ضربات وارده بر پیکره فعالیت‌های قرآنی در زمان کرونا جبران‌ناپذیر است
کد خبر: 4091255
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳

ضربات وارده بر پیکره فعالیت‌های قرآنی در زمان کرونا جبران‌ناپذیر است

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «نسیم اختران قرآنی» اراک با اشاره به اینکه برای ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی باید ایجاد انگیزه کرد، ضربات وارده به پیکره فعالیت‌های قرآنی در زمان شیوع بیماری کرونا را غیرقابل جبران بیان کرد.

علی شیخی

علی شیخی‌مهرآبادی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «نسیم اختران قرآنی» اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به آغاز به کار فعالیت‌های این مرکز قرآنی به صورت حضوری خبر داد و گفت: پس از فروکش کردن تب کرونا و فراگیری بیماری بار دیگر فعالیت‌های این مؤسسه به صورت حضوری از یکسال گذشته سر گرفته شد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این مرکز قرآنی حتی در زمان کرونا تعطیل نشده و در فضای مجازی ادامه داشت، اظهار کرد: آموزش قرآن همچون سایر آموزش‌ها تعطیلی ندارد و نباید به بهانه‌های مختلف از آموزش کم گذاشت. درست است که شاید فعالیت در این فضا برای فعالان این مجموعه و حتی خانواده‌ها و قرآن‌آموزان غریب و ناآشنا بود، اما با تأمین زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی می‌شد از سکون آموزش‌ها جلوگیری کرد.

شیخی ادامه داد: در یکسال گذشته که بار دیگر فعالیت‌ها به صورت حضوری آغاز شده است 3 کلاس مجزا آموزش ترتیل‌خوانی با مربی‌گیری خانم باقری‌اصل، صوت و لحن با مربی‌گری آقای نشیبا و تجوید تخصصی نیز توسط بنده تشکیل شده و مورد استقبال متقاضیان قرار گرفته است. همچنین به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز دوره روخوانی و روان‌خوانی سطح یک برگزار شد که ادامه این طرح در قالب آموزش سطح 2 روخوانی از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی از اجرای طرح ملی «تلاوت» نیز خبر داد و افزود: اجرای این طرح به روزهای پایانی هفته اختصاص داده شده است تا دانش‌‌آموزان راحت‌تر بتوانند از فضای در نظر گرفته شده استفاده کنند. این طرح از حمله طرح‌های موافقی است که نوجوانان از آن استقبال کرده و توانستند با حضور در این طرح به ارتقای سطح خود و رفع اشکالات کمک کنند.

شیخی به علل ریزش قرآن‌آموزان اشاره و اضافه کرد: متأسفانه معیشت مردم از جمله مواردی است که به حضور کودکان و نوجوانان لطمه وارد کرده است؛ چراکه با وجود مشکلات اقتصادی والدین کمتر برای قرآن و آموزش هزینه می‌کنند. دلیل بعدی ترس والدین از درگیری فرزندانشان به بیماری کروناست، با توجه به اینکه اکثر دانش‌آموزان واکسن دریافت نکرده و خانواده احتمال بیماری را می‌دهد از حضور در کلاس‌های آموزشی خودداری می‌کند، اما خوشبختانه افرادی که پای ثابت دوره‌های آموزشی هستند کماکان در جلسات حضور دارند و ریزشی نداشته است.

وی ضربات وارده به پیکره فعالیت‌های قرآنی در زمان شیوع بیماری کرونا را غیرقابل جبران بیان کرد و گفت: هر فرصتی که از دست برود دیگر قابل جبران نیست و هرچه تلاش کنیم جبران خسارت وارده به حافظان، قاریان و سایر فعالان این مجموعه نخواهد شد؛ چراکه در این مدت به دلیل فقدان حمایت علمی از سوی اساتید در جلسات و محافل حضوری، بسیاری از قاریان ما اُفت محسوس دارند و این امر در جلسات فعلی و مسابقات مشهود است.

شیخی ادامه داد: درست است که ضربات وارده را نمی‌توان جبران کرد، اما ناامید هم نباید بود و با تلاش مضاعف اساتید و قرآن‌آموزان، حمایت و تدبیر مسئولان و متولیان امر قرآن می‌توان به روزهای طلایی و قوی بودن بچه‌ها بازگشت. فعالیت‌های قرآنی نیاز به حمایت دارند. عدم حمایت از برنامه و طرح‌های قرآنی باعث دلسردی می‌شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «نسیم اختران قرآنی» اراک در پایان مبالغ ناچیز جوایز مسابقات قرآن را از دیگر دلایل عدم استقبال نوجوانان از آموزش قرآن دانست و ادامه داد: مبالغ در نظر گرفته شده برای مسابقات بسیار ناچیز است و انگیزه‌ای در افراد برای ارتقای سطح جهت کسب رتبه در مسابقات ایجاد نمی‌کنند؛ از این رو در مسابقات فقط افرادی حاضر می‌شوند که علاقه بسیار برای این فعالیت‌ها دارند و در این زمینه تخصصی کار کرده و وقت می‌گذارند. درست است که انگیزه فعالان این حوزه مادی و مالی نیست، اما برای تشویق نیاز است.

انتهای پیام
captcha