راهکار رهایی از تنهایی + فیلم
کد خبر: 4078710
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
درس‌گفتار خدا به روایت خدا / 6

راهکار رهایی از تنهایی + فیلم

خداوند متعال در دل انسان مؤمن است. هر چقدر ایمان، تقوا و رحمت در درونمان بیشتر شود، خدا را بیشتر می‌یابیم و حضور او را بیشتر حس می‌کنیم و قطعاً حس تنهایی از ما خارج می‌شود.

چرا خدایی شویم + فیلم

به گزارش ایکنا، درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» از ۱۹ تیر به صورت هفتگی با کلام محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن، در ۱۰ قسمت حدوداً پنج‌دقیقه‌ای منتشر می‌شود. در ادامه متن و فیلم ششمین قسمت این درس‌گفتار با عنوان «راهکار رهایی از تنهایی» از نظرتان می‌گذرد.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

تنهایی مشکلی است که برخی با آن درگیرند و نگرانی و غمی را برای آنها ایجاد کرده است و اگر باور به خدا در وجود آنها کم باشد، غم، افسوس و حال بد دوچندان می‌شود.

اگر با خدا باشید تنهایی هیچ معنایی ندارد. می‌دانید چرا؟ خدا در قرآن در سوره مبارکه حدید می‌فرماید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ»؛ اول و آخر و ظاهر و باطن و همه چیز خداست.

در آیه بعد کلمه خیلی عجیبی هست. می‌گوید: «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»، وقتی به تو گفتم همه چیز من هستم، یعنی هرجا باشید، من هم آنجا هستم؛ پس دیگر برای چه ناراحت باشید. حال بد داشته باشید و برای چه احساس تنهایی و بی‌کسی کنید؟ «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»؛ خدا تو را دوست دارد، چون او همه جاست و از هیچ چیزی غافل نیست.

تعبیری از امیرالمومنین علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد خدا هست که می‌فرماید: «مَعَ كُلِّ شَیءٍ لَا بِمُقارِنَةٍ»؛ خدا با هر چیزی هست؛ البته آگاه باشید. این‌گونه نیست که قرین و چسبیده به آن باشد، چون خدا زمان و مکان ندارد و در عین اینکه قرین آن نیست، غیر هم نیست.

خداوند در سوره مبارکه مومنون می‌فرماید: «قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»؛ به آنها بگو به حقیقت و ملکوت هر چیزی به دست چه کسی است. «وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ»؛ خدا می‌تواند با تو همجوار و همسایه شود، ولی تو نمی‌توانی همسایه او شوی و در بغل او قرار بگیری، چون خدا منزه از هر آنچه است که در فکر ما می‌آید. «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ»، خدا از هر آنچه وصف می‌کنند، منزه است. پس اگر خدا را داشتید دیگر ترسی نداشته باشید.

خداوند متعال در سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ»؛ هر مشرق و مغربی برای من است؛‌ در ادامه می‌فرماید: «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»؛ پس هرجا رو کنید وجه خدا همانجاست. پس اگر تنها هستید یا دلگیر و فکر می‌کنید همه بی‌توجه به شما هستند، هر جا رو بگردانید وجه خدا همانجاست. لازم نیست به سمت قبله شوید.

خداوند متعال در دل انسان مؤمن است و هر چقدر ایمان، تقوا و رحمت در درونمان بیشتر شود، خدا را بیشتر می‌یابیم و حضور خدا را بیشتر حس می‌کنیم و هر چقدر حضور خدا را بیشتر حس کردیم، قطعاً حس تنهایی از ما خارج می‌شود. به وعده خدا ایمان داشته باشیم تا «فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا»، خداوند ایمانتان را زیادتر کند.

به خودم و عزیزانی که این برنامه را می‌بینند می‌گویم که رابطه خودمان را با خدا قوی‌تر کنیم تا خدا کمک کند تا شداید و سختی‌هایی که در زندگی روزمره با آنها مواجه می‌شویم برای ما آسان‌تر و سهل‌تر شود.»

انتهای پیام
captcha