سفر شود؛ مال پاک اثر زیادی دارد؛ همچنان که گیاه اگر از آب آلوده استفاده کند میوه‌اش آلوده می‌شود، عبادت و بندگی خدا هم همین‌طور است. اگر انسان از مال آلوده استفاده کند، آنچه باید در حج برایش محقق شود، محقق نمی‌شود. برای پاک کردن مال باید حقوق الهی پرداخت شود که شامل خمس، زکات و رد مظالم است. شاید مالی حرام وارد اموال ما شده باشد یا حقوق افراد را پرداخت نکرده باشیم. پس باید مال کسی را که تصرف کرده‌ایم بپردازیم، حلالیت بطلبیم و امورمان را اصلاح کنیم.  

نواب اظهار کرد: همچنین اگر پشت سر کسی حرفی زده‌ایم و غیبت کرده‌ایم، باید حلالیت بطلبیم. امام سجاد(ع) در دعای 38 صحیفه سجادیه می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْهُ؛ خدایا! از تو پوزش می‌خواهم درباره ستم‌دیده‌ای که در حضور من به او ستم شد و من یاری‌اش ندادم». گاهی اوقات در مقابل ما به کسی ظلم می‌شود و ما سکوت می‌کنیم یا پشت سر کسی حرفی گفته یا به کسی تهمت زده می‌شود که ما می‌دانیم دروغ است و سکوت می‌کنیم، این ظلم است. امام سجاد(ع) می‌فرمایند که خدایا، من برای چنین ظلم‌هایی از تو عذرخواهی می‌کنم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ادامه دعای 38 صحیفه سجادیه که می‌فرماید: «وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِيَ إِلَيَّ فَلَمْ أَشْكُرْهُ؛ و از احسانی که نسبت به من شده و سپاسش را به جا نیاوردم(عذرخواهی می‌کنم)»، بیان کرد: این عذرخواهی‌ها، حلالیت طلبیدن‌ است. ما از خدا به دلیل اینکه حق‌الله را به جا نیاورده‌ایم و ترک فعل کرده‌ایم عذرخواهی می‌کنیم یا از مردم به دلیل اقداماتی که انجام داده‌ایم حلالیت می‌طلبیم.

وی ادامه داد: پس کارهایی که باید قبل از سفر انجام شود شامل آماده‌سازی روحی روانی، تصحیح قرائت و تمرین برای قرائت صحیح، پاک کردن مال، حلالیت طلبیدن و مطالعه کتاب‌هایی در مورد سرزمین وحی و تاریخ اسلام و تاریخ زندگی معصومین(ع) است. وقتی می‌خواهیم در مدینه به زیارت حضرت رسول(ص) برویم، دیگر فرصتی برای شناخت بیشتر آن حضرت نیست و قبل از سفر باید مطالعه کنیم که پیامبر(ص) طی 23 سال پیامبری چه زحماتی کشیدند و چه فداکاری‌هایی کردند.

نواب در پایان گفت: در سفر حج زائران به محل جنگ خندق و کنار مساجد سبعه می‌روند. در زمان حفر خندق وقتی که حضرت زهرا(س) برای پیامبر گرامی اسلام نان بردند، پیامبر فرمودند این اولین تکه‌ نانی است که پدرت بعد از 48 ساعت می‌خورد؛ پیامبر(ص) در مدینه در زمان جنگ و با وجود هوای گرم و فشار فرماندهی به مدت 48 ساعت چیزی نخوردند. وقتی انسان از این امور مطلع باشد، طور دیگری به پیامبر(ص) سلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha