مقابله خودسر و غیرقانونی با بی‌حجابی خودش منکر است
کد خبر: 4069378
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
خطیب جمعه تهران:

مقابله خودسر و غیرقانونی با بی‌حجابی خودش منکر است

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه مبارزه با منکر بی‌حجابی باید کاملا قانونی باشد، گفت: مقابله خودسر و غیرقانونی با بی‌حجابی خودش یک منکر است و هرج و مرج ایجاد می‌کند و هرج و مرج هم منکر است؛ اقدامات خودسرانه برای مقابله با بی‌حجابی هم خلاف شرع و هم صد در صد ضد حجاب است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز 17 تیر، در خطبه اول نماز جمعه تهران در ادامه مباحث خطبه‌های قبل در خصوص مباحث توحیدی به بحث درباره «انقطاع الی الله» پرداخت و گفت: این به معنای امید به خدا و دل بریدن از دیگران است. مناسبت این موضوع با این ایام آن است که در دهه اول ماه ذی الحجه به ذکر و یاد خداوند سفارش زیادی شده است؛ آیات 230 و 28 سوره بقره و سوره حج.

وی افزود: روز عرفه، که فرداست، روز دعا و نیایش لقب گرفته است و روز عجیبی است. در واقع بعد از ماه رمضان، لحظاتی به عظمت عصر روز عرفه نداریم و انشالله فضای کشور فضای ذکر «یا الله» خواهد شد.

خاتمی اظهار کرد: دعای عرفه حضرت سیدالشهدا(ع) و دعای عرفه امام زین العابدین(ع) دعای انقطاع به خداست و فردا این باور را با قرائت این دعا تکرار خواهیم کرد که ما هیچ هستیم و هر چه هست ذات مقدس ربوبی است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه درباره مسئله انقطاع دو بحث پیرامون چیستی انقطاع الی الله و کمال انقطاع به خداوند مطرح است، گفت: در خطبه اول امروز به بحث اول می‌پردازیم؛ انقطاع الی الله به معنای دل بریدن از دیگران و تنها و تنها دل بستن به خداست.

وی با بیان اینکه سه نکته درباره انقطاع الی الله وجود دارد، گفت: نکته اول این است که باید از غیر خدا مأیوس باشیم و فکر نکنیم که دیگری می‌تواند به طور مستقل کاری را درست کند. در واقع هدف از انقطاع الی الله این است که نکند سبب را ببینیم اما مسبب الاسباب را نبینیم.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: دومین نکته این است که به غیر خدا امید نداشته باشیم. «اول خدا، بعدا شما» ادبیات درستی نیست که در آیه 106 سوره «یوسف» به این مسئله اشاره شده است. خیلی‌ها دم از خدا و بندگی پروردگار می‌زنند اما مشرک هستند و این از نشانه‌های شرک است که دیگری را در کنار خدا قرار دهیم.

خطیب جمعه تهران درباره نکته سوم ابراز کرد: در روایات داریم که شرافت مؤمنان، شب زنده‌داری و نماز شب است و عزتش به این است که با اتکا به خدا از دیگران بی‌نیاز باشد. در واقع انقطاع الی الله دو بخش دارد؛ باور به اینکه خدا همه کاره است و دیگر اینکه دیگران بدون اراده خدا هیچ کاری از دستشان ساخته نیست.

وی با بیان اینکه جلوه انقطاع به خدا حضرت ابراهیم(ع) بت شکن است، گفت: وقتی این پیامبر محکوم به پرتاب شد در آتش شد جبرئیل بر ایشان نازل شد و خواست حاجتش را بیان کند که حضرت ابراهیم(ع) فرمودند من تابع خداوند هستم و حاجتی با هیچکس ندارم و این زیربنای انقطاع به خداوند است.

خاتمی در پایان این خطبه فرارسیدن سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل، اولین شهید نهضت حسینی، را تسلیت گفت.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به پیام مقام معظم رهبری برای حجاج بیت‌الله الحرام گفت: به طور اجمال می‌گویم ایشان در این پیام ذکر و معنویت و وحدت مسلمین را دو رکن حج بیان کردند و فرمودند این دو می‌تواند جامعه اسلامی را به اوج عزت برساند و دشمنان در پی زدن این دو هستند. هم می خواهند ذکر، معنویت و توجه به خدا را کم رنگ کنند و هم وحدت مسلمین را باید مراقب بود.

وی در ادامه با اشاره به 21 تیر 1314 روز حمله عمال رضاخان به مسجد گوهرشاد گفت: در این روز جمعی از مردم برای اعتراض به دستور کشف حجاب رضاخانی متحصن شده بودند که بعد از نماز صبح جلادان رضا خان در مسجد گوهرشاد بستند و شبستان به شبستان مردم را تعقیب کردند و کشتند.

خاتمی اظهار کرد: روز 21 تیر سالگرد چنین فاجعه‌ای است و ما به شهیدان حجاب سلام و درود می‌فرستیم که از جان خود برای گسترش این حکم قرآنی هزینه کرد و لذا این روز، روز عفاف و حجاب نام گرفته است.

خطیب جمعه تهران در خصوص مسائل مربوط به حجاب گفت: فلسفه حجاب تکریم شخصیت زن است. زن گوهر عفاف است و عفاف و حجاب او می‌تواند با هم نقش‌آفرین باشد. امام خمینی(ره) (صحیفه امام، ج 5، ص 294) می‌فرماید: «اسلام می خواهد شخصیت زن را حفظ کند. از او انسان جدی و کارامد بسازد.» و در جای دیگر (همان، ج 6، ص 301) می فرماید: «زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود، با سر باز و لخت. این مقام زن نیست، این عروسک‌بازی است.» سلام و درود خداوند بر امام راحل که کلمات امام(ره) امام کلمات است.

وی ادامه داد: اصرار ما بر حکم الهی حجاب نادیده گرفتن دیگر منکرات مانند مفاسد اقتصادی نیست. تا صحبت از حجاب می‌کنیم عده‌ای می‌گویند به چهار تا تار موی زنان گیر ندهید، به دزدی‌ها و اختلاس‌ها گیر بدهید. اتفاقا از جمله کسانی که خیلی به این مفاسد اقتصادی گیر داده‌ایم و می‌دهیم و خواهیم داد، خطبای جمعه از جمله بنده بودند. ما به اندازه کافی به این مفاسد گیر و آن هم گیر درست داده‌ایم و قوه قضاییه بسیار خوب در این عرصه عمل کرده لکن بزرگ شمردن گناهی به معنای تحقیر گناه دیگر است. دزدی و اختلاس گناه است، بی حجابی هم گناه است و اتفاقا بسیاری از بی حجاب‌ها، زن و بچه همین دزدها هستند.

خاتمی اظهار کرد: در بیش از ده آیه قرآن و ده‌ها روایت سخن از حجاب است؛ آیات 32، 53، 55 و 95 سوره احزاب، آیات 21، 29،31 و 60 سوره نور. کسی نمی‌تواند قرآن را قبول داشته باشد اما حجاب را قبول نداشته باشد؛ این یک حکم قطعی قرآنی است.

خطیب جمعه تهران در خصوص نظر مراجع عظام تقلید در خصوص حجاب و از ضرویات دینی بودن آن گفت: اکثر مراجع تقلید حجاب را از ضروریات دین دانسته‌اند. مقام معظم رهبری هم فرمودند اصل حجاب ضروری دین محسوب می شود و بی اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت است.

وی اظهار کرد: منش بانوان ایرانی، حجاب و پوشش بوده است. تاریخ بی حجابی در این کشور به دو نفر می رسد؛ قره العین و رضاخان. قره العین بهایی اول بی حجاب در ایران در حدود سال 1263 بوده که با بی‌حجابی مردم را به بهایی‌گری دعوت می‌کرده است. رضاخان قلدر هم در 12 خرداد 1313 به ترکیه سفر کرد و در انجا ده روز ماند تا تمام زیر و بم دین ستیزی را به او آموزش دهند و اولین چیزی را که به او یاد دادند این بود که برای پیشرفت باید حجاب برداشته شود و او هم به عنوان برده و نوکر بیگانگان پذیرفت و عمل کرد و فاجعه گوهرشاد را آفرید. این تاریخچه بی‌حجابی در این کشور است

خاتمی قرآن را تاریخچه حجاب در بیش از ده آیه خواند و گفت: تاریخچه حجاب، حضرت فاطمه زهرا(س) است. حرف من به بی حجاب‌ها این است که کدام تاریخ را می‌پسندید؛ تاریخ قره العین بهایی و رضاخان بی دین یا تاریخ قرآن و تاریخ حضرت فاطمه(س)؟ تردیدی ندارم بانوان مسلمان تاریخ قرآن و تاریخ فاطمه را بر می‌گزینند.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: امروز دیگر مسئله حجاب از یک مسئله فرعی گذشته و یک مسئله اصلی شده است و هر دولتی که می‌خواهد اعلام کند با اسلام قهر هستم با حجاب مخالفت می‌کند. فرانسه کاپیتالیست، میتران سوسیالیست را چند دوره به عنوان رئیس جمهور می‌پذیرد اما چادر یک زن مسلمان را تحمل نمی‌کند تا بگوید با اسلام قهر هستم. هر دولتی هم که می‌خواهد با اسلام اعلام آشتی کند، حجاب را آزاد می‌کند. بنابراین مسئله حجاب یک مسئله فرعی نیست بلکه یک مسئله اصلی در جهان اسلام شده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1384 برای عفاف و حجاب گفت: این مصوبه بیش از 300 ماده است و برای 32 دستگاه تکالیفی را تعیین کرده است و رئیس جمهور هم اخیرا این را ابلاغ کردند. اجرای این مصوبه تأثیر خوبی در گسترش حجاب خواهد داشت.

خاتمی بیان کرد: مبارزه با منکر بی‌حجابی باید کاملا قانونی باشد و مقابله خودسر و غیرقانونی با بی‌حجابی خودش یک منکر است و هرج و مرج ایجاد می‌کند و هرج و مرج هم منکر است. اقدامات خودسرانه برای مقابله با بی‌حجابی هم خلاف شرع و هم صد در صد ضد حجاب است. چه بسا دامن زنندگان به بی‌حجابی خودشان این صحنه‌ها را به وجود بیاورند و متدینین باید مراقب باشند. هر وقت سحن از حجاب بوده یک اقدام نادرست و خودسرانه کسانی تدبیر شایسته را برای مقابله با بی‌حجابی از بین برده است. کار خودسرانه در نظام جمهوری اسلامی ممنوع و خلاف شرع است.

وی با تأکید بر اینکه حجاب، قانون است، گفت: قانون را اجبار نامیدن مغلطه است. همه جای دنیا قانون دارند و به آن احترام می گذارند و با پسوند اجبار آن را خراب نمی‌کنند. در کل دنیا پشت چراغ می‌ایستند و هیچکس آن را اجبار تلقی نمی‌کند. اگر جامعه بخواهد سامان یافته اداره شود همه باید قانون را رعایت کنند. نفس واژه «حجاب اجباری» واژه‌ای غلط و برای تخریب حجاب است. این قانون باید به عنوان حکم شرعی رعایت شود.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: در گناه بی حجابی سه گروه گناهکارند؛ اول کسانی که بی‌حجابی می‌کنند؛ بی‌حجابی در حقیقت ضربه زدن به امنیت روانی جامعه و خیانت به مردم است. دوم کسانی که بستر این گناه را فراهم می‌کنند و فراخوان می‌زنند. سوم کسانی که بی‌حجابی را تشویق می‌کنند و می‌گویند کار قشنگی است. این گناه بزرگ را کار قشنگ نامیدن، یعنی رضایت به این گناه و او هم در گناه بی‌حجابی سهیم است.

وی در ادامه به روز 18 تیر، سالروز توطئه کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی شهید محمد نوژه گفت: این کودتای نافرجام، نقاب نامیده شد. این کودتای عجیبی بود و کودتاگران با تمام قدرت‌های استکباری آن روز؛ آمریکا، شوروی و انگلیس، بسته بودند اما از لطف و عنایت خداوند بود که 15 دقیقه مانده به شروع کودتا، کلیه کودتاچیان یکجا دستگیر شدند و این لطف و عنایت مدام همراه انقلاب بوده و خواهد بود. اگر ما شرط بندگی را به جا بیاوریم خداوند همان خدای سال 1359 است که این کودتاها را خنثی کرد.

عضو هیئت‎رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه تهمت زدن گناه بسیار بزرگی است، گفت: در روایتی داریم که وقتی فردی به مومن تهمت زد، ایمانش از بین می‌رود آن چنان که نمک در آب حل می شود. سؤال این است که تهمت به یک مؤمن گناه است اما تهمت به یک نظام گناه نیست؟ خائن نامیدن یک شخص گناه است اما قطعا گناه تهمت به یک نظام بیشتر است. آن هم نظامی که عده‌ای خدمتگزار شبانه روز خود را برای خدمت به مردم گذاشته‌اند و اگر کسی بگوید اینها دارند منافع کشور را به منافع فلان کشور می‌فروشند؛ این یعنی تهمت. این گناه بزرگی است.

وی تصریح کرد: در فضای مجازی آزادی دارید و می‌نویسید و انتقاد هم کنید و این جای بحث نیست اما تهمت زدن به مسئولان نظام عنصر جرم را دارد و مدعی ‌العموم مسئول پیگیری این مسائل است که الحمدلله در جاهایی که مدعی العموم وارد شده خیلی خوب عمل کردند و در این عرصه‌ها هم اگر جای ورود دیدند وارد شوند. من نمی‌گویم دهن‌ها را ببندید اما عنصر جرم نباید باشد. تهمت به فرد ممنوع، تهمت به نظام هم ممنوع.

خطیب جمعه تهران با تبریک فرارسیدن عید قربان گفت: این عید امتحان بزرگ حضرت ابراهیم خلیل الرحمان(ع) است. قربانی کردن در این روز بسیار استحباب دارد و کسانی که به تنهایی نمی‌توانند با هم شریک شوند و در شرایط این چنینی اشکالی ندارد و می‌توان گوشت یکماه یک خانواده فقیر را با این قربانی‌های گسترده را تأمین خواهید کرد.

خاتمی در پایان با اشاره به آغاز دهه امامت و لایت از 19 تیرماه، گفت: این دهه فرصتی برای معنای این مفهوم بلند است. امامت و ولایت از اصول دین و هم در رأس فروع دین است. جای آن است که در این دهه این مفهوم بلند تبیین شود و ولایت فقیه ما در حقیقت قطره‌ای از دریای ولایت اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام
captcha