گلایه مرتل بین‌المللی از معیار اعزام‌ها به حج تمتع و محافل دیگر کشورها + صوت
کد خبر: 4075042
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

گلایه مرتل بین‌المللی از معیار اعزام‌ها به حج تمتع و محافل دیگر کشورها + صوت

سیدحجت ترحمی، دارنده رتبه نخست رشته قرائت ترتیل سی و هشتیمن دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به نحوه اعزام قاریان به محافل خارج از کشور، انتخاب قاریان برای اعزام کاروان نور به سرزمین وحی و همچنین اختصاص سطح جوایز این رشته نسبت به سایر رشته‌ها گلایه کرد.

سیدحجت ترحمی، دارنده رتبه نخست رشته قرائت ترتیل سی و هشتیمن دوره مسابقات بین‌المللیبه گزارش ایکنا، بحث اعزام قاریان و معیارهای انتخاب آنها برای اعزام به محافل خارج از کشور و همچنین اعزام قرآنیان در قالب کاروان نور به سرزمین وحی طی ایام حج تمتع هنوز برای بسیاری از دارندگان رتبه‌های بین‌المللی و ملی به دلیل عدم دعوت از آنها، در هاله‌ای از ابهام است.

از جمله این افراد سیدحجت ترحمی، نماینده خراسان رضوی در سی و هشتیمن دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم است که موفق به کسب رتبه نخست رشته ترتیل شده است.

وی با ابراز گلایه از اینکه چرا به مرتلان توجه لازم نمی‌شود، گفت: هیچ رشته‌ای به اندازه ترتیل قرآن بیشترین مخاطب را در جامعه ندارد و این را بدون هیچ تعصبی عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: کدام محفل انس با قرآن مانند مراسم ترتیل‌خوانیست که با حضور چندین هزار نفر برگزار شود و در کنار آن نیز مخاطبان چندین میلیون نفری پس از پخش از رسانه ملی نیز داشته باشد؛ هیچ رشته‌ای چون ترتیل اینگونه نیست.

کد

ترحمی با اشاره به اینکه 10 سال پیش از اینکه تخصصی تلاوت ترتیل را دنبال کند، قرائت تحقیق انجام می‌داده، افزود: در این عرصه شاهد تبعیض‌های زیادی بودم؛ بطوری که در اهدای جوایز همین مسابقات بین‌المللی، هدیه‌ای که به حائز رتبه نخست رشته قرائت ترتیل اختصاص پیدا می‌کند تقریبا 30 درصد جوایز سایر رشته‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه این تبعیض اصلاً قابل قبول نیست، اضافه کرد: آیا مسئولان مسابقات بین‌المللی، اهمیت مسابقات خود را قبول ندارند؟ با وجود سپری شدن دو ماه از برگزاری مسابقات بین‌المللی و درخشش ایرانیان در این رقابت‌ها، اسامی کاروان قرآنیان اعزامی به سرزمین وحی اعلام می‌شود و در این میان شاهد اعزام افرادی هستیم که بعضاً حتی رتبه کشوری ندارند!

کد

وی ادامه داد: این درحالیست که اگر بنده در دوره‌ ارزیابی و اعطای مدرک شورای عالی قرآن شرکت کنم، می‌توانم سطح مورد نظر برای اعزام به حج را کسب کنم؛ اما چرا زمانی که با تلاش و برنامه‌ریزی توانستم رتبه بین‌المللی مسابقات جمهوری اسلامی ایران را کسب کنم، نباید به حج اعزام شوم.

ترحمی با اشاره به اینکه اگر پیشتر مطلع بودم که روال به این شکل است، از همان ابتدا رشته ترتیل را دنبال نمی‌کردم و به دنبال فراگیری تخصصی قرائت تحقیق می‌رفتم، گفت: از ظرفیت دارندگان رتبه بین‌المللی کشور برای اعزام قاریان به محفل‌های قرآنی سایر کشورها نیز  استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: من به عنوان یک مرتل‌خوان حداقل خواسته‌ام این است که در محافل قرآن ماه مبارک رمضان و مراسم جزء‌خوانی برنامه اعزام برای ما وجود داشته باشد و تنها به دعوت مراسم جزء‌خوانی آن هم در شهر و یا استان بسنده نکنند و همچنین پخش‌زنده‌های بیشتری درنظر داشته باشیم.

سیدحجت ترحمی، دارنده رتبه نخست رشته قرائت ترتیل سی و هشتیمن دوره مسابقات بین‌المللی

یادآور می‌شود، سیدحجت ترحمی متولد سال 1368 است. وی از کلاس چهارم دبستان قرائت قرآن را آغاز کرده و در جلسات مختلف رشد کرده است. ترحمی در ابتدا در رشته قرائت تحقیق و اذان مسابقات قرآن فرزندان پاسدار در سطح کشوری شرکت‌ کرده است و توانسته رتبه‌های سومی، دومی و نخست را کسب کند.

وی از سال 1389 به صورت تخصصی رشته قرائت ترتیل را دنبال کرده است و پس از آن توانسته در مسابقات مختلف کشوری و اوقاف رتبه‌های برتری را کسب کند و نهایتاً در سال 1399 توانست با کسب رتبه اول کشوری در مسابقات قرآن اوقاف زمینه ورود و درخشش خود را در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

محمد قدیرزاده، داود خلوصی، وحید مجتهدزاده، سعید بیژنی و مهدی حسنی از جمله اساتید وی هستند. سیدحجت ترحمی معلم پرورشی و قرآن در مدارس مشهد مقدس است. وی به صورت تخصصی دره‌نوردی را دنبال می‌کند و با وجود پنج سال فعالیت حرفه‌ای در این زمینه به آموزش علاقه‌مندان این عرصه و هم اجرای تورهای مختلف می‌پردازد. صفحه‌ شخصی‌ این قاری در اینستاگرام به نشانی hojjat_tarahomi است.

با توجه به وجود اعزام قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح به سفرهای مختلف به منظور اجرای محافل قرآنی و ارائه ظرفیت قرآنی کشورمان از سوی نهاد مربوطه و از سوی دیگر وجود رشته قرائت ترتیل همراه با تحقیق در تمامی مسابقات و عدم توجه لازم و کافی به اعزام مرتلان به این محافل و بسنده شدن صرف به مراسم جزء‌خوانی ماه مبارک رمضان، لازم است تا مسئولان تدبیر لازم راداشته باشند.

از سوی دیگر اگر رشته ترتیل دارای اهمیت است چرا امتیازاتی که برای رشته تحقیق و حتی حافظان لحاظ می‌شود، برای مرتلان در نظر گرفته نشده است حال آنکه قریب به اتفاق ترتیل‌خوان‌ها از قاریان برتر کشور در رشته قرائت تحقیق هستند.

انتهای پیام
captcha