افشاگری امام راحل علیه کاپیتولاسیون دفاع از عزت ایرانی
کد خبر: 4094661
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

افشاگری امام راحل علیه کاپیتولاسیون دفاع از عزت ایرانی

امام جمعه سلطانیه گفت: افشاگری امام راحل علیه کاپیتولاسیون دفاع از عزت ایرانی و اسلام بود.

کاپیتولاسیون

حجت‌الاسلام عمران حسینی‌نسب، امام جمعه سلطانیه، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به ۴ آبان ماه سالروز افشاگری امام خمینی(ره) در مورد کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳، اظهار کرد: نادیده گرفتن استقلال قضایی کشور، از جمله آثار منفی برقراری نظام کاپیتولاسیون بود.

وی با بیان اینکه کاپیتولاسیون موجب مصونیت قضایی آمریکا در ایران می‌شد که این تحقیر یک ملت بود، ادامه داد: بر مبنای کاپیتولاسیون هیچ ایرانی حق اعتراض به آمریکایی‌ها در برابر رفتارشان را نداشت.

وی با اشاره به افشاگری امام علیه کاپیتولاسیون که موجب تبعید ایشان به ترکیه شد، عنوان کرد: اعتراض امام راحل به لایحه نکبت بار کاپیتولاسیون در ۴ آبان ۱۳۴۳ به عنوان اولین مناسبت برای تبعید امام نشان‌دهنده جایگاه عزت در اندیشه انقلاب اسلامی بوده است.

این مدرس حوزه علمیه با توضیح این مطلب که در حال حاضر نیز آمریکا با ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای مختلف جهان به کاپیتولاسیون ادامه می‌دهد، تاکید کرد: آمریکایی‌ها از پایگاه‌های نظامی خود برای جاسوسی و حفاظت از منافع خود استفاده می‌کند.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه آمریکا در ۳۹ کشور جهان از جمله آلمان، ژاپن، ترکیه، کره جنوبی و کشورهای آمریکای جنوبی پایگاه نظامی دارد، اضافه کرد: به عنوان نمونه وجود این پایگاه‌ها در آلمان موجب شده ارتش آلمان کوچک شود و در کره جنوبی ۵۵ هزار جرم توسط آمریکایی‌ها ثبت شده است.

وی با اشاره به درایت امام راحل در موضوع کاپیتولاسیون، متذکر شد: به برکت انقلاب اسلامی، ایران از این ذلت نجات یافت ولی چون دست دشمن از ایران کوتاه شده رو به توطئه، تحریم یا اغتشاش آورده‌اند.

امام جمعه سلطانیه، مردم را از مؤلفه‌های قدرت ایران اسلامی دانست که با همراهی آنان انقلاب به پیروزی رسید، یادآور شد: مردم همواره با حضور خود توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند لذا خدمت به مردم و حل مشکلات آنان باید در اولویت مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی دشمنان که از ۴۳ سال پیش آغاز شده و اما بارها شکست خورده است، عنوان کرد: جنگ تحریف واقعیت‌ها، جنگ اراده‌ها و تلاش بر تحمیل اراده خود بر ملت ایران، جنگ اقتصادی و تحریم برای فشار حداکثری از جنگ‌های ترکیبی برای مقابله با ایران قوی و مستقل ایران است که نخواستند زیر یوغ استعمارگران باشند.

انتهای پیام
captcha