استقبال کم زائران خراسان‌جنوبی از سفر هوایی؛ اصلی‌ترین عامل نبود پرواز عتباتی
کد خبر: 4084898
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

استقبال کم زائران خراسان‌جنوبی از سفر هوایی؛ اصلی‌ترین عامل نبود پرواز عتباتی

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی ۴۵۰ نفر درخواست انتقال با پرواز را به کشور عراق داشتند که چون این تعداد نیز به‌صورت پراکنده بود پروازی هماهنگ نشد.

ابوالفضل نوفرستی، مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبیابوالفضل نوفرستی، مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از مجموع ۴۲ هزار زائری که از استان به عراق مشرف شدند، شش هزار نفر در حال برگشت هستند، اظهار کرد: براساس آنچه که فرمانده فراجا و ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده‌اند مشکل خاصی تاکنون در مرزها برای خروج زائران نیست و هم‌استانی‌هایی که به مرزها مراجعه کرده‌اند توانسته‌اند به سلامت عبور کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۳ موکب از خراسان‌جنوبی در کشور عراق مستقر هستند، تصریح کرد: از آن جایی که ظرفیت‌ها در کشور عراق محدود بوده و زیرساخت‌های موجود امکان خدمات‌دهی به خیل عظیم زائران را به‌صورت یک جا ندارند، بنابراین خواستاریم سرگروه‌های اربعین و زائران برنامه سفر خود را بین ۱۰ تا ۱۲ روز مدیریت کنند که هم از لحاظ ترافیک جاده‌ها و پارکینگ‌های خودرو، مرزها و خدمات موکب‌ها به نحو شایسته به زائران خدمات ارائه شود و دیگر زائران نیز توفیق حضور یابند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی در مورد مشکل پرواز نیز ادامه داد: در استان خراسان‌جنوبی ۴۵۰ نفر درخواست انتقال با پرواز داشته و مرز هوایی را در سامانه سماح انتخاب کردند که چون این تعداد نیز به‌صورت پراکنده بود پروازی هماهنگ نشد؛ به این معنا که درخواست‌ها در روز خاص نبود و از طرفی باید ظرفیت آن تکمیل می‌شد.

نوفرستی با بیان اینکه تجربه سال‌های پیش از کرونا نشان می‌دهد هماهنگ کردن پرواز و نبود استقبال کافی خسارت‌هایی را به دنبال دارد، افزود: از طرفی شرکت‌های هواپیمایی برای انجام خط پروازی زمانی حداقل شش ماهه را در نظر گرفتند که جلسات مختلف و رایزنی‌هایی با نمایندگان ایرلاین‌ها داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که مدنظر است، این بوده که حداقل شش ماهه بسته شود و با توجه به ظرفیت زائری که در مواقع مختلف وجود دارد در برخی زمان‌ها ظرفیت افزایش و یا کاهش می‌یابد، بر این اساس نمی‌توان برنامه ثابت پروازی در نظر گرفت.

نوفرستی با بیان اینکه با توجه به اینکه در کلان شهر مشهد پروازهای مختلفی وجود دارد اصلی‌ترین مقصد زائران عراقی به مشهد است، تصریح کرد: از طرفی به‌دلیل کثرت پروازها به مشهد مقدس و برکت وجود امام رضا(ع) امکان تهیه بلیط فراهم‌تر است.

وی یادآور شد: در گذشته این پروازها وجود داشته و رایزنی‌هایی با ایرلاین‌های فعال استانی و غیراستانی صورت گرفته، اما چون ظرفیت ثابتی از زائران نداریم و بیشتر استقبال از سفرهای زمینی در استان است، لذا پرواز تکمیل نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha