انقلاب اسلامی امتداد نهضت حسینی است
کد خبر: 4073616
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

انقلاب اسلامی امتداد نهضت حسینی است

عضو مجلس خبرگان رهبری در مجمع مبلغان محرم، گفت: انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که در راستای راه سیدالشهداء(ع) حرکت می‌کند.

سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مجمع مبلغان ماه محرم که امروز، چهارم مردادماه در سالن گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، به بیان نکاتی درباره نهضت امام حسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: به دو شیوه می‌توان درباره این نهضت بحث کرد؛ شیوه اول، زندگی‌نامه، سیر و تاریخ مبنی بر اینکه این قیام از چه زمانی و در کجا شروع شد، در مکه و بین راه چه اتفاقاتی رخ داد و در کربلا بر امام حسین(ع) چه گذشت؛ این شیوه، «سیر» نام دارد و تاریخ‌نگاران و کتاب‌های تاریخی عهده‌دار آن هستند.

وی افزود: روش دوم، «سیره» نام دارد؛ یعنی تحلیل سیر و بیان چرایی اعمال و رفتار سیدالشهداء(ع) در مراحل مختلف قیام. مثلاً، چرا ایشان از مدینه به سمت مکه حرکت کرد؟ چرا روز هشتم ذی‌الحجه که همه به سوی مکه می‌آمدند، امام آنجا را ترک کرد؟ چرا در روز عاشورا، اباعبدالله(ع) و اصحاب ایشان هشت بار به نصیحت لشکریان دشمن پرداختند؟ نام این روش، «تحلیل» است و قرآن این روش را می‌پسندد. در قصه‌های قرآنی، کمتر به مسائل تاریخی پرداخته می‌شود و مسائل فکری و اخلاقی اهمیت بیشتری دارد؛ «عِبْرَةٌ» همان تحلیل است، یعنی گذشته را آینه آینده قرار دهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند در آیه 176 سوره اعراف می‌فرماید:«فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ». «لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» یعنی تحلیل سیره. خود سیدالشهدا(ع) درباره نهضتش فرمود: «شما باید از من سرمشق بگیرید.» امام خمینی(ره) نیز در محرم سال بعد از پیروزی انقلاب فرمود: «خون بر شمشیر پیروز است». دشمنان، سیدالشهداء(ع) را کشتند، کاروان ایشان را به اسیری بردند و هر چه جنایت از دستشان برمی‌آمد، انجام دادند، ولی حسین(ع) زنده ماند. راز این ماندگاری یک کلمه است: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فان و يَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ». «ذُو الْجَلَالِ» صفت رب نیست و به وجه برمی‌گردد. حسین(ع) وجه رب شد، وجه رب شدن یعنی مقامی که جز خدا هیچ نبینی.

وی به معرفی سه منبع برای شناخت واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: منبع اول، تاریخ است که راست و دروغ در آن به هم آمیخته و برخی از علمای معاصر به الک کردن این راست و دروغ‌ها پرداختند. مرحوم مهدی پیشوایی با کمک همکاران خود کتابی به نام «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» در انتشارات مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر کردند. مرحوم ری‌شهری نیز کتابی با عنوان «الصحیح من مقتل سیدالشهدا» دارد. تشخیص سره از ناسره، نیازمند کارشناسی و پژوهش است. البته معتقد نیستم هر چه در کتاب‌ها نیامده، دروغ است، بسیاری از مطالب به‌صورت سینه به سینه منتقل شده‌اند. وقتی بزرگی یا مرجعی مطلبی را نقل می‌کند، بی‌حساب آن را نمی‌گوید. پس به مطالب سینه به سینه هم توجه داشته باشید.

 خاتمی تصریح کرد: منبع دوم، سخنان خود سیدالشهدا(ع) و نامه‌های ایشان است که منبعی بسیار زلال به‌شمار می‌رود. کتاب‌های زیادی در این حوزه نوشته شده، ولی بهترین کتاب برای یک محقق، «دانشنامه امام حسین(ع)» است که از هر چه یک محقق نیاز دارد، فروگذار نکرده و برای محققان بسیار مناسب است.

وی اضافه کرد: منبع سوم که بنده نزد مقام معظم رهبری بیان کردم و ایشان خیلی استقبال کرد، زیارت‌های مأثور سیدالشهداء(ع) است، مانند زیارت عاشورا و اربعین. این زیارت‌ها فقط برای کسب ثواب نیست، بلکه متن حسین‌شناسی محسوب می‌شود. در زیارت عاشورا، حدود 30 بار تبری و حدود 25 بار تولی آمده است که نشان می‌دهد یک فرد عاشورایی باید مرز داشته باشد و فقط عشق به امام کافی نیست.

امام‌ جمعه موقت تهران به بیان شباهت‌های انقلاب اسلامی و قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: انقلاب ما این افتخار را دارد که در راستای همان راه سیدالشهداء(ع) حرکت کند. حداقل سه شباهت میان انقلاب اسلامی و قیام امام حسین(ع) وجود دارد؛ اول اینکه مبنای قیام امام حسین(ع)، اعتنا به «کلمة اللّه» است: «لِتَكُونَ كَلِمَةُ الله هِيَ الْعُلْيَا». همچنین امام راحل فرمود: تمام مقصد ما مکتب ماست.

وی دومین شباهت را ولایت‌مداری خواند و افزود: عمده‌ترین ویژگی یاران امام حسین(ع)، ولایت‌مداری است؛ کودک ۱۱ ساله می‌گوید: «أَمیرِی حُسَیْنٌ وَ نِعْمَ الاْمیرُ/ سُرُورُ فُؤادِ الْبَشیرِ النَّذیرِ». سومین شباهت، دشمنان ما هستند. به آیه 19 سوره حج توجه کنید: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ»، این‌ها دو دشمنی هستند که دعوای‌شان بر سر خون است. سیدالشهداء(ع) ذیل این آیه قرار می‌گیرد. یعنی دعوا بر سر خداست. امروز هم دعوای ما با دنیای استکبار بر سر همین یک کلمه است.

خاتمی اظهار کرد: ما در برابر دو ایده گسترده جهان، یعنی لیبرال دموکراسی غربی و سوسیال دموکراسی شرق، ایده دیگری به جهان عرضه کردیم، یعنی «مردم‌سالاری دینی». دشمنان از این ایده بغض و کینه دارند و دست از سر ما برنخواهند داشت، مگر آنکه قدرتمند باشیم. آیه 217 سوره بقره می‌گوید: «وَ لَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا»، تمام این اذیت و آزارها برای آن است که ما از دینمان برگردیم که برنخواهیم گشت، چون «إِنِ اسْتَطَاعُوا» معنایش این است که نمی‌توانیم. بیش از ۴۳ سال است که ایستاده‌ایم و به فضل خدا همچنان خواهیم ایستاد.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «جهاد تبین، واجب فوری و ضروری است»، آن را به معنای روشنگری خواند و گفت: این روشنگری ضروری است، چون دشمن در فضای مجازی جهاد ضدتبیین انجام می‌دهد. بنابراین، لازم است کسانی که در میدان جهاد فعال هستند، وارد این میدان هم بشوند. اگر دیر بجنبیم، قافیه را باخته‌ایم. کسانی که با رسانه آشنا هستند و تبلیغ در آن را بلدند، از این ظرفیت استفاده کنند و آن را منبر جهاد تبیین بدانند.

امام‌جمعه موقت تهران اضافه کرد: کسانی هم که در عرصه رسانه فعال نیستند و کانونی برای روشنگری دارند، افراط و تفریط را در منبر رعایت کنند. منبر به قرآن، روایت، سیاست، اخلاق و روضه نیاز دارد. مبادا جایی منبر برویم که در آن، عرض ادب به امام حسین(ع) نباشد. ما هر چه داریم، از ایشان است. نکته بعدی اینکه، نقشه دشمن برای ملت ایران، ناامید کردن آنهاست. همان جملاتی که در فضای مجازی به دروغ گفته می‌شود: «دولت‌ها با هم تفاوتی ندارند و رفت‌و‌آمدشان تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.»

وی هویت دولت مستقر را وظیفه و تکلیف خواند و افزود: روزهای آخر هفته برای همه زمان استراحت است، ولی رئیس‌جمهور در این روزهای تعطیل به سفرهای استانی می‌رود و به حل مشکلات مردم می‌پردازد. این نشان می‌دهد که مدیریت کشور، شبانه‌روزی است. پس آیا این دولت که سر تا پا خدمت بوده، با دیگران فرقی ندارد؟ نرخ رشد اقتصادی که اکنون چهار درصد است، در گذشته کمتر از یک درصد بود. البته مشکلات هم زیاد بوده، چون دولت در حال جراحی است. رئیس‌جمهور اطمینان داده‌اند که نهایت این حرکت، سامان‌ یافتن عزتمندانه اقتصاد است.

خاتمی به سه عنصر برای امید اشاره کرد و گفت: اولین عنصر، خداوند است که ۴۳ سال انقلاب را از خطرات حفظ کرده و خواهد کرد. شش کودتا علیه انقلاب صورت گرفت که همه آنها به فضل خدا شکست خورد. آن خدا، خدای امروز نیز هست، به شرطی که او را یاری کنیم.

وی ادامه داد: عنصر دوم، حمایت مردم است. رئیس‌جمهور بارها از مردم تشکر کرد و واقعاً هم جای تشکر دارد. همه شاهد بودیم که در قصه بنزین چه اتفاقی افتاد، ولی اکنون که همه جنس‌ها گران شده است، آن اتفاق‌ها نیفتاد، چون مردم به این مسئولان ایمان دارند و مسئولان خادم آنها هستند. این نجابت مردم ما را می‌رساند که گله‌مند هستند، ولی پای انقلاب ایستاده‌اند. البته از ابتدا افرادی مخالف این نظام بودند و طبیعی است که محبوبیت انقلاب‌ها در گذر زمان کاهش پیدا کند، ولی آنهایی که باید پای انقلاب بایستند، ایستاده‌اند. 

امام‌ جمعه موقت تهران تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب، سرمایه سوم ما هستند. حتی دشمنان انقلاب به ایشان لقب دوراندیش‌ترین رهبر جهان را داده‌اند. امروز مشکلات اقتصادی در جامعه ملموس است و با نگاه به فرمایشات ایشان و نام‌گذاری‌های سالانه، متوجه می‌شویم که رهبر انقلاب از دهه پیش فهمیده بودند که دشمن از چه طریقی می‌خواهد به ما ضربه بزند.

وی به مسئله ارتجاع یا بازگشت به گذشته اشاره کرد و گفت: آیه ۱۴۹ سوره آل‌عمران به ما هشدار می‌دهد که با گوش دادن به سخنان دشمنان به زمان طاغوت باز خواهیم گشت. آیه 100 همین سوره نیز درباره ارتجاع هشدار می‌دهد. رهبر معظم انقلاب، مرتجع را کسی می‌داند که می‌خواهد ارزش‌های طاغوتی را بازگرداند. بی‌حجابی بدون تردید، از جلوه‌های بارز ارتجاع است. بیش از ۱۰ آیه قرآن صراحت در حجاب دارد و مراجع تقلید آن را از ضروریات دین دانسته‌اند.

خاتمی با دروغ خواندن این مطلب که مباحث مربوط به حجاب برای فراموشی مسائل دیگر مطرح شده است، بیان کرد: ائمه جمعه بیشترین فریاد را علیه گرانی‌ها زدند و همان‌ها راجع به حجاب صحبت کرده‌اند. می‌گویند جامعه را دوقطبی نکنید. این حرف غلط است. ما دو گروه متدین و غیرمتدین داریم و مقام معظم رهبری هم از خودی و غیرخودی نام بردند. این دوقطبی اگر براساس سلیقه باشد، غلط است، ولی وقتی پای دین و حکم خدا به میان می‌آید، دوقطبی معنایی ندارد. هدف این افراد این است که کسی نهی از منکر انجام ندهد و تا کسی نهی از منکر کرد، بگویند جامعه را دوقطبی می‌کنی.

وی اظهار کرد: گفته‌اند با زور نمی‌توان چادر بر سر زنان کرد، صحبت زور نیست، الزام حقوقی است. حجاب قانون محسوب می‌شود و باید رعایت شود. این حرف مانند این می‌ماند که بگویند مردم را به زور مجبور می‌کنید پشت چراغ قرمز بمانند. اسم این زور و اجبار نیست، رفتار الزام‌آور حقوقی است و در همه‌ جا باید رعایت شود.

یادآور می‌شود، در حاشیه این نشست، از دو کتاب «ندای امید» و «هفتاد و سومین یار» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی رونمایی شد.

گزارش از مسعود احمدی

انتهای پیام
captcha