نهادینه‌سازی اخلاص در جامعه وظیفه حوزه علمیه است
کد خبر: 4073947
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

نهادینه‌سازی اخلاص در جامعه وظیفه حوزه علمیه است

کارشناس مسائل دینی گفت: در جامعه ما بی‌اخلاصی موج می‌زند و امروز وظیفه حوزه علمیه است که اخلاص را در جامعه جا بیاندازد و نباید انتظار داشته باشیم دانشگاه این رسالت را به عهده بگیرد.

حجت‌الاسلام سیدطاهر غفاری قره باغی، کارشناس مسائل دینیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام سیدطاهر غفاری قره باغی، کارشناس مسائل دینی، ۵ مرداد در نشست بایسته‌ها و وظایف اخلاقی حوزویان نسبت به خود و جامعه که در مدرسه علمیه ریحان‌الرسول ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: شرط تاثیرگذاری طلبه در مردم، اخلاق، محبت الهی، کار برای خدا و احساس تکلیف بوده و در روایات اخلاص سرّی از اسرار الهی عنوان شده است و کسانی که به مقام اسم اعظم دست یافته‌اند به خاطر نیرو و قدرت اخلاص است.

وی افزود: در جامعه ما بی‌اخلاصی موج می‌زند و امروز وظیفه حوزه علمیه است که اخلاص را در جامعه جا بیاندازد و نباید انتظار داشته باشیم دانشگاه این رسالت را به عهده بگیرد و رسالت حوزوی درس خواندن و استخدام شدن در ادارات نیست و خروجی حوزه علمیه با جان انسان‌ها در ارتباط است.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: طلبه در جایگاه اصلی حجت خداوند قرار دارد و کلمات طلبگی ماهیت فطری دارد و اگر قلب درست آنها را دریابد می‌تواند در قلوب دیگران نیز اثر بگذارد و لذا برای اصلاح بی‌اخلاصی جامعه و عملیاتی شدن توحید و کار برای خداوند و مطابق رضا و خواست الهی باید به رسالت اصلی خودمان عمل کنیم.

وی اضافه کرد: نواقص وجودی انسان اجازه نمی‌دهد آن لطف الهی را دریافت کنیم و بزرگانی که به مناسبتی نامشان ذکر می‌شود در بهترین حالت شاگرد اهل بیت(ع) هستند و به خود نیز اجازه نمی‌دهند کلامی غیرخواست اهل بیت و قرآن بیان کنند و هر دستور دینی صادر می‌شود باید مبنای دینی داشته باشد.

حجت‌الاسلام قره باغی با بیان این که بعد از 1400 سال اسلام به درستی به دنیا معرفی نشده است، گفت: اسلام بدون اهل بیت، غدیر و کربلا غیرممکن است و سر از تحریف در می‌آورد و بدون امام فاجعه بنی‌امیه به وجود می‌آید و سگ‌بازها حاکم اسلامی می‌شوند و منطق اسلام همراهی با حجت الهی است و بدون آن غیر ممکن است.

وی با بیان این که این مسئله را باید با عمق وجود خودمان دریابیم که همه چیز اسباب و همه امور به دست خداوند است، افزود: با توحید، محبت خدا و اهل بیت و اشک بر حضرات معصومین که حرکت انقلاب دل است می‌توان به سعادت رسید و لذا باید نشانه‌های صدمه به دستگاه امام زمان را شناسایی و برطرف کنیم که تکبر، سوء ظن، مبتلا به حب جاه و مقام، آلوده شدن به دنیا، خودبینی، حسد و خودمحوری ضربه به مکتب امام زمان(عج ) هستند.

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: سنت علمای ما این بود که وقتی به محضر اهل معرفت می‌رسیدند از او طلب بیان اخلاق می‌کردند و باید هدف ما فقط خدمت به دستگاه الهی باشد و بالاتر، شریف‌تر و با فضیلت‌تر از طلبگی در عالم شغلی نیست و همه نهادهای اجتماعی فعالیت‌شان در جهت اصلاح وضع جسمانی و ظاهری بشر بوده اما دستگاه طلبگی اگر درست عمل کند در خدمت بهشت و ابدیت انسان است.

وی عنوان کرد: مقصود این نیست که دم از بی‌رغبتی به دنیا بزنیم بلکه باید عامل بدان باشیم و این امر میسر نمی‌شود مگر این که خدا را درست بشناسیم، امروز تجمل‌گرایی و گرفتاری دنیا اجازه نداده به رسالت خودمان دقیق عمل کنیم، و تا خودمان اصلاح نشویم نمی‌توانیم جامعه را اصلاح کنیم.

حجت‌الاسلام قره باغی با تاکید بر لزوم داشتن ارتباط شبانه و مناجات با امام زمان(عج)  افزود: باید به گونه‌ای زندگی کنیم که افرادی که با ما ارتباط دارند بیش از کلام ما از رفتارمان دین بیاموزند و اگر در کارهای خودمان با خدا معامله کنیم قطعا گفتارهای‌مان هم در مردم اثرگزار خواهد بود.

وی اضافه کرد: دشمن از همه ابزارهای رسانه‌ای و ... برای از بین بردن دین حقیقی استفاده می‌کند و باید از خداوند بخواهیم دین صحیح با اخلاص کافی به ما مرحمت کند و برای حفظ شریعت الهی مجاهدت کنیم.

انتهای پیام
captcha