تحکیم وحدت ادیانی از پیامدهای عید قربان است + صوت
کد خبر: 4069587
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
اردکانی در گفت‌وگو با ایکنا:

تحکیم وحدت ادیانی از پیامدهای عید قربان است + صوت

یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: آثاری که درباره عید قربان است بحث تحکیم وحدت در بین اد‌یان الهی در آنها مطرح می‌شود.

جواد اردکانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در کشور ما گوناگونی مذهبی وجود دارد و در همین راستا پرداختن به نقاطی که جز اشتراکات است می‌تواند گامی در جهت وحدت باشد. عید قربان یکی از این حوزه‌ها است که نه تنها در جهان اسلام بلکه در عرصه ادیان ابراهیمی هم قادر است عاملی مهم برای ایجاد وحدت باشد اما متاسفانه در سینما ما نتوانستیم آنگونه که باید از این ظرفیت استفاده کنیم زیرا مدیران که استراتژی فرهنگی را بنا می‌نهند در یک غفلت تاریخی به سر می‌برند.

وی افزود: در شعارهایی که مدیران سر می‌دهند همیشه مواردی وجود دارد که در آنها به بحث وحدت توجه می‌شود اما در عمل چیزی را شاهد نیستم. به ویژه موضوعاتی استراتژیک که جز اولویت‌های آنها محسوب نمی‌شود. نکته بعد اینکه ما جایی خالی بزرگی در سینما داریم که سبب چنین حفره‌هایی در سینمای کشورمان شده است. آنهم به نبود به مراکز پژوهشی برمی‌گردد که در آن به حوزه ادبیات داستانی و نمایشی خوراک فکری دهد. در چنین شرایط شاهدیم که نه تنها در سینما بلکه در عرصه ادبیات داستانی هم کارهای چندان چشمگیری پیرامون موضوعاتی چون عید قربان نداریم.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که آیا در قالب کارهای مشترک نمی‌توان در قالب تولیدات مشترک با دیگر کشورها موضوعاتی چون عید قربان را مد نظر قرار داد؟ بیان کرد: این کار قابل انجام است به‌شرطی‌که این دست تولیدات جز اولویت‌ها باشد. در دوره جواد شمقدری تلاش شد تا کارهایی در جهت رسیدن به تولیدات مشترک صورت گیرد اما این خواسته تا به امروز محقق نشده است. درباره عملکرد بخش خصوصی هم متاسفانه علاقه‌مندی چندانی در این رابطه وجود ندارد زیرا سرمایه‌گذار خصوصی نیاز به بازگردانده شدن سرمایه‌اش دارد پس کمتر به این حوزه‌ها ورود می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» با بیان اینکه پرداختن عید قربان می‌تواند در قابل داستان‌های معاصر نیز مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: موضوع عید قربان خیلی قبل از حضرت ابراهیم(ع) مد نظر انسان‌ها بوده است. حتی در ادیان غیرالهی هم این اتفاق مورد توجه قرار می‌گرفت. این موضوع نشان می‌دهد این اتفاق از آغاز بشریت جز زندگی انسان‌ها بوده و تا به امروز هم وجود دارد. اگر بخواهیم به موضوع عید قربان توجه کنیم قادریم در قالب داستان‌های معاصر هم این امر را مدنظر قرار دهیم. چنین موضوعاتی چند لایه است و از منظرهای متفاوت می‌توان به آن نگریست. یعنی از نگاه یک عارف این موضوع یک تعریف دارد و از دیدگاه دیگری می‌شود به نوعی دیگر به این موضوع نگریست.

کد

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم موضوعات نظیر عید قربان را تنها در قالب تاریخی مدنظر قرار داد تعداد کارهای تولیدی بسیاری محدود خواهد شد. مگر قرار است به چند صورت قصه حضرت ابراهیم (ع) روایت شود اما اگر این موضوع در قالب زندگی امروز بیان شود راه‌هایی پرداختن به آنها هم بسیار خواهد بود.

اردکانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو پیرامون فیلم جدیدش «بانک‌زده‌ها» و اینکه آیا فیلمسازی در این ژانر مطلوب وی است یا ناچاراً به این‌گونه ورود کرده است، بیان کرد: بارها روی یک مطلب تاکیدی ویژه داشته‌ام آنهم اینکه مصداق آثار استراتژیک در سینمای کشورهای فیلم‌های کمدی است. بنابراین مسئولان باید این حوزه را بسیار جدی بگیرند و به راحتی از کنار آن نگذرند زیرا غفلت آنها در این عرصه نه به نفع مردم خواهد بود نه اینکه نظام بابت آن سودی به دست می‌آورد. با این توضیح آنچه در فیلم جدیدم در قالب طنز بیان می‌شود را قبول داشته و معتقدم این قبیل تولیدات جز نیازهای جامعه امروز است.

وی در پایان تاکید کرد: دلیلم برای بها دادن به این ژانر به عنوان گونه‌ای استراتژیک این است که اولاً این‌گونه مخاطب فراوان دارد پس می‌توان به واسطه آن بسیاری از حرف‌ها و مفاهیم را بیان کرد، همچنین به دلیل شرایط موجود، مردم نیاز به شادی دارند پس به بهتر که حرف‌هایمان را با زبانی طنز بیان کنیم تا بتوان به اهداف مورد نظر بهتر و بیشتر نزدیک شویم.

انتهای پیام
captcha