چشم بر روی معروف بزرگ دعوت مردان به پاکی نبندیم
کد خبر: 4075505
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
معروف‌های فراموش شده/ 4

چشم بر روی معروف بزرگ دعوت مردان به پاکی نبندیم

نص صریح قرآن این است که به مردانی که به اسلام ایمان آورده‌اند، بگویید که چشم‌های خود را به روی حرام ببندند؛ اما آیا تاکنون دیده‌ یا شنیده‌اید که در پسران و آقایان در برنامه‌های فرهنگی و یا تربیتی به این معروف بزرگ دعوت شوند؟

چشم بر روی معروف بزرگ پاکی چشم نبندیم

با آغاز ماه محرم، هفته احيای امر به معروف و نهی از منكر نیز آغاز شده است؛ البته همه به خوبی می‌دانیم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین است و آشنایی با ابعاد و نحوه عمل به این واجب دینی بر هر مسلمانی واجب است و آن را به هیچ هفته یا دهه‌ای نمی‌توان محدود کرد.

خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت تبلیغی خود درصدد است طی این دهه به برخی از مباحث مهمی که مورد تأکید تعالیم اسلامی بوده و امر به معروف در این زمینه می‌تواند به رشد و تعالی فرد و جامعه کمک کند، بپردازد.

جامعه به همان اندازه که از زنان تشکیل شده از مردان نیز تشکیل شده است و مسائل تربیتی و دینی یک جامعه همانقدر که تحت تأثیر عملکرد بانوان قرار دارد، تحت تأثیر رفتار مردان نیز هست. بنابراین برای داشتن جامعه‌ای سالم باید در تربیت دینی پسران و دختران به یک اندازه تلاش کرد.

سخت‌گیری به بانوان و سهل‌گیری محض نسبت به رفتار پسران نه تنها موجب می‌شود دختران جامعه احساس فشار، اجبار و مشقت و سختی داشته و به دنبال راه فراری از اجبارها و سخت‌گیری‌ها باشند، بلکه باعث می‌شود دختران جامعه نسبت به جنسیت خود بدبین و ناراضی بوده و حتی تلاش کنند رفتار و پوششی پسرانه داشته باشند.

از سوی دیگر سهل‌گیری نسبت به رفتار پسران در جامعه موجب رفتار ‌بی‌مهابا و حتی افسار گسیخته مردان در جامعه می‌شود چراکه بر اساس نحوه تربیتی که بر روی آنها اعمال شده، مرد بودن را مجوزی برای اعمال هر رفتاری می‌دانند.

اسلام با درک عمیق این مسئله مهم، در خصوص مردان و زنان و نحوه تربیت آنها دستورات واضحی مطرح کرده است. خداوند در آیه 30 سوره نور(یک آیه قبل از مطرح‌ترین آیه در مورد حجاب بانوان) می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ؛ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏ تر است زيرا خدا به آنچه مى كنند آگاه است». یعنی دقیقاً قبل از اینکه زنان به حجاب دعوت شوند، مردان از چشم‌چرانی نهی شده‌ و خداوند دستور صریح داده است که به مردان گفته شود چشمانشان را از حرام بپوشانند. امر به معروف بزرگی که در امور آموزشی و تربیتی خانواده‌ها و جامعه فراموش شده است.

آیا تاکنون در کنار هزاران بیلبورد و پوستری که برای تشویق بانوان به حجاب نصب شده است، دیده‌اید یک بیلبورد مردان را به پاکی و حفظ چشم‌هایشان دعوت کند؟ آیا در کنار میلیون‌ها برگه هشداری که بر در مغازه‌ها و مراکز فروش نصب و اعلام شده «از پذیرش بانوان بی‌حجاب معذوریم» یا «رعایت حجاب در این مکان الزامی است» که بجای خود واجب است، یک برگه حاوی یک مطلب تشویقی یا تنبیهی برای مردان دیده‌اید؟ آیا تاکنون شاهد یک برنامه آموزشی از صدا و سیما بوده‌اید که به آموزش والدین برای تربیت پسران پاک چشم که اختیار چشمهایشان در دست عقلشان باشد نه شهوتشان بپردازد؟

متأسفانه قبح چشم‌چرانی در جامعه ما از بین رفته است، چراکه در مبانی تربیتی خانواده‌‌ها نص صریح قرآن مبنی بر اینکه به مردان گفته شود چشمانشان را از حرام بپوشانند وجود ندارد و این معروف بزرگ، به شدت نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha