امضای تفاهم‌نامه بین بعثه‌های ایران و عراق در حوزه حج و زیارت
کد خبر: 4070665
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

امضای تفاهم‌نامه بین بعثه‌های ایران و عراق در حوزه حج و زیارت

مسئولان بعثه‌های حج ایران و عراق دو طرف با استقبال از توسعه سطح مناسبات، از امضای تفاهم‌نامه همکاری فی مابین در حوزه حج و زیارت خبر دادند.

دیدار مسئولان بعثه‌های حج ایران و عراق

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سامی مسعودی، رئیس شورای عالی حج و عمره عراق و هیئت همراه، 21 تیرماه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف درباره روند اعزام و حضور زائران ایرانی و عراقی در حج امسال تبادل نظر کرده و تشکیل کارگروه‌های مشترک برای رایزنی درباره حج آینده و سفر‌های عمره را خواستار شدند.

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق به برگزاری حج و گردآمدن مسلمانان در این کنگره اشاره کرد و گفت: بعد از وقفه دو ساله که به دلیل بیماری کرونا ایجاد شد، مشاهده می‌کنیم که مسلمانان با اشتیاق به حج آمده و مناسک خود را انجام می‌دهند.

در این دیدار دو طرف همکاری و تبادل نظر مسئولان و کارشناسان را در خصوص مسائل اقتصادی، اجرایی و فرهنگی حج مفید ارزیابی کرده و آن را در ارائه خدمات مطلوب‌تر به حجاج مؤثر دانستند.

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق با اشاره به هزینه سفر‌های زمینی و هوایی زائران عراقی در حج امسال، از پیش‌بینی اعزام حدود یک‌میلیون زائر عراقی با شروع عمره خبر داد و گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد که با توجه به کمتر بودن هزینه‌های سفر زمینی از این سفر استقبال صورت گیرد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب با استناد به روایات به ارزش خدمتگزاری به ضیوف‌الرحمان اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تلاش هرچه بیشتر متصدیان زمینه حضور اقشار مختلف مردم در حج و سفر عمره فراهم شود و از این عنایت الهی بهره‌مند شوند.

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق هم با ابراز خرسندی از حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در کنار زائران ایرانی اظهار کرد: تبادل دیدگاه‌های دو طرف در خصوص حج و اعمال و مناسک آن و همکاری‌های دینی و فرهنگی به غنی شدن این سفر معنوی کمک خواهد کرد.

وی افزود: در حج می‌توان به منافع فراوان دنیوی و اخروی در سطح فردی و اجتماعی دسترسی پیدا کرد.

در این دیدار که رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور و معاونین بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) و طرح این سؤال که چرا مسلمانان به حج می‌آیند، اظهار کرد: انسان می‌خواهد به کمال برسد و چنین فردی حالت ایستائی و قهقرا ندارد.

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مدینه بعد افزود: هرسال نسبت به سال قبل در همه ابعاد بین بعثه‌های ایران و عراق ارتباط و تعامل بیشتری باید وجود داشته باشد و با تبادل نظر در ابعاد مختلف از جمله مسائل دینی و احکام الهی، تجربیات، برنامه‌ریزی و مسائل اداری رو به کمال حرکت کنند و در کنار یکدیگر به حرکت متعالی ادامه دهند.

در ادامه این نشست، با توضیحات حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خیاط، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری به مفاد تفاهم‌نامه همکاری بین بعثه‌های ایران و عراق اشاره شد و طرف عراقی اعلام کرد که با توجه به طی شدن مراحل و کسب موافقت‌های لازم، این تفاهم‌نامه بعد از موسم حج امضاء خواهد شد.

وی افزود: این تفاهم زمینه خوبی را برای همکاری بعثه‌های دو کشور در ابعاد مختلف فراهم می‌کند؛ ما علاقه‌مندیم که این تفاهم هرچه زودتر امضاء و همکاری‌های فی مابین در حوزه حج و زیارت در آن چارچوب تعریف شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با بیان اینکه حج فرصت خوبی برای رایزنی میان مسئولان بعثه‌های کشور‌های اسلامی است، تصریح کرد: این فرصت زمینه تعامل بیشتر و ایجاد تغییرات برای بهره‌مندی بیشتر حاجیان و ارتقاء سطح روحانیت و معنویت در زائران را فراهم می‌کند.

انتهای پیام
captcha