برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای کشور در حوزه ترویج علم
کد خبر: 4097764
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای کشور در حوزه ترویج علم

رییس انجمن ترویج علم ایران از برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه ترویج علم در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان ماه جاری خبر داد و گفت: برگزاری نشستی با عنوان «ترویج علوم پایه، توسعه پایدار» از دیگر رویدادهای این هفته است.

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: دکتر اکرم قدیمی، با اشاره به برگزاری هفته ترویج علم از ۲۰ آبان ماه، گفت: از آنجایی که سال جاری، به نام "سال جهانی علوم پایه" نامگذاری شده است، موضوع هفته ترویج علم نیز، "علوم پایه" انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: در پیامی که مدیر کل یونسکو برای "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار" صادر کرده نیز با موضوع "علوم پایه" بوده است.

قدیمی به جزئیات برنامه‌های هفته ترویج علم اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌هایی که برای این هفته تدارک دیده شده، با همکاری "گنبد مینا" است و در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان ماه در محل گنبد مینا، نمایشگاهی از دستاوردهای نهادهای فعال در حوزه ترویج علم برگزار خواهد شد.

رییس انجمن ترویج علم با بیان اینکه بازدید برای عموم آزاد است، اظهار کرد: در روز شنبه، ۲۱ آبان ماه بزرگداشت روز جهانی "علم" برگزار می‌شود، ضمن آنکه در این مراسم، افتتاح رویداد هفته ترویج علم را خواهیم داشت.

قدیمی تاکید کرد: در سال جاری تصمیم گرفتیم ترویج علم تنها منوط به یک هفته نباشد؛ از این رو رویدادهای این هفته از شنبه ۲۱ آبان ماه آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برنامه افتتاح این هفته در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: در روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان ماه نشستی تحت عنوان "ترویج علوم پایه، توسعه پایدار" برگزار می‌شود و در آن انجمن‌های علمی به‌ویژه انجمن‌های مرتبط با علوم پایه حضور دارند.

قدیمی اظهار کرد: سایر برنامه‌های این هفته در روزهای آتی اعلام خواهد داشت.

رییس انجمن ترویج علم در خصوص اعطای جایزه ترویج علم در سال جاری، گفت: این جایزه به منظور قدردانی از کوشش‌های مروجین علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه اعطا می‌شود و طی آن از افراد یا سازمان‌هایی که بهترین و مؤثرترین فعالیت‌ها را برای همگانی‌ کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هریک از سطوح زندگی اجتماعی انجام داده‌اند، تقدیر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: احتمالا مراسم اعطای این جایزه در زمستان سال جاری برگزار شود.

قدیمی با اشاره به رویکردهای ترویج علم در کشور، با بیان اینکه در زمینه اثربخشی ترویج علم شاخص‌هایی را نداریم، اظهار کرد: موضوع ترویج علم به معنای اشاعه تفکر و اندیشه علمی، در هر جامعه‌ای باید گامی به جلو باشد؛ چرا که این امر می‌تواند کمک کند تا افراد به هر موضوعی نگاه علمی داشته باشند و موجب می‌شود قبل از انجام هر کاری درباره آن فکر کنند.

وی با بیان اینکه به صورت جدی به مساله ترویج علم توجه نشده است، یادآور شد: در صورتی که به این مقوله توجه شود، می‌تواند اثرگذاری اقدامات ترویجی در حوزه علم را افزایش دهد و برای افزایش این اثرگذاری نیاز است تا زیر ساخت‌هایی برای آن فراهم شود و اگر این زیر ساخت‌ها فراهم شود، بعد از آن می‌توانیم انتظار اثرگذاری داشته باشیم.

رییس انجمن ترویج علم ایران اظهار کرد: ولی در حال حاضر اقداماتی که برای ترویج علم صورت می‌گیرد، به صورت جزیره‌ای و پراکنده است و زیست بوم ترویج علم در کشور پیاده‌سازی نشده و نیازمند ایجاد زیر ساخت‌هایی در این حوزه است.

به گفته وی این زیر ساخت‌ها تنها به مراکز آموزشی و نهاد خاصی منحصر نمی‌شود، بلکه فرآیندی است که نیازمند برنامه‌ریزی در سطح کلان است و در این فرآیند از حوزه‌های دانشگاهی تا عموم مردم می‌توانند نقش داشته باشند

انتهای پیام
captcha