اعطای مجوز به 100 مؤسسه برای جذب دانشجوی خارجی
کد خبر: 4098545
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
معاون وزیر علوم خبر داد:

اعطای مجوز به 100 مؤسسه برای جذب دانشجوی خارجی

معاون وزیر علوم گفت: به 12 موسسه برای جذب دانشجوی بین‌المللی مجوز داده شده و برنامه ما این است که تا آخر سال به 100 موسسه مجوز دهیم و هدف ما این است که بتوانیم در یک فرایند تعریف شده جزء 10 کشور اول در جذب دانشجوی بین‌المللی باشیم.

معاون وزیر علومبه گزارش ایکنا از ایلام، هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویان در نشست خبری شامگاه 18 آبان در دانشگاه ایلام اظهار کرد: در حال حاضر بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر دانشجو در سراسر کشور داریم که از این تعداد بیش از 50 درصد را دختر و حداقل بیش از یک سوم دانشجویان را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند و حدود چهار درصد از جمعیت کل کشور را جمعیت دانشجویی تشکیل می‌دهد.

وی تعداد دانشجویان بین‌الملل را تا سال گذشته 94 هزار و 406 نفر اعلام کرد و گفت: یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت سیزدهم دیپلماسی عمومی و یکی از محورهای فعالیت وزارت علوم دیپلماسی علمی است و یکی از فعالیت‌ها در این زمینه جذب دانشجوی خارجی است.

معاون وزیر علوم بر نقش دانشگاه‌های استان‌های مرزی در این زمینه تاکید کرد و گفت: اختیارات دانشگاه‌ها در این زمینه زیاد است و دانشگاه ایلام نیز در این زمینه فعالیت‌های ارزنده‌ای در ارتباط با دانشگاه‌های کشور عراق از جمله دانشگاه واسط داشته و برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام شده است.

داداش‌پور گفت: دولت سیزدهم در عین اینکه تلاش دارد کارهای توسعه‌ای خوبی را انجام دهد در میدان نیز حضور دارد و بنده هفته‌ای به طور متوسط به یک استان سفر کرده‌ام و این بازدیدها نتیجه خوبی دارد و به درک مشکلات و حل سریع آنها کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: آیین‌نامه مربوط به دانشجویان بین‌المللی گسترده است و نیازمند تدوین آیین نامه های متعددی هستیم و تدوین این آیین نامه‌ها آغاز شده و از جمله می‌توان به آیین نامه ارزیابی دانشگاه ها در جذب دانشجویان بین الملل، آیین نامه مربوط به صدور مجوز برای موسسات جذب دانشجو اشاره کرد.
وی گفت: به 12موسسه برای جذب دانشجوی بین‌المللی مجوز داده شده و برنامه ما این است که تا آخر سال به 100 موسسه مجوز بدهیم و هدف ما این است که بتوانیم در یک فرایند تعریف شده جزء 10 کشور اول در جذب دانشجوی بین الملل باشیم و ظرفیت این مهم وجود دارد و همه کشورهای منطقه می‌توانند کشورهای هدف برای تحقق این هدف باشند.

وی بیان کرد: در آیین‌نامه قبلی برای تعیین دانشجوی نمونه از چهار بعد آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری و فرهنگی و اجتماعی ارزیابی می‌شدند که تغییراتی نیاز دارد که از جمله این تغییرات این است که ما قبلا دانشجوی نمونه بین المللی نداشتیم ولی امسال دانشجویان نمونه بین المللی را هم جزو محورها و ماموریت‌های سازمان قرار دادیم تا رویکرد جذب دانشجوی بین الملل را برجسته کنیم.

معاون وزیر علوم گفت: به همین خاطر دو ماه پیش دانشجویان بین‌المللی هم به عنوان دانشجویان نمونه انتخاب شدند، آیین‌نامه باید شمولیت داشته باشد و خلاءهای این آیین‌نامه رفع خواهد شد تا با رویکردهای دولت متناسب شود.

داداش‌پور تصریح کرد: ما تجلیل از دانشجویان نمونه را در تیرماه داشتیم و قرار است از این به بعد مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه را در آذر برگزار کنیم که متناسب با فضای روز دانشجو باشد و امیدوارم تا دو هفته آینده دانشجویان نمونه را برای سال ۱۴۰۱ انتخاب کنیم.

انتهای پیام
captcha