صوت | تربتِ مبارک
کد خبر: 4068816
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
سفرنامه قبله عشاق/ ۳

صوت | تربتِ مبارک

از دیرباز تاکنون هر ساله در موعد حج، هزاران نفر از جای جای کره زمین با شور و شوق به سوی بیت‌الله الحرام روانه می‌شدند تا کامل‌ترین و عمیق‌ترین عبادت اسلامی را به جای آورند. در این میان نویسندگان خوش‌ذوقی بودند که در فریضه حج مفهوم آرامش را در دل‌هایشان یافتند و با ظرافت و زیبایی از این سفر معنوی برای ما حکایت‌ها گفتند. خبرگزاری ایکنا بر آن است تا در دهه اول ماه ذی الحجه با خوانش بخش‌هایی از سفرنامه‌های حج، مرهمی باشد بر زخم دل افرادی که از این سفر معنوی بازماندند. در قسمت سوم، بخشی از کتاب «غرایب الاخبار فی عجایب الاسفار» نوشته رحمت الله بخارایی را با خوانش زینب غفوریان می‌شنوید.

قبرستان بقیع

کد

زائری بخارائی نیز نوشته:  

به مشهدی كه مشهور است به قبه اهل بيت پيغمبر صلی الله عليه و آله و سلم آمديم و بر دست راست در آمده بقيع واقع شده، و در اين مشهد است تربت عم محترم جناب پيغمبر يعنی حضرت عباس رضی الله عنه و حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام زين العابدين و حضرت امام محمد باقر و حضرت امام جعفر صادق رضوان الله تعالی عليهم اجمعين.

هر پنج بزرگوار در يک صندوق آسوده‌اند، اما تربت‌های مباركه هر كدام جدا جدا می‌باشد، زيارت نموده شد و بر ديوار غربی اين مشهد مباركه از جانب داخلی، روضه مباركه ديگری به جهت فاطمه زهرا (س) مرتب نموده‌اند، چون كه‌اندفان [دفن] آن حضرت در شب واقع شده، و خلاصه اصحاب افتاده، ‌لهذا در دو جای مدفن ايشان را قرار داده‌اند. هر دو موضع هم زيارتگاه است.

 

منبع: کتاب غرایب الاخبار فی عجایب الاسفار، رحمت الله بخارائی صفحه 965

انتهای پیام
captcha