تشکیل «مجمع خیرین سوادیار» در گیلان
کد خبر: 4109541
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

تشکیل «مجمع خیرین سوادیار» در گیلان

معاون سوادآموزی گیلان با بیان اینکه تشکیل «مجمع خیرین سوادیار» در سطح استان گام مهمی به‌منظور رفع تنگناهای امر آموزش سواد در جامعه است گفت: تشکیل این مجمع حمایت همه مردم خیراندیش استان را می‌طلبد.

داوود مصطفی پور معاون سوادآموزی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، داوود مصطفی‌پور، معاون سوادآموزی استان گیلان امروز، چهارم دی‌ماه در نشست با خبرنگاران که در معاونت سوادآموزی استان برگزار شد، اظهار کرد: حضرت امام راحل با هدف گسترش عدالت آموزشی و به‌عنوان فرصت دوم، که هنوز یک سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی سپری نشده بود، فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را در هفتم دی ماه سال 1358 صادر کرد تا افرادی که فرصت آموزش سواد به آنها داده نشده بود بتوانند از این نعمت گرانبها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اهمیت سواد آموزی در بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نهضت سوادآموزی یک جریان فرهنگی بوده که در آن به توسعه و تعمیق سواد تأکید شده، افزود: براساس آخرین گزارش میزان باسوادی کشور در رده سنی 10 تا 49 سال، 90 درصد و میزان باسوادی گیلان 98.7 درصد است.

مصطفی‌پور با بیان اینکه تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش مستلزم تلاش در همه ابعاد است، گفت: سواد‌آموزی نباید بر اساس سند تحول بنیادین تک بعدی حرکت کند بلکه باید در ساحت‌های 6گانه تربیتی اقدام به تحقق رسالت خود نماید؛ نهضت سواد آموزی توانسته طی دهه اخیر 20 هزار نفر از بانوان و دختران عشایر گیلانی را باسواد کند.

معاون سوادآموزی استان گیلان با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 95 در گیلان 45 هزار بی‌سواد داشتیم که تاکنون 38 هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم، گفت: از خدمات ارزشمند نهضت سوادآموزی بیان و ارائه راهکارهای متناسب با رفع دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی بر مبنای تأمین معیشت خانواده است که در مراکز یادگیری محلی شکل می‌گیرد، در این مراکز در کنار آموزش سواد اقدام به آموزش مهارت‌های شغلی و زندگی به صورت رایگان برای سوادآموزان برنامه ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز یادگیری محلی با هدف اشاعه فرهنگ تعاون، ارائه آموزش‌های ترکیبی سواد و مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی، آموزش مهارت‌های شغلی با هدف کمک به معیشت خانواده‌ها در شهرهای تالش، صومعه‌سرا، فومن، ناحیه یک رشت و زندان لاکان و... راه‌اندازی شده و توانسته در کنار سواد آموزی بحث مهارت‌آموزی را هم در دستورکار قرار دهد.

مصطفی‌پور گفت: از جمله موارد ترسیم شده با استناد به ارتقای سطح سواد عمومی جامعه، گردش به سمت استفاده از نیروهای خیر و مردمی به جهت مردمی‌سازی امر سواد آموزی در جامعه است که در واقع بر مبنای تکلیف‌محور و مردم‌پایه و همچنین استفاده از حلقه‌های میانی جامعه است، از این رو تشکیل «مجمع خیرین سوادیار» در سطح استان و شهرستان گام مهمی است که نیازمند حمایت همه مردم خیراندیش استان به منظور رفع تنگناهای امر آموزش سواد در جامعه است.

مصطفی‌پور با بیان اینکه امروز اکثریت بی‌سوادان جامعه با پالایش اسمی جامعه محور و مدرسه‌محور از طریق سامانه‌های مرتبط با جمعیت کشور، شناسایی شده‌اند که از جمله آن می‌توان به شناسایی اولیای بی‌سواد از طریق سامانه‌های آموزش و پرورش اشاره کرد، گفت: نهضت سوادآموزی استان ضمن شناسایی اولیای بی‌سواد، با استفاده از دانش‌آموزان به فکر با سواد کردن اولیای بی سواد در قالب طرح نهضت دانش‌آموزی بوده که امید است با همیاری و همراهی اولیای محترم دانش‌آموزان بی‌سواد و کم‌سواد، اقدام مؤثر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت خیرین، در تحقق مردمی‌سازی نهضت سواد آموزی نقش مهمی ایفا می‌کنند، گفت: مجمع خیرین سوادیار در راستای انسجام‌بخشی و هدفمند کردن بهره‌گیری از ظرفیت خیرین در امر سواد آموزی تشکیل شده، با توجه اینکه بخش عظیمی از افراد بی‌سواد دارای وضعیت اقتصادی مطلوبی نبوده، تهیه بسته‌های تشویقی به صورت نقدی و غیر نقدی می‌تواند محرکه‌ای برای حضور در کلاس‌های سواد آموزی شود، گفتمان سواد آموزی از دیگر مواردی است که با تشکیل این باشگاه‌ها و حضور آنها در سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد با هدف حساس نمودن جامعه به مسئله بی سوادی می‌تواند مشارکت عمومی در برنامه‌های سوادآموزی را سرعت بخشد.

مصطفی‌پور بیان کرد: آموزش سواد با هدف خیرخواهانه و ادای نذر توسط افراد تحصیل کرده از دیگر برنامه‌هایی است که در این باشگاه با هماهنگی واحدهای سوادآموزی شهرستان‌ها و مناطق و برابر دستورالعمل‌های موجود بهره‌گیری خواهد شد؛ هم اکنون عضو گیری این باشگاه در سطح شهرستان‌ها و مناطق در حال انجام است.

معاون سوادآموزی استان گیلان با بیان اینکه 98.7 درصد جمعیت گیلان باسواد هستند، تصریح کرد: بندر انزلی، رشت و آستارا به ترتیب باسوادترین شهرستان‌های گیلان هستند.

وی با بیان اینکه برای سال‌جاری حجم ابلاغی استان در دوره‌های سوادآموزی شامل سوادآموزی، انتقال و تحکیم 6 ‌هزار و 300 نفر اعلام شده است، گفت: سهمیه دوره سوادآموزی یک‌هزار و 600 نفر، سهمیه دوره تحکیم دو هزار و 500 نفر و سهمیه دوره انتقال دو هزار و 200 نفر است؛ مهلت ثبت‌نام سواد آموزان تا پایان دی ماه بوده افراد بی‌سواد و کم‌سواد با همراه داشتن کارت ملی می‌توانند به مدارس و ادارات آموزش و پرورش سراسر استان مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام نمایند.

معاون سوادآموزی استان گیلان افزود: سهمیه ابلاغی سوادآموزی استان در سال گذشته هشت‌هزار و 300 نفر بود که بیش از هفت‌هزار نفر در دوره‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند؛ همچنین 14 هزار و 131 نفر بی‌سواد در بازه سنی 10 تا 49 سال داریم که بیش از 9 هزار نفر آنها خانم هستند؛ شناسایی، جذب و نگهداشت بی‌سوادان از مشکلات حوزه سوادآموزی است که نیاز داریم همه اقشار جامعه به ما در این موضوع کمک کنند.

انتهای پیام
captcha