عبور ۷ هزار زائر از مرز باشماق مریوان
کد خبر: 4084722
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

عبور ۷ هزار زائر از مرز باشماق مریوان

وزیر کشور ظرفیت مرز باشماق مریوان را برای تردد زائران محدود دانست و گفت: امروز حدود هفت هزار زائر از این مرز عبور کرده‌اند که در جای خود کار ارزشمندی بوده و نتیجه پیگیری مسئولان استان به ویژه استاندار است.

احمدی وحیدی وزیر کشور در مرز باشماق

به گزارش ایکنا از کردستان، احمد وحیدی، وزیر کشور، عصر روز گذشته، 19 شهریورماه در بازدید از مرز باشماق مریوان، ضمن تشکر از مسئولان استان سلیمانیه عراق برای استقبال از زائران اربعین، گفت: امیدواریم با همکاری استانداران کردستان و سلیمانیه عراق، مشکل حمل و نقل در آن‌سوی مرز برطرف و تردد زائران به آسانی انجام شود که با توجه به دلسوزی و پیگیری‌های مستمر استاندار کردستان، این مهم اتفاق خواهد افتاد.

وی ظرفیت مرز باشماق مریوان را برای تردد زائران محدود دانست و افزود: امروز حدود هفت هزار زائر از این مرز عبور کرده‌اند که در جای خود کار ارزشمندی است و نتیجه پیگیری مسئولان استان به ویژه استاندار است.

وزیر کشور با ابراز امیدواری از افزایش ظرفیت مرز باشماق در سال‌های آینده برای تردد زائران بیان کرد: استاندار کردستان تلاش و ارتباطات خوبی با مسئولان اقلیم کردستان عراق داشته و به واسطه هماهنگی وی با مسئولان استان سلیمانیه، اقلیم و دولت عراق، اتفاق خیلی خوبی در بحث استقبال از زائران افتاده است.

وی با تقدیر از تلاش و پیگیری‌های مجدانه استاندار کردستان برای رفع مشکل تردد زائران در اقلیم کردستان عراق، ادامه داد: تلاش استاندار باعث شده، امروز تعداد قابل توجهی از زائران که در باشماق و شهر مریوان اسکان داده شده بودند، بدون هیچ مشکلی از مرز عبور داده شدند.

وحیدی گفت: طبق ظرفیتی که در استان کردستان ایجاد می‌شود، برای پذیرش زائران اقدام خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم هر چه بهتر آنچه را که برای افزایش ظرفیت نیاز است، در مرز باشماق انجام دهیم.

وی از زائران خواست با توجه به ظرفیت محدود مرز باشماق به این مرز مراجعه نکنند و ادامه داد: تلاش ما این است زائران خود استان کردستان و استان‌های همجوار را فعلاً پذیرش کرده و از مرز عبور دهیم.

وزیر کشور به این هم اشاره کرد که زواری که علاقمند به بازگشت از طریق مرز باشماق هستند، مسیر خوبی است اما ظرفیت محدودی دارد و سال های بعد این ظرفیت بیشتر خواهد شد.

وحیدی گفت: از آنجایی که برای اولین بار است که از مرز باشماق زوار تردد می کنند، این اتفاق بسیار ارزشمند و فرهنگی است و نشان از محبت مردم شریف کردستان نسبت به اهل بیت(ع) دارد، ضمن اینکه ارتباط معنوی بین ۲ ملت ایران و عراق را عمیق‌تر می کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ازدحام بسیار زیاد در مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی اشاره کرد و افزود: مسئولان مربوطه در استان های مرتبط، به تدریج برای عبور زائران تلاش می‌کنند اما حجم زائران زیاد است.

وزیر کشور افزود: زائرانی که کارهای زیارتی شان انجام شده، به تدریج اعزام می شوند و برخی هم که قبلا به عراق رفته‌اند، بر می‌گردند و فضای عراق که آماده‌تر و برای استان‌های دورتر شرایط فراهم شد، با اعلام ستاد اربعین و به وسیله اتوبوس اقدام به اعزام آنان می‌کنیم.

هه‌وال ابوبکر، استاندار سلیمانیه هم به بازدید وزیر کشور ایران از مرز باشماق و زیرساخت‌های آن اشاره و اظهار کرد: هماهنگی‌های بسیار خوبی بین استاندار کردستان با مسئولان استان سلیمانیه صورت گرفته و استقبال از زائران به خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم این مرز نه تنها در بحث اعزام زائران بلکه در بخش تزانزیتی و تجاری هم بسته نشود، یادآور شد: امیدواریم با هماهنگی‌ها انجام شده، تعداد بیشتری از زائران از مرز باشماق عبور کنند.

انتهای پیام
captcha